Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


siv80

Anbefalte innlegg

Er det fler som har fått det? Hva slags hjelp og råd har dere fått? Går dere på medisin eller bare regulerer det med mat og mosjon? Er litt frustrert for blodsukkeret mitt har vært høyt den siste uka, men har ikke gjort noe annerledes enn tidligere. Spiser sunt og går tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan vel være at diabetesen blir mer alvorlig etter hvert som du kommer lenger i svangerskapet - det høres logisk ut for meg!

Er du kun kostregulert? Det kan i så fall være lurt å kontakte lege om at blodsukkeret ditt har vært høyt den siste uken - kanskje du trenger mer behandling?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva slags andre symptomer hadde du? Har du fått vite om babyen blir stor? Måtte du ta den sukkertesten?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har svangerskapsdiabetes (for andre gang i mitt andre svangerskap). Jeg får oppfølging på Ullevål 2. hver uke med diabetessykepleier og UL (for å sjekke at hun ikke blir for stor). Mitt råd til deg er å spise mindre og oftere. Jeg spiser hver 2. - 3. time og passer meg for hurtige karbohydrater (pasta, ris, brød, poteter) og melk. Du kan spise brød, men da må det være skikkelig grovt (kneippbrød er ikke grovt nok for meg). Fedon-kost er faktisk helt greit. I starten (fikk diabetes i uke 29, er nå i uke 34) var jeg veldig sulten, men nå har det roet seg. Jeg er jo heldig jeg hadde blodsukkernivå på 9,2 etter 2 timer, så jeg trenger ikke insulin.

 

Diasykepleieren sa til meg at sukkernivået kunne stige fram til uke 34, etter det så roet det seg gjerne.

 

Men du får vel oppfølging? Man skal ta sukkerbelastning hvis man får påvist sukker i urinen. Har du tatt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...