Gå til innhold

Antistoffer-hva slags oppfølging får dere?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at andre har skrevet om dette tidligere. Venter barn nr. 3 i juni og bekymrer meg litt for dette med oppfølging. I svangerskap nr. 2 fikk jeg påvist anti-E og fikk tett oppfølging med blodprøver og ultralyd (på Riksen). Dette er nå 7 år siden. Jeg har i mellomtiden byttet fastlege og denne mener at det absolutt ikke er nødvendig med noen ekstra oppfølging. Har blitt satt opp til ny time hos fastlege i januar.

Har noen erfaring?

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Jeg har fått påvist svakt utslag på antistoffer i blodet etter 3SA.

I den forbindelse tar jeg sprøyter med Fragmin og får tett oppfølging på Ullevål.

Dersom du har antistoffer bør du da få oppfølging og blodfortynnende for å hindre blodpropp i morkaka.....

det er nå påvist antistoffer hos meg også...tar blpr 1 gang i mnd nå hos legen min.han sier at det ikke er noe & uroe seg for,& at jeg bare skal ta det med ro...for vist det skulle være noe "farlig" ville de gi beskjed med en gang.så da får men vel bare prøve & slappe av etter beste evne da :o) selv om det sannelig ikke er så lett.

Tror dette er et område som legene egentlig ikke vet så mye om. I svangerskap nr.2 (etter ca. 26 uker) ble jeg fulgt opp på Rikshospitalet hver måned og deretter hver uke med 3d ultralyd for å sjekke blodgjennomstrømning hos fosteret + størrelse på hjerte og milt. Dette for å se om antistoffene hadde "gått til angrep". Heldigvis ble sønnen min født frisk og rask på termin. Den gangen sa legen på Rikshopsitalet til meg (dette var i 2001) at antisfoffer (utenom anti-D) er et område som de fortsatt ikke vet så mye om i fht risiko for fosterskader. Jeg venter nr. 3 nå og er selvfølgelig spent på hvordan dette vil gå. Er egentlig ikke å veldig engstelig, men likevel opptatt av at jeg skal få riktig og best mulig oppfølging.

• 2 uker senere...

har også antistoffer, men er snart ferdig da, blir satt igang til uka pga. de:)

syntes det hørtes rart ut at legen din ikke sa det var noe problem, men regner med at du har tatt blodprøver, og sålenge de ser bra ut så er nok alt bra, du får jo beskjed om det er noe:)

jeg har tatt blodprøver med 1-2 ukers mellomrom i hele sv.skapet, men så har jeg ganske mye og da. men du skal hvertfall ha oftere blodprøver enn vanlig, så hvis ikke fastlegen din veit det så får du si det til han;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...