Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 20 mnd begynte i barnehage for 3 mnd siden. Synes personalet er veldig flinke med barna, men de er ikke så flinke med foreldrene. Siden dette er vårt første møte med barnehage, så vet jeg ikke helt hva som er vanlig, men jeg reagerer på at de er så lite imøtekommende mot oss foreldre.

Vi får ingen informasjon om hva de har gjort i løpet av dagen. Det hadde vært så hyggelig å få høre små historier, feks. hvem han leker med eller hva slags tema de har for dagen.

Jeg prøver å spørre, men de svarer veldig kort, og hvis jeg ikke spør sier de ingenting.

Vi var på foreldresamtale, og da fikk jeg vite hva de har gjort de siste månedene, men jeg hadde foretrukket å ikke måtte vente et halvt år til neste gang jeg får en oppdatering.

Hva er egentlig vanlig? Forventer jeg for mye når jeg ønsker at de kunne ta seg tid til en 5 minutters prat om hvordan dagen har vært? Kanskje ikke 5 minutter hver dag, men kanskje to dager i uken?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10811847-hva-kan-vi-forvente-av-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hos oss skriver de på tavlen i gangen. sier også litt om hvordan dagen har vært når vi spør. I slutten av uken får vi mail med hva de har gjort hver dag og hva skal huske på til neste uke. dette fungerer supert. vi får masse info og bilder på mail og det er supert.

Hos oss får vi ukesplan og månedsplan over alle aktiviteter som de skal ha, hvordan de forskjellige dagene blir lagt opp m.m. Og de gir oss alltid små historier om hva som har skjedd i løpet av dagen når vi kommer for å hente. Alltid en av personalet som møter oss i gangen og snakker mens vi kler på barna. Dette syns jeg er helt topp da jeg får en liten formening om hvordan dagen hennes har vært.

Jeg jobber selv i bhg som ped leder og opplever at mange ikke tar seg tid til høre hvordan dagen til barnet deres har vært. jeg skriver alltid dagsrapport på en tavle i gangen, den er det ingen som leser på. jeg prøver å fortelle litt hva vi har gjort, spsit osv når foreldre henter, men det er overraskende mange som er lite int eller ikke har tid. jeg mener 5 min har alle tid til, det er jo barnet deres! så synes det høres rart ut at du får så lite info. Si i fra til personalet, for det har du krav på! jeg hadde vært veldig int. i høre hvordan min sønns dag hadde vært ibhg og om det har skjedd noe spesielt!!

5 minutter er nok mye å forvente daglig (iallfall i garderoben), spesielt siden det gjerne er dårlig bemanning om ettermiddagene. Men 2-3 minutters informasjonsutveksling bør man kunne forvente, i tillegg til dagsreferatet på tavla. Kanskje du kan komme inn på avdelingen av og til og sette deg litt mens du tar en prat med personalet og kan se hvor greit gutten din har det? Dette kan også gjøres i hentesituasjonen.

Ellers synes jeg godt du kan si til ped.leder hva du føler. Det er kjempeviktig at foreldre føler seg imøtekommet og at dere føler at barnet deres er blitt sett.

I en barnehage jeg jobbet i tidligere var det ei mor som sa ifra om dette, og det førte til at alle avdelingene ble utfordret av styrer til å jobbe med hente/bringe-situasjonene i forhold til både barn og foreldre. Resultatet ble at foreldrene følte seg inkludert og fikk en følelse av at barna ble sett, og vi fikk også en svært god og åpen tone med de fleste foreldrene.

Så - si ifra! En god barnehage skal ta slike tilbakemeldinger på alvor.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...