Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Jeg skulle kose meg i går i et selskap og tok derfor 2 glass vin. Jeg leste et sted at et vinglass tilsvarer en 3-4 i promille og vi forbrenner i gjennomsnitt 0,15 promille i timen, slik jeg pr enhet må la det gå ca 2-3 timer mellom siste slurk av et vinglass og ammestart. Jeg bestemte meg derfor for å la det gå 6 t for sikkerhets skyld mellom siste vinglass og at jeg begynte å amme igjen. På den tiden så skrek lillemann noe vannvittig! Han viste tydelig at han ville ta bryst når jeg holdt han og så helt uttafor ut. Jeg hadde pumpet nok melk på forskudd men det var såvidt det gikk ned. Hva var det jeg gjorde galt? Kunne jeg ha unngått dette på noe vis? Hva kunne jeg gjort anderledes enn å tilby flaske? Stemmer min beregning av alkohol og gjenopptaging av amming?
trollet66 Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Hadde du prøvet å gi flaske i forkant, eller kom dette som et sjokk og en overraskelse??? Tiden du har latt det gå hørs grei ut. Noen unger kan reagere på druene i vinen, ingenting mad alkoholen å gjøre, men det skulle ikke forårsake at han ikke tar brystet da, heller magevondt etterpå.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Han tok flaske i forkant ja. Det kom som en sjokk, og jeg synes fryktelig synd på lillemann når han så helt uttafor ut. Reagerer ikke unger på alkohol? Han fikk ikke bryst i de timene til alkoholen var ute av blodet. Mener du jeg burde ammet likevel?
1234567890 Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 du får ikke så mye i promille av et vinglass. Før kunne man kjøre på et glass og promille grensen var da på 0,5 så derfor får du ikke mer enn 0,5 i promille av et glass vin. Jordmødrene sier at det er helt ok å drikke et eller to glass vin og deretter amme. Det er kun promiller av dine promiller som går til babyens blod. Du kan jo regne ut selv. Du får 0,15 av 12%, hva får babyen av 0,5 promiller? La babyen kose seg med puppen, kanskje ikke akkuratt mens du drikker men ikke la babyen sulte. Skal du ut og drikke mer enn et eller to glass vin kan en jo kjøpe inn mme kun for den ene gangen...
1234567890 Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 et tastefeil ble til at du får 0,15, det er feil, du får 0,5 i promille.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 Han er 10 uker gammel, har det noe å si?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 <3-4 i promille og vi forbrenner i gjennomsnitt 0,15 promille i timen, slik jeg pr enhet må la det gå ca 2-3 timer mellom siste slurk av et vinglass og ammestart.> Her kom en liten skrivefeil inn, beklager. Jeg mente 0,3 - 0,4 pr glass vin, altså under den tidligere promillegrensen. Det vil si ca. 2-3 timer før alkoholen fra et glass vin er ute av blodet. En liten forklaring: babyen skulle ikke sulte med masse morsmelk utpumpa på forskudd. Jeg vet igrunnen ikke helt hva som gikk av lillemann, men han ble fryktelig fortvila. Men takk for svar. Du mener jeg kan bare amme selv om?
1234567890 Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 når jordmødre sier at det er ok så ammer jeg når jeg har kost meg med et eller to glass. Ikke anbefalt de første 6 ukene av babyens liv. Jeg fikk ikke med meg i farten at du hadde pumpet deg, beklager. Sitter selv medpuppen ute og skriver. Ammetåka er tett her :-)
strekkmerketrollet Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Hei! Hiver meg bare litt inn på denne tråden... Er det alså ok å amme etter 1 el 2 glas med vin? uten å vente noe særlig med tid? Har du en link til en side som skriver om dette?
1234567890 Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 jeg har ikke noen link til dette, men husker at det var et program på tv for et par år siden da jeg også ammet, (det er derfor jeg husker programmet) at det var ok å amme etter litt vin. Tror det handlet om at norske kvinner sluttet tidlig å amme pga de ville drikke øl og vin. Da var det faktisk bedre å amme selv om en hadde et eller to glass inne, og holde på lengre med ammingen. Det er jo anbefalt å amme opptil to år og det er ikke mange som holder på så lenge. Jeg har vel oppfattet det slik at mange slutter før babyen er 6 mnd. Uansett så tror jeg ikke det er mange promiller babyen får av dine 0.5 promiller. Babyen får promiller ut av promillene dine, men ikke drikk de første 6 ukene. Forresten, helsestasjonen deler ut brosjyrer om ulike ting første besøk etter fødselen, og der står det noe om amming og alkohol.
Expat Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 Som de sier under her, de seks første ukene er mest kritisk. HELST skal man vente i 2-3 timer per drink. Men jo større og større barnet blir (og over 6uker) blir det mindre og mindre kritisk om man ammer med bittelitt i blodet. Husk at mye alkohol på en gang kan stoppe utdrivingsrefleksen, så 1-2 glass vin på en kveld - metoden er best for hele ammeperioden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå