Gå til innhold

6uke te ordinær ul:)

Anbefalte innlegg

Å som eg gled meg.. e så spent på om det bi gutt eller jente:) Det e altså neste nedtelling.. åsså bi det nedtelling te jul da:) hehe.. Det ska bærre bi heeelt fantastisk godt me juleferie:) Da kjenn eg sikkert babyen i magen... :):)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10813807-6uke-te-ordin%C3%A6r-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er helt fantastisk å se knøttet på UL.. Er 6 uker til min ordinære også, men jeg har allrede vært på to og skal på en eller to til før den tid også.. Ikke ta det for gitt at du får høre kjønnet da, ikke alle vil si det og dessuten er det en del babyer som ikke vil vise det frem! =) Men håper din er samarbeidsvillig!

Lykke til! =)

Annonse

Linaria: Jo det finnes jordmødre/leger som ikke vil si det uansett hvor godt det vises. Den ordinære UL er primært gitt for å se på utvikling og se etter avvik på fosteret, og noen tar dette veldig ordrett. Og det er dessuten ikke alle som vil se etter heller.

En annen ting, som ofte oppleves er jo det at kjønnet rett og slett ikke vises, eller at de ikke føler seg trygge nok på det de ser til å si det. Og maaaaange har opplevd å få beskjed om en ting, og det kommer ut det andre kjønnet. Jeg har det, så jeg synes ikke det er så viktig å vite kjønnet. Det viktigste er at jeg denne gang får et friskt barn som får leve opp,

Hvis de ikke vil si det fordi de er usikre eller kjønnet ikke viser, er det en grei sak.

Men hvis de ikke sier det av personlige grunner, er det helt villt synes jeg. Selvsagt skal de ikke opplyse om kjønn uten at paret spør, som du sier vil ike alle vite det. Men vi som faktisk vil vite det burde da ha rett til det. Noen vil få feil svar, men den store majoriteten får altså vite riktig..

Ultralyd gjøres for å avdekke medisinske forhold. Kjønn har ingen medisinsk betydning, og opplyses ikke om rutinemessig. Dette sto det i informasjonen som jeg fikk tilsendt ang ultralyden. Når det er sagt, så tror jeg at de fleste jordmødre ikke har noe imot å si det hvis de ser det. Men en må selvfølgelig være klar over muligheten for både at hun ikke vil si noe, at man ikke kan se det eller at man får opplyst feil kjønn.

Jeg er enig i at hvis kjønnet er åpenbart (så åpenbart som det kan bli) og de er sikre i sin sak bør det opplyses til de som vil vite.. Men det finnes mange der ute som sitter bak UL-apparatene og ikke vil opplyse om kjønn uansett. De tenker ikke på foreldrenes rett til å få vite, det betyr ingenting. For medisinsk sett så betyr ikke kjønnet noe.

Men helt enig i at det bør være opp til foreldrene å bestemme, ikke jordmødre/leger.

=)

Anonym:

(Har fått det samme skrivet som deg. Alle får det. Tolket det bare slik at hvis man ikke spør, får man heller ikke svar.)

Selvsagt er det aller viktigste at barnet er friskt.

Men enhver tilleggsinformasjon de vet, uansett hva det er, synes jeg faktisk de plikter å gi hvis foreldrene ønsker å gi informasjonen. Det skal da vel ikke være opp til en vildt fremmed å bestemme hva jeg skal få vite om mitt barn? Hvertfall når det ikke er noen annen grunn til det enn vedkommendes personlige mening.

Hvis jeg får en jordmor på UL, som nekter å si kjønnet, da kan jeg nesten love at det blir krangling. Det er faktisk bare JEG som har rett til å bestemme hva jeg vil eller ikke vil vite om ungen min.

Undersøkelsen er jo et tilbud til oss, men vi stiller jo samtidig automatisk til disposisjon for dem til å drive en stooor undersøkelse for å kartlegge mor og barn, samt likheter/forskjeller osv.. de prøver jo samtidig å kartlegge hvorfor noen holder seg friske mens andre ikke gjør det...så det gagner jo både oss og dem...

Jeg er enig i at de som vil bør få vite hva jordmor tror hun ser det blir av kjønn... makan til "sparing" på opplysninger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...