Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk et skikkelig sjokk i går, da kom plutselig mensen tilbake, enda jeg fullammer og opp til flere ganger om natta, siden hun ligger delvis i min seng, deklvis i vugga rett ved siden av. Hun er litt over 4 mnd, og i det siste har hun ikke villet ha pupp. Mener jeg har lest et sted at når mensen kommer smaker melken rart, men at det bare er et par dager det er snakk om før det blir normalt? Hun har ikke villet ha mat, ergo sover hun dårlig (på toppen av alt kjente jeg to tenner som har brutt seg frem-stakkar liten-alt på én gang) og melkeproduksjonen går ned, har ikke like mye melk som for en uke siden. Hva skal jeg gjøre? Pumpe? Får liksom ikke fres på pumpingen heller, utdrivningsrefleksen vekkes bare av henne. Noen som har gode råd, er stressa og fortvilet, som nok gjør det enda verre-en negativ spiral...vil gjerne amme leeenge. Takker så inderlig mye for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk mensen samtidig som gutten min fikk vaksine, så det tok noen dager før jeg skjønte at han gråt og skrek også pga mensen. Noen ganger kommer "alt" på en gang ;)

Det er vanlig at både melkemengden og utdrivningen blir dårligere når man får mensen. For min del varte problemene i en uke, dvs til mensen var over. Ammeeksperten på helsestasjon rådet meg til å pumpe hver annen time på dagen (ikke pumpe, men SOVE om natten), samle opp slantene (pumpet feks bare 20 - 30 ml enkelte ganger), og gi de oppsamlete slantene som måltid om kvelden. Drikk ammete og gni puppen mellom hendene før amming. Gi mme hvis behov, evnt opptint mm. Ta en økedag når mensen er ferdig. Jeg fikk dessuten resept på cyntocinon nesespray hos legen, som hjelper på utdrivningsrefleksen.

Det var en helvetes uke, men totalt sett gikk det bra. Ammingen tok seg opp etterpå.

Var forberedt på at neste gang mensen kom tilbake skulle bli like ille, men da gikk det veldig fint med ammingen. Det var bare et par kveldsmåltid jeg måtte gi mme og nesten ingen grining.

Vi er jo alle forskjellig, og det kan hende du opplever det annerledes.

Det viktige er å fortsette å stimulere produksjonen, dvs pumpe, og vite at melken kommer tilbake når mensen er over! (Husk økedag:)

:)

Skrevet

Effekten du observerer er helt normal, ja og det blir ok igjen så fort du er ferdig med mensen... Det er de som får den tidlig, de som får den veldig sent. Det to tingene som har funket med dem jeg har fulgt (med varierende hell...) er å legge til i barnets søvn og å proppe i seg hvitløk! Det gir en smak på melken som de fleste barn elsker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...