Gå til innhold

Forvirret !!!

Tuvonica

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper med dette å få noen svar som vil gjøre meg klokere... Nav, lånekassens rådgivere og internett gjorde meg bare mere forvirret !!!

Jeg har en datter på 3 og er nå gravid med barn nummer 2. Jeg har vært alene med datteren min, og studerer sisteåret på en bachelor er ferdig til sommeren. Jeg og barnefaren er kjærester, men bor ikke ilag.

Fødsels stipend, foreldrepenger, etc... det er en jungel der ute, noen som vet hva jeg har krav på ???

Jeg jobber ekstra, men ikke over grunnbeløpet jeg har lov å tjene hvert år dvs. ca 2400 brutto pr.mnd.

Mitt spørsmål er:

Dersom vi flytter ilag (han har full jobb) vil vi ha krav på noe som helst slik situasjonen er nå,Vil `vi ha krav på foreldrepenger, fødsels stipend etc, eller burde jeg ta permisjon fra skolen siste semesteret mitt og få meg en jobb for å oppfylle kravene til fødsels permisjon ??

Alternativet er å vente med å flytte ilag til barnet er 1år, det frister ikke !!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på engangsstønad fra nav på 33000 uansett om dere bor sammen eller ikke. Og du vil ha rett på fødselsstipend fra lånekassen, det er ca 1000 kroner mer pr mnd enn vanlig lån og stipend. Dette vil du få uansett om du er enslig mor eller samboende.

Hvis dere ikke flytter sammen, vil du få mer, men der er jeg ikke kjent med reglene.

Når han jobber, har han rett på foreldrepenger hvis han velger å ta deler av din permisjon, altså at du begynner å studere igjen før permisjonen din er over. I den perioden vil han få sin vanlige lønn.

Hadde jeg vært deg, ville jeg flyttet sammen med min kjære, fortsatt på studiene, men NB ikke fullfør studiene før du går ut i permisjon! Da må du i så fall søke opptak på et annet studium til høsten igjen, ellers vil du ikke ha rett på fødselsstipend!

Lykke til!

Skrevet

Hvis du søker permisjon eller søker nytt studie.( jeg ville ha gjort meg ferdig med det studie du går på. bli ferdig å søk på nytt studie. Ta perm. fra det, å betal semester avgiften året etter. Da er pengene dine) Betaler semesteravgiften har du krav på fødselstipend. Du trenger ikke å starte på noe nytt studie men du må betale semester avgiften. Det er kravet fra lånekassen.

I tillegg kan far ha krav på foreldrepenger men da må du studere og bo sammen. Gradert uttak gjør at du får fullt fødselstipend og far får full utbetaling fra nav.

Blei veldig rotete dette men håper du forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...