Gå til innhold

Fostervannsprøve

våren-08

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er 38 år og venter mitt andre barn i mai-08. Har en datter som blir 19 om noen uker, så føles som først gang igjen det her :-) Veldig spennende! Men så var det dette tilbudet om fostervannsprøve da, lurer på om det er noen her som har gjort dette. Har time på Rikshospitalet i slutten av november og gruer meg :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også tilbud om det samme, men valgte duotest i første omgang. FIkk veldig gode resultater på de prøvene så da hoppet jeg over fostervannsprøven.

Lykke til!

Skrevet

Hei,

Jeg har termin 19 april 2008, og fyller 38 i februar. Vi fikk tilbud om fosterdiagnostikk, og valgte, etter en time med genetisk veiledning på Ullevål, duo-test. Hadde i grunn bestemt meg i forkant at jeg ikke ønsket fostervannsprøve, da det jo her er en liten risiko for abort. Fikk veldig god "score" på duo-testen. Nå skal jo denne testen tas mellom uke 11 og 13+6, så da syntes jeg kanskje du er sent ute med time i slutten av november, dersom du ønsker å benytte deg av en duo-test i første omgang. Denne er jo "snillere", samtidig som du får svar på prøvene mye raskere. Nå er jo ikke duo-testen 100%, men ut ifra blodprøve og UL får du en beregnet risiko for om du har et barn i magen med kromosomfeil eller ikke.

Lykke til :o)

Skrevet

Er nok forsent med duo-testen nå ja og jeg har valgt fostervannsprøve. Det er den jeg skal ta i slutten av november. Var et vanskelig valg, men ble for oss det rette. Men takk for svarenen :-)

Skrevet

med førstemann ble jeg tilbud fostervannsprøve var da 38 år, men takket nei...nå venter jeg nr 2 om 16 dager og jm spurte meg ikke om jeg ville ha fostervannsprøve....hadde nok takket nei om hun hadde spurt meg.....

jeg hater sprøyter sikkert derfor jeg ikke ville ta en slik test....ser jo ikke særlig behagelig ut å ta en slik test!

men jeg ønsker deg lykke til våren-08

Skrevet

Hei.

Jeg blir 38 innen jeg får mitt første barn i april. Av ulike grunner valgte vi fostervannsprøve. Tok den forrige uke, og venter nå spent på svar, noe som fremdeles kan drøye 2-3 uker.

Å ta prøva gikk veldig greit. Du er sikkert informert om hvordan det teknisk gjennomføres (posisjonen på innstikket styres vha UL osv)

Det var ikke smertefult. Du kjenner faktisk mer ved vanlig blodprøve i armen :), og det hele var unna på under 15 min. I uken etterpå har jeg tatt det med ro, og dagen etter tok jeg meg fri fra jobb. Jeg har ikke opplevd noe komplikasjoner.

Legen som tok prøven (var også på Rikshospitalet) var meget dreven, og utstrålte kunnskap og sikkerhet, og både samboer og jeg følte det trygt og godt.

Jeg var veldig spent på forhånd og grudde meg litt, men det hadde jeg ikke gjort om jeg skulle gått gjennom det igjen. Det gikk så fint!

Lykke til!!

Skrevet

Det var utrolig godt å høre, har ikke fått noe info om hvordan selve prøven utføres, men har lest litt om dette på internett. Tenkte det kom til å bli veldig ubehagelig, men hvis det ikke er værre enn vanlig blodprøve går det veldig bra :-). Så takk så mye for svaret, gjorde meg mye roligere.

Skrevet

Hei! Jeg er 39 år og venter mitt 4. barn i mars. Jeg ble også tilbudt fostervannsprøve, men tok duo-test først, og siden resultatene der var fine, så gikk vi ikke videre med det.

Du må ha masse lykke til med prøvene. Jeg har også ei datter på 19, som også venter barn, så her blir vi mange etter hvert! Håper din datter gleder seg til å bli storesøster.

Skrevet

Tusen takk for det. Jubelen sto ikke i taket den første halv timen når nyheten ble fortalt, men hun gleder seg nå :-) Litt rart å dele mamma med noen vettu, selv om mann snart er 19.

Må føles litt spesielt for deg da som både blir mormor og mor, hun jeg har er så absolutt ikke klar for barn ennå, men det kan jo endre seg raskt :-)

Skrevet

Spennende å lese om erfaringene her-

selv er jeg ikke gravid ennå , men alderen har kommet til 38 så jeg har allerede bestemt meg for fostervannsprøve om lykken står den kjekke bi!

Men litt redd for smertene er jeg jo.... og på hvordan det oppleves/føles å ta den!

Lykke til! Blir jo spennende både å ta prøven, være underveis, og få svarene!!!!

Skrevet

Jeg er 38 år og jeg tok fostervannsprøven i juli, og kan forsikre alle om det overhodet ikke er noe å grue seg til. Selve stikket var ikke vondt og legen fortalte hele tiden hva jeg ville føle. Man kunne også se alt på skjermen underveis. Litt ubehagelig var stikket, men langt i fra vondt. Det hele tok 3-4 minutter og "dett var dett". Tilslutt fikk man vi flere ultralydbilder som viste at babyen romsterte rundt helt uanfektet av nålstikket. Det verste er ventetiden etterpå faktisk. Selv var jeg heldig og venter et friskt barn tidlig i januar. Lykke til!

Skrevet

Ja-veldig spennende det her. Lykke til dere også, håper det går bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...