Gå til innhold

amming - Oppskrytt ::.....???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amming er OPPSKRYTT , det er ivertfall min mening, etter å ha gitt morsmelk til min datter fra hun var ca. 6 uker...,holdt på i d lengste med å få til egenprodusert melk men d ble unaturlig for meg til slutt..

min datter er nå snart 2 år og har aldri vært plaget av noe, syk 2 ganger av oppkast (noe som har gått i b.hagen hver gang....) ellers sunn og frisk....

ALLE de jeg kjenner som har ammet har hatt syke barn titt og ofte og klager over det ene og d andre......, og jeg overhørte 2 jordmødre på t-banen her om dagen; de synes d var gælnt å ikke gi MME når barnet faktisk sultet når de var på barsel etter å ha vært nyfødt og fant d faktisk nødvendig å råde foreldre til å gå over til MME:.......

...jeg har også overhørt småbarns-foreldre stusse og diskutere ang. amming, og hørt ei sagt at ; d er såå rart for min lille unge syter og klager og d er ALLTID NOe mens de babyer som får MME sjelden klager over noe....

hva er deres mening og opplevelser ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har det seg sånn at det ikke er snakk om litt snørr, barnehagehoste og oppkastsyke.

Det er langtidsvirkningen av amming som gir varig helsegevinst........

Er vel en grunn til at naturen har gitt oss brystmelk.

At mme metter mer over tid er nok sikkert riktig. Men so what. Er jo bare å brette fram puppen en ekstra gang for de som har valgt naturmetoden.

At de som ammer klager mer, kan jeg ikke si at du har noe belegg for å si. At du kjenner ei som har sagt at hun stusser. Ja, vel! Henne om det. alle mødre er vel på et tidspunkt usikre på hvem hva hvor og hvordan. Det er disse sidene et godt eksempel på.

gutten min har aldri fått ei flaske. han har sovet og vært grei fra dag 1. Har ei veninne som ga opp etter 1 uke. Han har vært masse våken helt opp i 2 årsalder.ei som holdt opp etter 4 mnd. Har også hatt unge som skriker mye om natta. Hun ga flaske i tilegg før hun sluttet.Selvfølgelig er det lettvint, så kan far ta en del av den jobben også. Men begynner man med mme på flaske, så får man jo mindre melk. Barnet blir ikke fornøyd. Ganske logisk eller.

At vi tre valgte hver vår løsning vil ikke si at noen av oss gjorde noe galt.

Men jeg håper jo at grundige undersøkelser lagt fram av nho og who har noe for seg, og at jeg har gitt gutten min en fordel ved å ha ammet han..............

Det jeg synes er litt rart i ammedebatten er at de som velger ikke å amme, er de som skriver flest innlegg om amming. For meg virker det som om de må rettferdigjøre avjørelsen om ikke å amme.

Jeg luer på hvordan i all verden vet du at de to på t banen var to jordmødre. kom de i arbeidstøy med skiltet på brystet eller.

Det du sier der tror jeg er løgn.

Skrevet

Jeg forstår begge sider av denne debatten fordi jeg fikk ikke til ammingen med førstemann og har nå fått det til uten problem med andremann. Alle barn er forskjellige. Jeg tror at noen barn er mer disponert for sykdom og at det ligger mer i arv og ikke i ammingen. Jeg tror også da at gutten min får ikke det JEG blir syk av siden jeg ammer, men hvis storebror skulle bli syk så kan han sikkert få det samme siden jeg har ikke antistoffer til det.

Forskning viser at vagusnerven i barn som får MME er til dels hemmet, så det blir roligere. Det er ikke farlig og varer bare en stund men det kan forklare hvorfor noen av de er roligere. Minstemann er ikke så rolig som storebror var, han er veldig krevende i forhold til oppmerksomhet, men jeg tror det er bare hvordan han er. Alle barn er forskjellige.

