Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta 150 ie puregon hver dag, var ferdig med første ampullen på 600 ie i går etter fire sprøyter fire kvelder. Men da jeg tok ut ampullen så det ut som det var så mye igjen??

Det er kanskje helt vanlig at det skal være litt igjen, men jeg syns det så ut som om det var så mye igjen. Da jeg sammenlignet med den nye jeg satte inn så var det iallfall 1/4-del igjen, eller mer syns jeg det så ut som.

Er det noen som vet noe om det? Går det an å gjøre feil med den puregon-sprøyta? Skjønner ikke hvordan det skal kunne gjøres... Ringte sykehuset i dag, men de sa vi bare fikk se på det når jeg skal på kontroll på fredag. Syns det er så lenge til fredag, på pakningsvedlegget står det at man burde kontrolleres etter fire-fem dager, fredag er jo ni dager etter at jeg startet... Ehem, må jo passe på at jeg ikke blir overhysterisk her, men fått beskjed om at jeg har litt PCO og er både kvalm og har mye press i magen.

Veldig bra - nå jeg skrev nå så skjønte jeg at dette ikke var særlig logisk, her er jeg både redd for at jeg har fått i meg for lite og at jeg skal bli overstimulert, hehe, mye man skal bekymre seg for... Godt det ikke er såå lenge til fredag. Er vel bare så redd for at noe skal gå galt så de må avbryte... Ikke føler jeg meg så veldig bra heller, kvalm og magevondt, men det er vel normalt. Jaja, er for en god sak :)

Tar med glede imot råd og vink fra erfarne IVF'ere!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10827442-puregon-og-r%C3%A5d-og-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lindsay

Det er ca 100 ie ekstra i hver ampulle med Puregon, og det skal kunne gå an å bruke opp de siste enhetene også. Tror du kan skru til det stopper av seg selv, og så ser du hvor mye du får ut. Da er det bare å ta resten av dosen med neste ampulle slik at det blir 150 ie totalt. Håper dette ble forståelig.

Jeg har hatt tre forsøk med Puregon, og lykkes med det siste. Brukte aldri opp resten av det som var i ampullene, tror ingen sa til meg at det gikk an før det var for sent!

Ni dager hørtes en del ut, men dersom du har litt PCO er det naturlig å ta det litt forsiktig med tanke på dosen.

Lykke til!

Hei.

Rart ikke klinikken har informert deg om at det er IE ekstra i ampullene. jeg brukte 300 IE ampuller og i de er det 100 IE ekstra puregon. Det du skal gjøre er å trekke opp den dosen du skal ha og sprøyte inn til "knappen" stopper. Du får ikke trykt ned når det er tomt i ampullen.Så bytter du ampulle og sprøyter inn resten av forrige innstilt dose(du stiller ikke inn ny dose når du bytter ampull) Dette ble jeg forklart av klinikken og det har fungert fint. Man sparer litt penger ved å gjøre dette.

Åja, da skjønner jeg - tusen takk dere to! Da har jeg jo en ekstra dose igjen etter to ampuller :)

Er jo så mye man lurer på oppi dette. Da har jeg uansett sikkert fått i meg det jeg skal da, og trenger ikke bekymre meg for at dosen er for liten.

Da er det overdosebekymringen som står igjen, hehe. Ja, det sa de tok hensyn til at jeg hadde litt PCO og derfor ga meg 150 ie i stedet for 200 som de hadde tenkt først. Men når jeg leser om andre her inne så syns jeg fortsatt ni dager med 150 før kontroll hørtes litt lenge ut.. Særlig når jeg kjenner det så godt etter fem dager. Men men, de vet vel hva de gjør får man håpe, De kan jo ikke godt gamble med overstimulering for å spare en GU-time...

Det er litt ekstra enn akkurat dosen. Tar 100 pr gang jeg og ble ferdig med 300 for ikke mange dagene siden. Var litt igjen da, men er ikke nok til en hel gang til. Det er nok slik pga at itilfelle det skal lekke eller no... aner ikke. Men er normalt.

Jeg har PCOS og jeg også er veldig kvalm når jeg tar sprøyta eller like etter... kjenner også litt små press i magen. Men dette er normalt vil jeg tro. Ikke uroe deg. I følge bruksanvisningen, så står det at en skal kontakte legen dersom man er (regner med flere enn kun et av tegnene) veldig kvalm, vondt i underlivet, diare osv.... Hvis du har snakket med dem på sykehuset/klinikken, så tror jeg nok de hadde kalt deg inn til tidligere sjekk om de trodde det kunne være no galt. De aller fleste jeg har skrevet med er kvalme..... Det står også at dette er en vanlig bivirkning å bli kvalm.

Dette er min første IVF, så er kanskje ikke meg som du skal høre så godt på, men jeg pleier å være en veldig redd og bekymret person, men føler ikke jeg trenger være det.

Dette går så bra så :) Pust godt inn og prøv å slapp av. vet det ikke er lett, men....

Håper jeg hjalp litt til....

Ønsker deg masse lykke til!!!

Hei

dette visste jeg ikke. Har en 300 ampulle som er mer igjen av. skal ta 100 pr gang. men har byttet og brukt en på 600 nå i 2 dager. kan jeg sette inn den andre igjen og ta resten i morgen tror dere? eller bør jeg heller bare glemme den og fortsette med den jeg har?

Annonse

Har du oppbevart den gamle i kjøleskapet? Dersom du har det kan du bruke den, hivs ikke er det bare å kaste den.

Alle ampullene med Puregon inneholder 100ie ekstra.

Lykke til med stikkingen, jenter!!!

Jeg var til kontroll dag 10 etter sprøytestart med 200IE pr dose. Jeg skjønte heller ikke det der med at det var igjen noe, det sa de ingenting om på Ullevål, så jeg tok resten av sprøyta første og andre gang.. Trodde ikke jeg hadde stukket riktig. De sa at det ikke gjorde så mye på sykehuset. Nå ruger jeg hvertfall på et egg...(Spent)

Angående oppbevaring.

På apoteket her sa de at jeg skulle oppbevare alle ampullene romtemp, men ikke for varmt. De skulle ikke legges i kjøleskapet etter at man har hatt dem i rom temp når de er tatt ut av kjøleskapet på apoteket. Hadde alle mine ampuller i en skuff på kjørlig sove rom . Det samme med sprayen. Fikk ut mange flotte egg iallefall.

Du som spør om du kan bruke den forrige ampullen, så kan du i teorien det, men da må du først sprite av tuppen da den ikke er steril lenger nå. Men kansje enklest å bare bruke den du har begynt på og så heller bruke den andre om du trenger mer etter at den du har er brukt opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...