Gå til innhold

Redd barna, unicef osv.. Hvem skal man støtte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har nettopp blitt faddere i SOS Barnebyer og fikk tilsendt info her om dagen. Der går 20 % til administrasjon, resten til barnebyen og/eller fadderbarnet.

Det er fullt mulig å ta en telefonrunde for å finne ut av slike ting. Det står kanskje på nettstedene også ?

Jeg synes ikke det er så farlig om pengene går direkte til et prosjekt eller også til for eksempel lønn og markedsføring. Det er jo også oppgaver som må gjøres. Ta i hvertfal direkte kontakt med organisasjonen. Ikke la deg verve av folk på gata eller folk som ringer deg. De tar ofte alt du betaler inn første året i "gebyr".

Jeg synes du skal legge mest vekt på å finne en organisasjon eller et prosjekt som du virkelig vil være med å støtte. Et fadderbarn gjennom Plan krever for eksempel at du oppretholder kontakten med barnet i mange år. Du må vite at du greier å gjennomføre brevkontakten osv. For meg er det for eksempel bedre med et litt mindre binnende opplegg da jeg i perioder ikke har så mye overskudd til å følge opp ersonlig. Desuten er økonomien min på sett og vis usikker. Da er det dumt å binde seg til et opplegg der et barn kan føle det som et svik om jeg må avslutte.

Annonse

Da vil jeg absolutt anbefale zulufadder.no.

Den drives av MAri Maurstad me gode hjelpere.

Det er en frivillig org. og ALLE pengene går direkte til barna. Jeg fikk en nydelig gutt til fadderbarn.

Jeg er kjempefornøyd me de og absolutt verdt å sjekke ut.

Har hatt kontakt me Mari Maurstad via mail, hun svarer kjemperaskt. Kan nesten garantere deg 24timer etter du har sendt mail får du svar.

Sjekk det ut! :)

Jeg vil foresten anbefale en av de større godt etablerte organisasjonene som er gode på forholdene i landet. Små private organisasjoner bruker ofte en stor % av de innsammlede middlene direkte til de som trenger hjelp, men de har ofte ikke nok kunskap om land og kultur til å legge vekt på det som har mest å si på sikt for hele samfunnet. Noen små prosjekter er foresten veldig gode, det er bare vanskelig å vurdere her hjemmefra.

Både Redd Barna, Unicef, Leger uten grenser, Røde Kors og SOS Barnebyer er anerkjente organisasjoner med veldig godt rykte. Tror ikke det utgjør den helt store forskjellen hvilken du måtte velge.

Fadderoppleggsadministrasjon koster organisasjonene mer enn de som bare donerer, så om du ikke har noen baktanker av typen "vil lære egne barn om fattige barn i verden ved å ha et fadderbarn" ellerno', anbefaler jeg månedlige donasjoner fremfor fadderkonseptet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...