Gå til innhold

Jeg er Gravid!!!


barnimeg

Anbefalte innlegg

Uvirkelig, men sant. Og en merkelig historie.

Dette er akkurat som at det ikke skjer meg på en måte. Jeg hadde gått rundt å vært småkvalm et par uker. Det begynnte å toppe seg da jeg begynnte å bli svimmel og kvalm under trening. Gikk og ventet på mensen, så tenkte ikke på at jeg kunne være gravid, inntill ei venninne sa det. Tok en test, den var negativ. Tok en test morgenen etter som også var negativ. Venta til den dagen jeg trodde jeg skulle ha mens, men testen var fremdeles negativ. Fredag for et uke siden dro jeg til legen. Testen jeg tok der var også negativ. Jeg tenkte på samme måte som legen, at det sikkert var noe annet som gjorde at jeg var så kvalm. Kom tilbake tirsdagen uka etter og tok en rekke blodprøver.Sa til sykepleier at jeg fremdeles ikke hadde fått mensen, så hun kryssa tilfeldig vis av for HCG testing også. På fredag 2. nov ringte jeg legen. Redd for hva prøvene viste. De var alle ok, men jeg var GRAVID. Hjelp var det første jeg tenkte. Legen ringte meg litt senere og sa at verdiene fremdeles var veldig lave og at jeg måtte ta en urintest til for å bekrefte. Jeg tok en i går....Jeg er definitivt gravid!!!

Jeg skal beholde barnet, men hva gjør jeg framover nå? Har termin ca 3. juli 2008. Er student så nå blir det et friår på meg.

Men hva gjør jeg? Skal til legen den 12. Må på ultralyd for å bekrefte termin,da jeg har hatt veldig uregelmessig mens.

Dette er spennende. Kjenner det god på kroppen nå...har alle symtomer, men har ikke kastet opp....

Hvordan gjør jeg det framover? jeg er ung, jeg er student??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg si GRATULERER og velkommen inn hit til oss:)

 

Som sagt skal du til legen, og det er egntlig første skritt på veien, der vil han svare og forklare alt du lurer på. Det at du er ung, vel...kommer jo ann på hva du mener med ung? hehe, men jeg er 23 blir snart 24 og jeg gjør egentlig ikke så mye annet enn å passe på hva jeg spiser, ikke stresse for mye og ikke minst, jeg bare går rundt å smiler:)

 

Når man er student er det mange ting du kan snakke med rådgiver på skolen om. Jeg tror det er sånn at du får økonomisk støtte fra lånekassen.(med det bør du skjekke opp).. Ellers må du jo ta det et friår ja, for det blir nok et travelt år på deg!!

 

Du bør også ta kontakt med en jordmor der du bor og få en time hos henne. Jormødre er veldig drevne på dette felte og de kan svare deg og hjelpe deg med det meste,,,...

 

Ellers vil jeg bare si lykke til og det er bare og spørre om ting her inne hvis du lurer på noe mer:?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg var student da jeg fikk førstemann, er nå gravid igjen (ikke student lenger) men kan gjerne fortelle deg hva du gjør :o)

 

Først og fremst; Gratulerer! Dette blir kjempespennende! Jeg opplevde det som ganske så uproblematisk å få barn som student - men det blir selvfølgelig hva du gjør det til selv, hvilke innstillinger du har til ting osv. Jeg var 22 da jeg ble mamma, og hadde et halvt år igjen av studiene. Hvordan skal man forberede seg på å bli mamma da? Tja...det er nok ikke så mange som kan fortelle deg hvordan ting vil bli. Eller...vi kan fortelle deg ALT, men det er umulig å forstå dette før man faktisk har fått barnet og har blitt foreldre selv. Et barn snur livet ditt totalt opp ned, fokus skifter dramatisk, men du og du så gøy, slitsomt, morsomt, og helt utrolig fantastisk det er! GLED DEG er vel mitt første råd ;o)

 

Når det gjelder praktiske ting så har du rett til permisjon fra studiene i 10 mnd. I disse 10 mnd har du rett på fødselsstipend fra lånekassa (dersom permisjonen din løper over sommermånedene får du penger da også, og må ikke gå pengelens gjennom sommeren slik som vanlige studenter). Får å ha rett til stipendet må du ha hatt rett på støtte fra lånekassen i minst 6 mnd før termin. Permisjon fra studiene søker du om ved skolen/fakultetet el.l. kanskje en 3-4 mnd før termin. Permisjonen starter 3 uker før termin - dette er likt som for vanlige arbeidstakere. Du får 80 000,- (det som vanligvis er full støtte til utdanning i ett år) i stipend i de 10 mnd permisjonen (og stipendet) varer. Du søker etter at barnet er født - for du må sende inn fødselsattest. Så får du "tilbakebetalt" for de 3 ukene før fødsel og frem til der du er i permisjonen din når stipendet er innvilget.

 

Dersom du har jobb ved siden av har du rett på permisjon derfra også, da velger du 80% lønn i 53 uker eller 100% lønn i 43 uker. 6 av disse ukene er pappaen sine, hvis du har en stillingsprosent på jobb som er over 50 %. Har du under 50% har ikke far rett til permisjon og ukene hans går til deg i stedet. Hvis du ikke har jobb ved siden av, eller du jobber så lite at det ikke lønner seg med permisjon med lønn søker du om engangsstønad. Alt dette kontakter du NAV for. De kan fortelle deg hva som vil lønne seg for deg.

 

(Jeg jobbet såpass lite at det heller lønnet seg for meg å få den skattefrie engangsstønaden, i stedet for å måtte skatte av permisjonspengene - som i utgangspunktet ikke var særlig mye.)

 

Tenk litt over om det vil lønne seg med permisjon med lønn eller engangsstønad. Velger du engangsstønad har du lov til å begynne å jobbe litt når du føler for det selv om du egentlig er i permisjon. Etter dine 3 uker før og 6 uker etter fødsel (obligatoriske mammauker) har du lov til å tjene penger igjen når du mottar engangsstønad nemlig! Det kaaaan jo være kjekt. Du har IKKE lov til dette dersom du er i permisjon med lønn.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...