Gå til innhold

Søker på fast stilling i jobben min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vikar nå, men i løpet av uken blir min stilling lyst ut eksternt. Jeg har blitt bedt om å søke. Min leder vet ikke at jeg er gravid ennå - har ikke vært behov for å si noe ettersom formen egentlig er grei. Skal jeg vente med å si noe til jeg evt får tilbud om jobben og takke ja - eller skal jeg være så redelig at jeg informerer om min situasjon? I utgangspunktet har de jo ikke lov til å ta min graviditet som hovedgrunn for å ikke ansette meg fast. Synes det er en litt vanskelig situasjon, men har jo selvsagt lyst på fast jobb. Får jo også høyere lønn da og det kan jo være greit å ta med seg når den lille kommer i juni =) Noen som har vært i samme type situasjon eller har en formening om hva jeg bør gjøre??

* Dillemma*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid et dilemma å være kvinne i fruktbar alder på jobbmarkedet. De vil at du skal søke: Søk :o) Dersom de spør er du ikke pliktig å svare mener jeg, men der må du jo føle litt på hva du synes er mest redelig selv. Blir kanskje litt rart om du sier "nei, du, det vil jeg ikke svare på". Men dersom de IKKE spør, da hadde jeg ikke sagt noe før det var behov for det formmessig og mage-synlighetsmessig.

Skrevet

Har en venninne som var utfor det samme. Hun sa fra om tilstanden, og la til med tårevåte øyne at hun ønsket å være redelig og ærlig om sin situasjon, og håpet at det ville lønne seg i lengden. Alle jenter i fruktbar alder fulgte med avgjørelsen med argusøyne, og hun fikk jobben!

Trodde selv i ettertid at de ikke turte annet av redsel for å bli anklaget for diskriminering:-)

Skrevet

Hei!Er i akkurat samme situasjon her.Men jeg er i permisjon og på min arbedisplass er det 50%fast stilling som er lyst ut.Jeg har søkt og fortalt min styrer at jeg er gravid.Hun sa at så lenge der er fast stilling så gjør det ikke noe om man er gravid igjen...men har det vært et vikarita så har du ikke krav på den på en måte.

Men er det du som går i den stillingen som skal søkes ut så har du fortrinsrett så lenge du har vært i den stillingen et år.

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg fortalt det til sjefen.Hun/han kan ikke nekte deg stilling pga av at du er gravid.

Skrevet

Neida, man kan ikke nektes jobb pga graviditet, men det er mange måter å kamuflere at det var nettopp det arbeidsgiver gjorde dersom man ikke får jobben.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger og gode tips. Jeg må diskutere det litt med min bedre halvdel om hva jeg skla gjøre. Det er jo litt kjipt om jeg plutselig skulle være uten jobb..

Skrevet

Jeg var ute for det samme nå veldig nylig, og fant ut at sien jeg bare var 9 uker på vei, så fortalte jeg ikke noe. Og jeg var redd for kamufleringen de kunne lage om jeg ikke fikk jobben. Jeg fikk jobben, og har ikke sagt noe enda. Føler meg litt råtten, men nå har jeg noe å komme tilbake til. Kan jo bare si jeg ikke visste jeg var gravid....

Lykke til med jobben!

Skrevet

Hei vi hadde en vikar her på jobben hos oss som sa fra tidlig (uke 7). Hun hadde jobbet her i 2 år. Hun ble kippet ut da jobben ble fast noen uker etter at hun hadde fortalt det - fordi hun var gravid.

Så mitt råd; hold det for deg selv og fortell det bare dersom du må - eller kommer i konflikt med deg selv.

Skrevet

Tror jeg også ville søkt på jobben uten å si noe, og så heller følt meg litt råtten når tida for å si fra kom - som en annen sa her, man kan jo si at man ikke visste det hvis man føler at det hjelper... Bedre å være litt "egoistisk" og kjøre trygt enn å risikere å bli uten jobb synes jeg da:) Hvertfall hvis man trives i jobben:)

Lykke til:)

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger, jenter =)

Heller nok mot å ikke si noe - men nå må de bare lyse ut den fordømte stillingen og ta en rask beslutning =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...