Gå til innhold

Hjelp en forvirret student. PLIS! =)

Prinsen & spiren

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er så usikker på når det gjelder dette med lånekassa og det å bli gravid i studietidene. Prøvde og lese litt her og sette meg inn i dette, men vet ikke om jeg har forstått rett. Hjelp noen?

Jeg går på høgskolen, treårig linje.

Hvis jeg blir gravid i løpet av andre året, og gjør meg ferdig med dette året før jeg føder. Hva må jeg gjøre da får å få støtte fra lånekassa?

Søke meg inn på det tredje året - men ta permisjon hele året?

og heller vente 1 år med å gå siste året?

Jeg er forvirret:S Har jeg forstått rett?

Fortsetter under...

Du må søke om plass tredje året også, og søke om lån og stipend for det året, selv om du f.eks har termin i august. Så kan du velge om du tar permisjon hele året (du får støtte i 42 uker, så det går jo greit nok et hvis du f.eks har termin i august), eller om du studerer. Hvis du fortsetter å studere, kan du enten gjøre det uten at kjæresten din tar permisjon (hvis det lar seg gjøre), da vil du få fødselsstipend det året, eller du kan la ham ta permisjon. Da får han sin vanlige lønn (hvis han jobber) eller fødselsstipend hvis han også er student. Du vil da få lån og stipend som vanlig.

I tillegg har du rett til engangsstønad på kr 33000 fra nav, eller hvis du tjener nok til at det lønner seg: foreldrepenger (den lønna du får fra jobben din hvis du har deltidsjobb). For de fleste studenter er det nok engangsstønaden som er mest aktuell. Du vil også motta barnetrygd, ca 1000 pr mnd.

Lykkke til!

PS sidene til Lånekassen har en del informasjon om dette:)

he he...da er vi to...

Fant ut ¨på fredag at jeg er gravid, så det har ikke sunket helt inn enda..men har valgt å fortsette. Har som det ser ut til, termin i juli. Begynnte første året på sykepleien i høst...trives kjempegodt,så det er det som er så dumt nå...Jeg veit ikke om jeg skal fortsette til høsten neste år eller ta et års permisjon...men det spiller egentlig ingen rolle, så lenge babyen min har det bra, og at jeg blir ferdig etter det året med permisjon...veit ikke hvordan det fungerer enda...men har hørt at det kan være lurt å snakke med jordmor/ rådgiver på skolen...

barnimeg: gratulerer så mye med spiren!!

Det er nok lurt å snakke litt med rådgiver og sånn, finne ut av hvilke mullilgheter du har!

2.året på sykepleien har veldig mye praksis, i alle fall ved høyskolen i Bergen, og da tror jeg det kan være litt tungt med en liten baby i tillegg. Så jeg tror jeg ville benyttet meg av muligheten til permisjon da! Men det får du jo vurdere etter at du har snakket med rådgiver og sånn. Kanskje det går an å ta et halvt års permisjon der du studerer? Ofte har man flere muligheter enn man ser for seg til å begynne med:)

Lykke til begge to!

Annonse

Eneste måten det vil gå an å ikke møte opp (hvis du har obligatorisk undervisning) er at du får sykemelding de siste mnd av svangerskapet, og det får du ikke uten at du trenger det. Men hvis du ikke har obl. undervisning, kan du jo bare la være å gå den siste tiden...

Jeg ville uansett prøvd å gå litt på skolen frem mot termin hvis helsa tillot det, spesielt hvis du skal ta det faget senere likevel. Jo mer du har unnagjort, jo lettere blir det å begynne på igjen etter permisjonen.

Du kan vel være hjemme i 10 uker uten støtte hvis du har økonomi til det, men det gjelder jo for de siste ukene av permisjonen, ikke for ukene før du går ut i permisjon...

Men termin i oktober høres jo egentlig ganske greit ut, for da er permisjonen ferdig akkurat til du begynner på studiene igjen i august, stemmer ikke det? Det passer mye bedre enn f.eks juni, med perm til april..

For å få permisjon tidligere enn 3 uker før termin må det være faglig begrunnet fra studiestedet ditt, og dette må dokumenteres overfor Lånekassa (snakk med en studieveileder på studiet ditt, så får du avklart om du kan få dette). I praksis er det sånn at studenter får 1 års permisjon fra studiene når de får barn, selv om Lånekassa ikke gir støtte for et helt år, siden 1 år er det mest hensiktsmessige i forhold til undervisningen.

Hvis min 42 uker i permisjon og termin er i okt,

må jeg da begynne på skolen de to månenden (august, sept),

eller får jeg takket nei til plassen og heller gå hjemme? (med egen økonomi.. ikke støtte fra lånekassa) men får jeg penger fra lånekassen utansett fra oktober? Eller må jeg ha vært på skolen de to månedene?Grunnen til at jeg ikke vil begynne på tredje året, i bare to måneder er på grunn av studiet..

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...