Jeg må si at jeg synes ikke det er så mye kos med amming da. Jeg synes det er en jobb og bare mat. Jeg har veldig kraftig utdrivning og for mye melk, så jeg opplever brystvegring, brystbetennelse, og tull hele tiden. Når han er rolig ved puppen, som skjer veldig sjelden er det kos.

Det med barn på barsel, jeg synes hvis de går for mye ned i vekt de skal få MME, men hvis det er bare 10 % som er tillat, er det faktisk viktig at de er sulten og har et stort sugebehov så moren får i gang melkeproduksjon.

Førstemann var ikke så mye syk han heller, minstemann er 3 måneder nå så jeg vet ikke ennå, men har har ikke blitt syk fram til nå.

Skrevet

I min familie/mine barns familie står det ganske klart hva amming har å gi i det lange løp... Jeg føler det står ganske klart for meg at amming gir store fordeler i allefall...

I min eksmanns familie viser det seg slik... Min eks og hans bror har til sammen 7 barn, hvorav alle er blitt ammet de første 6 til 14 mnd ... Deres søstre har til sammen 8 barn, hvorav ingen har blitt ammet lenger enn 3 uker...

De 8 barna til søstrene er i dag mellom 8 og 17 år gamle, og samtlige barn er plaget av astma, alvorlige allergier, matvare-intoleranse og eksemer i variert grad, noen er sterkt plaget med astma, andre har allergier, noen har fler enn en plage...

Av de 7 barna til min eks og hans bror som ble ammet lenge, så har ingen av dem noen slike plager...

Jeg ser ikke at dette kan være en ren tilfeldighet... Om jeg i tillegg ser på kroppsvekt til alle disse 15 ungene... så er det også sånn at 6 av søstrenes 8 barn er overvektige, ikke fete, men overvektige...

Av brødrenes 7 barn derimot er ingen av barna overvektige, ikke engang i liten grad... Jeg tror også at dette vekt-greiene kan henge sammen med om barna har blitt ammet eller ikke.

Amming har nok mer å si i det lange løp enn hva man skulle tro, men alikevel, mme er tross alt ett supert alternativ for dem som ikke får til ammingen...

Men å si at amming er oppskrytt tror jeg er veldig feil... ammingens betydning strekker seg ikke bare til barnets to første leveår, men gir mye fordeler senere i livet også...

Selv er jeg 34 år, og jeg ble ikke ammet... og også jeg har slitt med astma og allergier siden jeg var barn... Mine to yngre brødre derimot, ble ammet.. og ikke noen overraskelse, ingen av de er plaget med astma eller allergier....

Så for min del, ser det ut til at amming gir ett hav av fordeler.... og gjør at jeg gir mine barn morsmelk, siden jeg har morsmelk å gi...

Og ang ammende babyer som sutrer og "maser", så er jo årsaken ganske klar... morsmelk er veldig lett fordøyelig, og blir brukt opp fortere... mme er tyngre mat, blir liggende lengre i magen og metter derfor lengre..

Men jeg synes ikke mine unger er urolige, eller har vært det...

Men når ammingen blir ett evig mas og ting ikke fungerer, så har jeg stor forståelse for at folk velger å gå over til flaske... babyer er ikke tjent med foreldre som er utslitte heller,eller skal gå å være sultne... Unger må jo tross alt ha mat...

Men min personlige mening er at amming er det beste for barnet... selvsagt om man har har anledning til å amme.... Og har man ikke melk eller det er noe annet som gjør at man ikke kan amme, ja så blir det jo tross alt fornøyde babyer og folk av babyer som får mme også...

Skrevet

Jeg har sett meg ganske lei på at vi her inne skal sitte og være "vitenskapsmenn", og bevise morsmelkens eller erstatningens egenskaper utfra vår personlige erfaring eller bekjentskapskretsens erfaring. Erfaringene er høyst ulike etter hvem du spør, og beviser absolutt ingenting. Slikt må man overlate til forskerne.

