Prinsen & spiren Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Hei! Jeg er så usikker på når det gjelder dette med lånekassa og det å bli gravid i studietidene. Prøvde og lese litt her og sette meg inn i dette, men vet ikke om jeg har forstått rett. Hjelp noen? Jeg går på høgskolen, treårig linje. Hvis jeg blir gravid i løpet av andre året, og gjør meg ferdig med dette året før jeg føder. Hva må jeg gjøre da får å få støtte fra lånekassa? Søke meg inn på det tredje året - men ta permisjon hele året? og heller vente 1 år med å gå siste året? Jeg er forvirret:S Har jeg forstått rett?
Gjest Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Du må gå videre det 3. året ja, betale studieavgift og få tak i semesterkort, osv, MEN du skriver bare en enkelt søknad om at du må ha svangerskapspermisjon. Jeg skal ha permisjon fra 01.01.2008 til 01.01.2009. (Jeg er sykemeldt dette semesteret her da, så jeg er spent på om alt går iorden ang lånekassa og slik...) Du trenger ikke ta permisjon da, hvis du vil gå siste året også. Men det krever vel litt mot og hjelp fra andre. Siden du må ha med babyen på skolen og sånn tenker jeg på =) Lykke til. Bare send meg en post om du lurer på noe... =)
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Er fler som har spørsmål angående akkurat dette. Går andre året på førskolelærer på høgskole. Og nå ble jeg gravid, og ikke bare det - med tvillnger! Jeg kommer til å bli ganske stor, og de fleste tvillingmammaer blir sykemeldt fra uke 20. Betyr dette at jeg kan være sykemeldt fra uke 20 til jeg føder ( juni) og deretter får permisjon på et års tid? Kan jeg få lengre permisjon fra skolen ettersom det er to stykker? Hva annet av penger kan jeg ha krav på?
shimonie Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 jeg tror man fremdeles får fødselsstipend dersom man er sykemeldt. ellers gjelder det å være på skolen til tre uker før termin. permisjonen bestemmer man vel selv hvor lenge man vil ha tror jeg. har tenkt å være hjemme i ett år jeg. mest sannsnlig, med mindre jeg får veldig lyst til å begynne igjen til høsten, noe jeg tviler sterkt på hehe. tror ike det er noe annet du har krav på av penger, dessverre. vet ikke åssen det er med den engangsstønaen fra NAv, om du får dobbelt siden du skal ha to. for min egen del kommer det til å bli dårlig med penger, vil bare ha det fra lånekassa, pluss engangsstønaden og barnebidrag. så har tenkt å være litt vikar fra høsten av, siden man bare får fødselsstipend fra lånekassa i tilsammen 42 uker eller noe.. det er jo ikke ett helt år.... angående det med permisjon, det går fint an å melde seg opp til et nytt studieår, men ikke gå der. f.eks. om man skulle bli gravid siste året, og føde i løpet av høsten etter. da er de tbare å melde seg opp til et ekstra år, men ikke møte opp! så får man fremdeles fødselsstipend fra lånekassa. det sa de som jobba der selv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå