Gå til innhold

hvordan holde katten vekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

katten her er bortskjemt!!!har sovet i fars seng i 3 år,jeg lker det ikke men kom sist inn i huset så jeg er nedstemt.MEN katten skal jeg ikke ha i babyens seng,lekegrin ,vogn...noen som har anelse hvordan jeg kan"skremme" ho fra og legge seg i varmen til babyen.katten er kun inne og veldig snill,men ,nei jeg vil att ho skal ha grenser i forhold til babyen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har katter som får lov til å være i senga noen ganger, og ligge i sofaen og generelt de fleste steder.. men vi har begrensninger på de, som feks. bord og kjøkkenbenk (av naturlige hygeniske årsaker). Vi sier nei og ber de hoppe ned, eller dytter de vekk hvis de allikevel ikke hører etter. Kommer til å være ganske konsekvent på barnesengen. Men vi har ikke tenkt til å ha barnerommet tilgjengelig for dem (døren lukket), vogna så hjelper det å ha på myggnetting, voggen vi skal ha i stua blir nok en større utfordring... må nok bare være konsekvent på grensesettningen der. Det finnes "kattenett" som visstnok er som myggnetting, bare med større hull og som er litt stivere/tåler mer, som man kan ha over seng o.l.

Tror også det er viktig at kattene får lov til å snuse og hilse på babyen, for de kan bli ekstra intressert hvis de ikke får lov å undersøke... og de kan bli sjalu også. så jeg har tenkt til å legge ungen på gulvet og i sofaen og la de få full tillgang til å undersøke babyen fra første stund. da trenger de ikke gå å lure på hva slags lyder og lukt som kommer fra oppi senga.. Har forresten kjøpt de ullpledd til å ligge på så de har en ekstra god liggeplass som er deres.

Skrevet

Uten at jeg er en ekspert, men vi har seks katter og de vet f.eks alle sammen at de ikke får være på bordet. Vi har oppdratt dem ved å si strengt nei og "hysje" dem vekk fra bordet. De aller staeste har vi "dyttet" ned eller løftet ned og tatt de helt ut. Etter et par ganger har alle våre katter skjønt at det ikke er lov å gå på bordet. Hvis en prøver seg holder det å si strengt nei så hopper den ikke opp eller hopper ned igjen hvis den allerede har hoppet opp. Jeg ville satt opp seng, vogn etc. nå og fulgt med i begynnelsen. Hvis katten legger seg der kan du jo prøve vår metode. I forhold til soving ute i vogn kommer jeg til å ha nett over slik at kattene ikke har mulighet til å legge seg i vogna. Dyr er dyr uansett hvordan en snur og vendre på det! Lykke til:-)

Skrevet

Huff, dette tenker jeg mye på også. Har en enormt krevende, energisk innekatt på knapt 1 år, og vi har vært så dumme å la henne sove i senga fra dag én. Jeg vet ikke hvordan vi skal klare å venne henne av med å være på soverommet vårt uten å måtte gå søvnløse i månedsvis, hun sitter nemlig å krafser febrilsk på døren og mjauer ustanselig om hun ikke får komme inn der vi befinner oss. Nå er det 2 måneder til termin og jeg har enda ikke orket å starte avvenningen..

Hun er veldig masete, og spesielt avhengig av meg. Er kjemperedd for at hun skal være et stort problem etter at babyen er født.. Håper på det beste...

Skrevet

Vi hadde litt av det samme problemet med vår katt. Vi lukket alltid døren til soverommet, men i sekstiden om morgenen begynte katten å mjaue, den hoppet oppetter soveromsdøren og skrapte veldig. Ikke like festlig, særlig ikke i helgene. Døren ble dessuten veldig stygg. Løsningen kom min samboer med. Synes selv planen var fryktelig i begynnelsen, men aksepterte tilslutt da vi begge holdt på å bli gale. Planen gikk ut på å putte katten i reiseburet hver gang den begynte å skrape på døren. Katten var der inne et par timer, og vi kunne sove videre. Det tok ikke så veldig lang tid før katten faktisk løp inn i reiseburet sitt selv hver gang vi åpnet døren etter at den hadde skrapet. Etter en stund sluttet katten helt med skraping/mjauing. Nå sitter den heller tålmodig utenfor soveromsdøren og venter på at vi kommer ut om morgenen .