Hvis mm tillegges egenskaper den ikke har, da er den oppskrytt. Det er selve definisjonen på oppskrytt. Og mm har faktisk blitt tillagt en del som helsemyndigheter har måttet trekke tilbake, i henhold til ny forskning (søk f.eks. "morsmelk" på forskning.no om mm og allergier).

Det er et faktum at forskningen ikke er entydig på dette området, at det fortsatt forskes mye, og at det hersker uenighet i det vitenskapelige miljøet om visse ting når det gjelder mm og mme.

Hvis dette skulle vært en saklig debatt på høyere nivå, måtte man sammenlignet en rekke forkningsresultater, og forsøkt å trekke konklusjoner. Men det har de færreste her medisinsk kompetanse til å gjøre. Det er også et poeng å vite at forskning sjelden er verdinøytral, enten den går i den ene eller andre retningen - og at ulike resultater stadig vil bli brukt av folk med diverse agendaer.

WHOs anbefalinger er også et kapittel man bær se nyansert på. I u-land vil mm selvfølgelig være tusen ganger bedre enn mme pga hygiene, vann, tilgang og høy infeksjonsfare. Her hjemme jenvener det seg mer ut.

Jeg ammer selv, og føler personlig at det er den mest naturlige måten å ernære barnet mitt på. Det vil uansett aldri bli dårlig. Men at det skulle garantere et sykdomsfritt barn, mens et mme barn alltid blir sykt - det tror jeg ikke. Er forøvrig selv flaksbarn og har alltid vært frisk - bare for å føye meg til den uvitenskapelige statistikken.

Skrevet

anonym 10:56:

Jeg og mine 2 søstre ble alle ammet frem til vi var litt over året, nr 1 har allergi og astma, nr 2 har allergi, jeg har allergi, astma, migrene, og er plaget med eksem, så da skulle jeg ikke ha hatt dette da siden min mor ammet meg?? Halloooo, enkelte blir rammet av sykdommer, selv om man har blitt ammet. Selvfølgelig er mm det beste for babyen, men det er ikke alle som har nok melk eller som slutter av andre grunner, det betyr ikke at hvis de får astma, allergi osv så skyldes det at de ikke har fått mm.

Skrevet

Hei.. jeg er den anonyme du sikter til i ditt innlegg.. Alt jeg sier er at i følge hvordan situasjonen er i min/mine barns familie, så tror jeg at amming kan ha stor betydning... Min slekt er "belastet" med astma, allergier og eksem... De fleste er planget på den ene eller andre måten... Det samme gjelder for familien til min eks-mann... Det jeg prøvde å si med mitt forrige innlegg er at når man har en slekt som har ekstremt mye astma, allergier og eksemer, så tror jeg amming faktisk kan være en veldig fordel i det lange løp... Ikke sånn ment at om man ammer så får ikke barn sånt, men om de ikke ammes så er de dømt..

Ser når jeg leser mitt forrige innlegg at innlegget mitt ble litt vel svart/hvitt.. men var ikke ment sånn..

Jeg svarte bare på om amming var oppskrytt.. Noe jeg mener det ikke er, og at jeg føler det i noen tilfeller kan gi store fordeler....

Skrevet

Egentlig en litt tåpelig diskusjon dette her!!!!!

Fra naturens side er vi utstyrt med pupper, som vi kan fore våre barn fra, det er helt klart det beste for barnet. Melka er riktig sammensatt for akkurat vårt barn fra dag en, og forandrer seg i takt med barnets utviking. Maten er alltid med oss der vi går osv.

Det er klart det er noen som ikke får det til av ulike grunner, men fra naturens side så er det jo det som er meningen. Før i verden før mm sin tid, hadde man jo ammer!!!!!

Hva skjer med en hest eller et annet pattedyr som ikke har melk? Jo det må finnes en amme til det eller det må flaskes opp, men som oftest går det bra fra naturens sin side.

Så å si at amming er oppskrytt er litt teit!!!!

Innlegget er selvfølgfelig ikke ment som noen hets mot dere som sliter!!!!!!

Skrevet

Før i verden før mme sin tid, hadde man jo ammer!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...