Gå til innhold

Mathysteri...


Andrebolleiovnen

Anbefalte innlegg

Ja, jeg blir rett og slett oppgitt og fortvilet.

Du kan spise det, men du kan ikke spise det....

 

Hvordan har jeg, mamma, bestemor og andre forfedre kommet til verden uten allergier eller skader før mon tro, da var det ingen liste.

 

Jeg spurte legen min om hun kunne gi meg ett par tips om mat eller ting jeg virkelig måtte holde meg unna og en forklaring på hvorfor.

Jeg fikk da bare beskjed om å gå inn på mattilsynets sider.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Dette gjorde jeg og fikk atter engang opp en Pass opp liste, uten særlig mye forklaringer.

 

Jeg ønsker å gjøre det beste for barnet mitt under svangerskapet, men med all kvalmen jeg har og symptomene i tillegg til at jeg er en atombombe når det gjelder humøret om dagen.

Forlanger....eh... KREVER jeg en forklaring på alle matvarene jeg IKKE kan spise pga...ditt eller datt.

Men dette finner jeg ikke.

Og gir heller litt F!!

 

Jeg tenker slik at det er viktig for mitt barn å få i seg så mye forskjellig mat mens den er inni meg, for å bli vant med f.eks skalldyr. Og slipper å bli allergisk senere...

Men kanskje feil dette og??

 

Mamma er helt sjokkert over disse matlistene, det eneste hun fikk beskjed om var å holde seg unna katter.

Men hun kunne spise det hun ønsket, så lenge det var fersk mat.

Dette er 28 år siden, jeg har ingen allergier eller "skavanker" som følge av at hun røykte og drakk de 2 første månedene da hun ikke viste at hun var gravid, og at hun spiste det hun selv ville gjennom hele sitt svangerskap.

 

 

Noen som kan gi meg bedre forklaring, og noen andre som ser seg litt lei av dette hysteriet..??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke gi deg noen forklaring på hvorfor man ikke kan spise ditt og spise datt. Enest jeg vet er lutefisk, det er noe i det som kan påvirke hjernen til fosteret. Men jeg føler med deg og er like lei og forvirret av spisehysteriet. Får meg bare til føle meg som mislykket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.....skjønner du er litt fortvila.....jeg vet ikke så mye om dette området, har lest meg til litt, men har konkludert med at jeg holder meg unna alt som heter alkohol røyk osv.. + at jeg ikke spiser sterke ting eller rått kjøtt..... Er også nøye med å vaske ting før jeg spiser det.....men min matlyst er så som så om dagen, har mye murringer i magen og er litt kvalm..... LYKKE TIL.....håper dette var et lite svar på veien da!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk mat kan du spise så mye du vil av. Det er helt ufarlig.

Hør heller med lege og jordmor,før du hører på alle andre.

Legen MIN (skriver det sånn siden jeg vet mange blir uenige) sier til meg at ALT kan spises,så lenge det er ferskt. Dette gjelder spekemat og generelt alt. Så lenge det er innen dato.

Du kan til og med spise en blodig biff,da bakteriene sitter utenpå kjøttet og aldri inni.

Her må nesten hver enkelt stå for sitt eget hysteri,og skjønne at denne debatten aldri vil ta slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det er noen som har en fornuftig lege!!

Min er nyutdannet, men kanskje ikke så trygg på alt enda, derfor tipset om linken til mattilsynet?

 

Jeg kommer nok til å spise det jeg selv ønsker bare det er ferskt.

Rått kjøtt liker jeg ikke, og sterk mat er jeg heller ikke særlig begeistret for.

 

Men vil nok også tro at sålenge man tenker trygghet med ferske og gode råvarer, vasker det rent er ikke farene så store.

 

Men dette mathysteriet blir jo forsterket gjennom media, og hysteriske damer som sluker alt de leser rått..... (kanskje??...?)

 

Jeg synes uansett at om skal slike lister skal ut på nett eller i offentlig øyemed bør det følge forklaringer.

 

Men det er jo bare å lese avisen.

Den ene dagen er kaffe kreftfremkallende, den neste er det sunt med 2-3 kopper.

 

Jeg mener vi snart må få satt en stopper på alt hysteri og alle skriveriene som gjøres. I 2007 KREVER jeg riktig, enkel og god informasjon. Ikke alt mulig svada, og ting som ikke er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til deg som sier man kan spise blodig biff fordi bakteriene er utenpå. Dette er feil!

Listeria er en bakterie som finnes i jorda, og som "biffen" kan bli smittet av mens den lever. og Toxo som er en parasitt som gir betennelse i vev, er da i kjøttet på kua. Som skal bli biff.

Disse legger seg IKKE utenpå hver biff i butikken.....

