Gå til innhold

nattevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen flere som jobber nattevakt? Jeg har tredelt turnus, med både dag- kveld, og nattevakter. Er en stund til neste nattevakt, men vet virkelig ikke hvordan jeg skal klare det... Er våken nattevakt da.. Er så trett og sliten, og kvalm store deler av dagen... Men har hørt at det ikke er bra å gå nattevakt når en er gravid-stemmer det?? Er i uke 8 nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som gravid har du rett til å slippe nattevakter etter uke 20 i svangerskapet.

For noen fungerer det med nattevakter hele svangerskapet, for andre ikke.

Skrevet

Ble i mine to forrige svangerskap anbefalt av både lege og jordmor å ikke gå nattevakter. Er det ingen mulighet for at du kan få tilrettelagt ditt arbeide, så du kan slippe å jobbe netter? Du har jo krav på tilrettelagt arbeide når du er gravid. Hvis ikke så er det jo mulig å bli sykmeldt, så du slipper å jobbe netter,

Skrevet

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe på jobben enda, men tror jeg bare må gjøre det.. Har egentlig nok med dag og kveldsvaktene, er kjempesliten når jeg kommer hjem... Men føler liksom at det er litt dumt å få tilrettelagt allerede nå... Liker ikke å klage og syte, liker å klare ting selv... Men tror kanskje jeg bare må krype til korset...

Skrevet

Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet. Det er jo viktig å kjenne på hva kroppen greier. Hverken du eller arbeidsgiver er jo tjent med at det blir for mye for deg. Da kan det jo ende med at du blir sykmeldt på heltid.

Skjønner at det ikke er så gøy å si noe før en hadde tenkt det, men går det ikke an å si det bare arbeidsgiver og be han/henne vente med å si det videre til du er klar for det selv?

Skrevet

Hei. Jeg jobber også tredelt turnus.

Hos meg vet arbeidsgiver det allerede. Har vært gjennom prøverør, så hadde behov for litt fravær i forbindelse med forsøkene, og syntes da det var like greit å være ærlig i forhold til hvorfor jeg var borte. Greit at arbeidsgiver visste at jeg gikk igjennom tøffe hormonbehandlinger også. Så det med å foreløpig ikke ville si noe, er ikke noe problem for meg.

Merker nå at det begynner å bli tøft med 100% stilling i tredelt turnus. Sover mye etter jobb, og er nok ganske kjedelig å leve med om dagen. Enkelte dager legger jeg meg før kl sju-åtte om jeg har hatt dagvakt, og jeg sover til langt på dag om jeg skal på kveldsvakt eller nattevakt. Men jeg får det til å gå rundt på denne måten, og for meg føles dette forløpig riktig. Er vel igjennom de tøffeste ukene i forhold til trøtthet nå om dagen også. Så satser på at det etterhvert skal bli litt lettere. Er lov å håpe i alle fall... :-)

Ingen av oss er like, så vi må alle kjenne etter hva som er riktig for oss og hvor mye vi orker. Jeg satser på at jeg skal komme meg igjennom nettene i denne turnusperioden, men jeg får se hvordan det blir. I neste periode skal jeg i alle fall be om tilrettelegging i form av blant annet fritak av nattevakter. Tror jeg kan holde lenger ut i 100% stilling om ting legges litt til rette. Merker at arbeidsdagene er tøffe om dagen, men så lenge jeg er frisk, så tror jeg at jeg ville blitt sprø av å gå for mye hjemme.

Du må nesten bare føle på hva som er riktig for deg. :-)

Lykke til videre uansetthva du velger, ingen takker oss for slite oss ut og ofre alt for jobb heller...

:-)

Skrevet

jeg har blitt omplassert til en annen turnus. sa bare at det ikke var aktuelt for meg å gå natt pga ble helt ødelagt av det, samtidig som det ikke var forsvarlig pga lav bemanning på natt(psykiatrien).

Møtte kjempeforståelse hos sjefen, og det var herlig! hadde gruet meg veldig på forhånd...

så jenter, bare si det som det er! lykke til!

Skrevet

Jeg er nattevakt. 60%. Syntes dette er helt topp og ser ikke problemet. Er jo så mye roligere på natt, og vi har en god del fri til å hente oss inn på. Eneste jeg er litt "bekymret" for er å få en døgnvill baby.

Jeg kjenner jeg er mer trøtt om natten nå, men det er ikke unaturlig. Skal jammen høre med legen min... men dette høres rart ut folkens. Hva er galt med natt arbeid kontra dag???

Skrevet

Heisann jenter.

Jeg jobber 5 skift, det inkluderer en god del netter og springskift.

Og har ett par spm:

Fritak fra uke 20?? Hvorhen kan jeg finne info om dette?

Og tilrettelagt arbeid er jo flott, men hvis man da "slipper" å jobbe netter, så mister man vel lønna også? Eller tilleggene...Det utgjør en vesentlig del av lønna, og miste det er noe jeg helst vil unngå...

Noen som kan svare?

Mvh

Anonym for anledningen ;)

Skrevet

jeg vet ikke hvordan det virker... Tenker også at dersom en må gå dag eller kveldsvakt i stedenfor blir det mye flere vakter ettersom nattevaktene er mye lenger(hvertfall på min jobb). Og mister en lønna, vil jeg heller sykemelde meg...

Til deg som ikke skjønner problemet:

Du går bare netter, det gjør ikke jeg... Jeg har ikke så lange friperioder. Og må omstille meg fra kveld ene dagen til natt neste o.l... Og har også en datter på 2 som krever sitt, så kan ikke bare gå å legge meg når jeg er trett heller...

Skrevet

Jeg har også ett barn til, og kan heller ikke gå å legge meg når jeg er trett. Fikk bare inntrykk av at det å jobbe natt var farlig.. At folk hadde blitt advart fra å jobbe natt. Er det jeg lurte på. Rund turnus hadde jeg ikke klart om jeg var gravid eller ikke. Var ikke det jeg mente... Lurte på fritaket folk mente mann kunne få etter uke 20. Rakket ikke ned på deg anonym. Vi er alle forskjellige... Jeg tenkte KUN på det at mann ikke anbefalte nattjobb når mann var gravid. Og det var det jeg ikke kunne se problemet av... ser ikke forskjellen på natt og dagjobb.

Skrevet

Hej !

Min personlige erfaring siden graviditet før tre år siden ær att vis du blir omplassert har du krav på samme løn. Jag fick alle tillegg før natt og kveld æven om jag kun jobbet dag.

Lycke till!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...