Skrevet

Den ene katten min var også fæl til å skrape på soveromsdørene - og generelt alle dører som er lukket, han liker å ha full tilgang til alle rom. Noen ganger gjorde han det bare når han kjedet seg for å få oppmerksomhet, så jeg bestemte meg for å overse han. Men jeg orket ikke høre på skrapingen og majuingen hans for han ga seg jo aldri. Så jeg begynte med å lukke døren mens jeg var på jobb - aner ikke hvor lenge og ofte han satt å skrapet, men da var ikke jeg hjemme og måtte høre på han, så han sluttet etter et par dager når han ikke fikk noe respons på det. Nå er de vant til lukkede dører, og det hende vi slipper de inn på soverommet på morraen før vi står opp, men de godtar å vente utenfor hvis døren er lukket.

Skrevet

Ett råd mot at kattene skal klore på dører etc er å feste litt dobbeltsidig tape der katten klorer. Katten stopper fort av dette pga at det lugger litt i pelsen.

Ville ikke anbefalt å straffe en katt med å pakke den inn i reiseburet, for da begynner den jo virkelig å lure på hva galt den har gjort når dere skal ha med katten ut på reise etc...

Skrevet

Katten sover faktisk i reiseburet sitt. Tror ikke han oppfattet det som straff egentlig, da vi ikke ble sinte eller hevet stemmen. Mer som en naturlig konsekvens av at han skrapte paa doren. Synes som sagt det var litt skrekkelig i begynnelsen, aa laase katten inne paa den maaten, men etter at den hadde vekket oss i seks tiden i et halvt aar ble det tilslutt en god losning.

Skrevet

Et bestemt "nei" idet katten beveger seg mot sengen /soverommet samtidig som du dusjer den med en vannspruteflaske.

Vi har aldri latt vår bortskjemte katt få ligge i sengen eller være på soverommet.

Han lar seg ikke affektere, men han holder seg unna sengen nå.

Unasett kan du ALDRI stole på om katten legger seg i barnesengen eller vognen- det vil alltid finnes en mulighet. Katter er jo ikke hunder, umilig å dressere, men kan være ok å korrigere der og da.

Skrevet

vi lar ikke katten være på soverommet.. lukker alltid døren så hun ikke kan komme seg inn til babyen. vær streng med mannen din.. det er faktisk snakk om barnet hans! en katt søker varme og kan legge seg oppå hodet til barnet. da burde han heller kunne kose med katta i stua. hadde det vært opp til meg her hjemme så hadde vi ikke hatt katt.. men samboeren har hatt den lenge før han traff meg så den kvitter han seg ikke med. et annet godt argument for å ikke ha katten i sengen er rett og slett hygiene!!! jeg fikk et utslett som spredde seg og bled store røde flekker, så jeg gikk til legen. dette viste seg å være en type sopp som setter seg i huden og denne kommer som oftest fra katter! derfor får ikke katta ligge i seng eller sofa her hjemme!

Skrevet

jeg ville aldri som gravid sovet i seng med katten.. pga. den sykdommen de kan smitte mennesker med som også er farlig for fosteret.. hva i alle dager gjør katten i senga?? dyr er ikke mennesker.. får litt fnatt av folk som behandler katter som om de skulle vært barn

Skrevet

Selv er jeg ganske streng med min klengete katt. Han får aldri nok nærkontakt, men jeg tenker på katteparasitten. Vasker hendene så fort jeg har tatt i han. Ellers setter jeg tydelige grenser for kos og hvor han får gå. Bla er det forbudt å gå på benker.

Enda jeg er streng forguder han meg - så hva er vistesn med å være ettergivende om det bare gir problemer?

Jeg er streng - mens selvfølgelig kjærlig også... En kattemor er faktisk slik mot siene barn hun også. Kanskje derfor katten vår fotfølger meg hele dagen, hele døgnet. ? Ingen andre i fam er interessante nok liksom. Skulle gjerne hatt litt "avlastning" - men det er det bare å glemme ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...