 

De bakterien du tenker på som sitter utenpå biffen, er disse som gir en mageskau. og som kommer fra kokken eller den som tilbereder maten.

og det er ikke disse vi gravide trenger å passe oss for!

 

Jeg elsker blodige biffer, og har aldri fått noe smitte før, og selv om sjansen ikke er større for at jeg skal få det nå, steker jeg biffen litt mere enn jeg gjør til vanlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På matportalen står det jo forklart hvorfor du skal være forsiktig med det ene og det andre! Listeria og toxoplasmose, tungmetaller, radioaktive stoffer er noen av de viktigste som finnes i enkelte matvarer, og som kan skade det lille fosteret i magen din. Det er selvfølgelig fullt mulig å leve som før både i forhold til mat, alkohol og tobakk og ting kan gå bra, men hvorfor ta den sjansen?? En veninne av meg har faktisk senskader pga. at moren ble utsatt for toxoplasmose under svangerskapet. Min venninne er 29 i dag og fikk ikke påvist dette før hun var 22.

 

Hver og en må selvfølgelig ta ansvar for sitt eget liv og sin egen lille spire, men skjønner ikke helt vitsen med å hause opp Mattilsynets anbefalinger til et "hysteri"?! De hadde jo ikke gått ut med dette uten grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår din frustrasjon i forhold til mat. Jeg blir bare ikke klok på alt - noen steder står det at det er trygt å spise enkelte ting og andre steder står det at man bør være forsikitg.

Det dere forresten om det er greit å spise pinnekjøtt - dette kjøttet er jo dampet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er HELT TRYGT. Det er dampet i mange timer og temperaturen i kjøttet den samme som om kjøttet skulle vært kokt på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt fikk jeg klarsignal på, men fenalår burde jeg ikke spise, ifølge MIN lege da.. Fordi det ikke er tilberedt (kokt eller stekt) og kan inneholde en del basselusker som ikke er bra. Han sa jeg skulle bare kose meg, men være forsiktig med garva mat nettopp fordi det ikke er tilberedt.. Nei de listene er innmari frustrerende syns jeg også.. Så jeg spiser nå det meste av normal mat, som jo er det som vi fleste spiser, men ligger unna fenalår. Lutefisk trenger jeg ikke holde meg unna for det takler jeg ikke uansett!! :) Men ja, listene kan være forvirrende.. Jordmor ville jeg spurt da, fordi de skal nå være oppdaterte på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest på matportalen selv, og der står det jo helt tydelig, hvorfor en ikke skal spise det!!

Og skalldyr kan du fint spise i svangerskapet (untatt krabbeskallhuset) det er når du ammer du skal unngå dette.

Og når du forteller om alle som har født unger før, og det har gått bra, så tenker du jo ikke da på, at før vi begynte å følge disse rådene, så var det mange flere, som hadde sa, dødfødsler, og missdannelser.

Og ang røyk, og alkohol, så er det nok sånn, at noen babyer tåler det bedre enn andre. (vi er 3 søsken, og alle har allergier, og søsteren min har lese/skrivevansker. Mor røykte/drakk litt da hun ventet oss. Er selvfølgelig ikke sikkert det er derfor da men....)

 

Jeg synes ikke det er noe som helst problem å sette meg inn i "matreglene", og synes det er min plikt som blivende mor, å passe på babyen best jeg kan - både nå, og etter fødselen!

Synes det er feil å kalle det "hysteri". Sunn fornuft spør du meg. Det er jo fagfolk som går ut med disse anbefalingene, og de gjør det ikke for moro skyld?!

 

Men som en annen nevner her, så er det altså toksoplasmose, listeria, og tungmetaller, som er hovedgrunnen til at vi skal passe oss for div matvarer.

Disse tingene, KAN som sagt, føre til spontan abort, missdannelser, og dødfødsel.

 

Håper du finner ut av det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer til å frholde meg omtrent slik:

 

spise vanlig og normalt men unngå :

 

*skalldyr ( pga kadmium innhold og evt opphopninger av giftstoffer som Dioksiner )

*alt røyka eller grava ( spise raldri gravet av fare for botulisme uansett)

*alt reinsdyr (pga mulig radioaktivt innhold-reinslakt slaktes et setd og pakkes annet sted så unngår alt for å være sikkert selv om det stor sett bare er normdland og trøndelag som er farefylker)

*alle bløte oster : listeria fare

*alle upasteurisert melk eller melkeprodukter

*all apekemat : E-coli og konserveringsmidler + bakterier

*all aspartam

*all småskalaproduksjon / "hjemmelaget" osv.

 

 

Leger har forresten ikke utdannelse i folkehelse. det er det veterinærene som har.

 

Hilsen dyrlege

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All aspartam?? Trodde dette var bedre enn vanlig sukker, jeg...? (I små mengder naturligvis, som i en eske pastiller nå og da, litt lett.brus osv)?? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...