Gå til innhold

Mer restrektiv nanvelov. Hva synes du?

Anbefalte innlegg

Synes der er mange som velger rare og veldig uvanlige navn til barna deres. Synes personligt der bør være mer kontroll på hva man kan få kalle barnet sitt.

Vet noen lande har en liste med godkjente navn og at om man ønsker et navn som ikke stå på liten må man "bevise" at det er et navn som blir brukt et eller annet sted i verden. Da unngår man fx at folk kaller barnet sitt Lillebil (kjenner noen som har kalt sønnen sin det).

Hva synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10820306-mer-restrektiv-nanvelov-hva-synes-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske enig i mye av det du sier. Jeg synes kanskje navneloven kunne vært strengere og trått mer i kraft i noen tilfeller.

Men,- personlig vil jeg kalle meg ganske "ung og uerfaren".

Når jenter på 18-19 år blir gravide, tror jeg ofte vi faller lettere for disse særegne, spesielle navnene fordi vi synes det er morsomt.

Det er liksom litt "kult" å ha et litt spesielt navn på datteren eller sønnen.

Dessuten er det mange barn i dag som kanskje har en far som er fra et annet land, eller mor for den sags skyld, og dette gjør at vi stadig velger mer internasjonale navn til barna våre.

Men må jo si at jeg synes Lillebil var veldig uheldig, trodde ikke det gikk ann nærmeste engang, jeg...

Men dette er jo my point of view.

Annonse

Ja, jeg ser det står på BIM's navneguide, men der er forsatt ikke noe godkjent navn i Danmark uansett kjønn. Er forresten ingen som heter LIllebil i Danmark.

Kanskje noen har trodd det var/er et legitimt navn i Danmark og derfor kalt barnet sitt det "god tro". Men jeg synes nå likevel det er et voldsom rart navn. Tenk når han blir stor da.

Jeg synest også det er et rart navn for all del og siden det stod på navneguiden her trodde jeg det var et lovlig navn. Jeg hang meg bare opp i HI sitt innlegg der hun skrev at man skulle måtte bevise at et navn var i bruk i et annet land. Vil det si at alle navn for fremtiden skal allerede være oppfunnet, så kjedelig det vil bli.

Jeg synes det er ganske åpenbart at navneloven er for lite streng. Navn som Chrisander og Betinka er direkte upassende.

Ellers må jeg si at det er litt sjokkerende hvor historieløse dere er. Kjenner dere ikke til Lillebil Ibsen? Navnet hennes var egentlig Sofie, men hun ble i hvert fall i hele sitt voksne liv kalt Lillebil.

Jeg er IKKE for dette forslaget!

Hvem skal sitte og bestemme hva som er greit eller ikke greit navn for barn!Jada, det er mange som velger uvanlige navn, men er det så galt da?!

Folk er så hysteriske for å tenke selv og ikke være innenfor "normalen"!

Min sønn har ALDRI blitt mobbet selv om han har et navn som tre eller færre bærer i Norge!

Vi er voksne mennesker som kan tenke selv, og jeg er ikke intressert i at noen utenforstående skal fortelle meg hva MITT barn får hete, eller ikke hete!

Annonse

Veldig enig med deg!! Det er mange rare navn som jeg ikke synes er noe navn. Det er så mange rare navn i overskriftene her, så jeg gidder ikke å lese de engang :-) Og så er det jo lett å se at det er mange tulle-innlegg også: Salmonella og Beliis og hva de nå skriver.

Ja til en "strengere" navnelov!

• 2 uker senere...

OM det hadde blitt en strengere navnelov, så hadde nok både jeg og du, østerdølen, hatt vårt på det tørre. Vi har jo valgt gamle norrøne navn til barna våre, de står i navnebøkene og er bare lite brukt nå for tiden. Like fullt er de staute gamle navn og ikke noen nyoppfinninger. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...