Gå til innhold

Det er jo ikke så stor aktivitet på dette forumet...men hvem her skal ha setefødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal også.. sannsynligvis da. Er nå akkurat to uker til termin.. Det føles som ungen prøver å snu seg fremdeles (plutselig sprenger det i magen på tvers), men hun har ikke klart det foreløpig, for det ender alltid opp med hodet opp igjen.

hvor lenge har dere igjen da? Og hvordan er dere innstilt på setefødsel?

Jeg har snart bare 10 dager til termin......(om en drøy time!)

Jeg har hatt et mislykket snuforsøk, fått masse info om setefødsel fra leger og jordmor, tatt røntgen av bekken og målt omkrets på hodet til baby og føler meg i veldig gode hender. Tror dette går bra jeg!!!

Og hvor skal dere føde? St.Olav her.

Blir nok setefødsel på meg også - er i uke 36 og den lille har sittet slik ihvertfall siden ca uke 24. Merker det godt - hodet går fra side til side øverst og kjenner bare spark nedover og bakover.

Jeg hadde setefødsel sist også, og det gikk veldig bra. Tok røntgen da, så jeg er klarert til denne gang også - med mindre denne ungen viser seg å være veldig mye større da. Og nå virker det heller som om den er mindre - og det er jo greit.

Følte jeg fikk veldig god oppfølging sist - og det gjør jeg denne gangen også. Fødselen gikk fint og jeg blei ikke skremt.

Så lykke til jenter - og ikke tro på all skremselpropagandaen!

Annonse

Bra å høre at det er gode erfaringer med setefødsler!

Jeg er i utgangspunktet ikke særlig bekymret, men siden folk rundt meg stadig uttrykker et-eller-annet engstelig om 'stor tang' og 'tryggere med ks' så begynner jeg å lure på mye forskjellig.

Vet dere hvorfor det er standard/anbefalt med epidural ved seteleiefødsel?

Først tenkte jeg det var i tilfelle hastekeisersnitt, men det er vel ikke så veldig akutelt om ungen er halvveis ute når man får problemer...

Nå har jeg inntrykk av at det er hovedsaklig fordi man forventer lengre åpningstid, og at det derfor er viktig(ere) å slappe av og spare på kreftene.. men kan det 'bare' være det da?

Dessuten, nå er jeg sikkert altfor sent ute, men i hvilke uker er det sannsynlig at akupunktur kan hjelpe på snuing?

Termin om en uke. Vi skal til Ullevål.

Jeg får også stadig høre skrekk-historier, men tror det grunner i myter om setefødsler. Men det er jo en liten økt risiko - kanskje fordi det er færre setefødsler (mindre trening for personale), barne med endel missdannelser og diagnoser setter seg gjerne i sete, litt hardere fødsel for både barn og mor osv. MEN: KS har også risiko forbundet med seg!!! Og vi blir nøye vurdert - tror ikke legene tar noen sjangser. Si heller i fra til lege/jordmor hvis du føler at du har spørsmål eller ikke er trygg nok på "fremgangsmåte".

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det er anbefalt (og noen steder standard) med epidural, men jeg fikk ihvertfall beskjed om at det var et av kriteriene for setefødsel for meg. Og at jeg måte regne med å klippes. Det gjorde de, men ikke merket jeg noe og det grodde helt fint. Revnet ikke noe mer. De sier det er mye bedre med et kontrollert klipp enn ukontrollert revning.

Men jeg også tror at de setter epidural av de samme grunnene som deg - i tilfelle KS og kanskje litt for å ha litt større "armslang" med tanke på smerter.

Tror akupunktur er litt seint for deg, men det er jo ikke jeg den rette til å svare på. Det kommer jo sikker ann på hvor "ritkig" terminen din er og hvor stor plass ungen har å snu seg på. Jeg prøvde det sist, og ungen prøvde virkelig å snu seg. Blei et veldig leven der nede! Men det var tydeligvis ikke god nok plass - eller jeg er bare laget sånn at de liker seg best med rumpa ned. Jeg prøve vel ca i uke 36-37, og fødte to uker før UL-termin (men på min egen termin).

Dette går helt sikkert bra! Husk å prøve å slappe av og ikke bli redd! Jeg merket fort at det ble vondere hvis jeg blei bekymra sist. Og pust - og press med øverste delen av magen (løft haka ned mot brystet). Lykke til!

ja det er så godt å høre om gode erfaringer!!!

Jeg har prøvd akupunktur og - men det var bortkastede penger, og akupunktøren sa det var i seneste laget.

På St.Olav er det valgfritt med epidural. Jeg tror jeg skal prøve mest mulig uten smertestillende (vel - badekar, lystgass og sånne ting er helt ok...men fikser ikke den sprøyta i ryggen!) Vet ikke hvorfor noen steder anbefaler det??? Jordmoren min sa også at setefødsler kan være like kjappe eller treige som vanlig hodefødsler.

Tror vi klarer oss kjempebra jeg jenter!!! Godt å vite at man ikke er alene om setebebis :)

Takk for svar!

Hehe, da hadde jeg egentlig tenkt å la det bli med forsøk på snuing (har ligget med rompa i været i det siste), men nå ringte jeg en akupunkturkyndig jordmor for å høre hva hun mente. Hun sa at det ikke er veeeldig sannsynlig, men at det kommer an på om setet har festet seg (det har det ikke), mengden fostervann, og at da kan man jo forsøke noe akupunktur.. og uansett prøve en modningsakupunktur som visstnok skal lette åpningstiden??

Velvel, kjenner at jeg ikke helt har troen på at det fungerer med snuing nå, og uansett at jeg ikke er så nervøs for setefødsel, men noe skal man jo gjøre mens man venter :)

Så jeg har fått time på torsdag.

Jeg skal til jordmor imorra, og da skal jeg spørre litt mer om epiduralen. Den er ikke noe jeg hadde håpet på i utgangspunktet nemlig (koblet til slanger og stativ... urk), men men. Nå gleder jeg meg egentlig mest til å komme igang!

Spennende tid, gitt.. Takk for at du deler erfaringen din, Franzen, og lykke til til deg, EnLitenEn!

Har termin om en uke og for to uker sedan snudde "han" sig å satte sig med rumpan ner. Jag var helt instillt på sete fødsel efter fin info på Ullevål. Men jag hade før trångt bekken visade det sig. Blev prøvd snuing med bra resultat så nu ligger han som han ska igen. Syns inte heller det gjorde så vont som folk sagt. Men det ska tydligvis vara bedre om barnet inte legat så lenge i sete før man snur. Så nu hoppas jag han håller sig på plats å kommer ut med hodet først ellers blir det KS på oss.

Annonse

Hei!

Nei, jeg tror ikke de har sagt eksakt hva jeg har - bare at jeg hadde gode mål.

Det har visst ingen sammenheng hvor "brei" man er utvendig og hvor gode mål man har innvendig. Jeg er nemlig ikke så stor utvendig (generelt sped), men hadde visst gode mål innvendig likevel. Har kanskje noe å si at jeg har "timeglassfigur"? Ikke veit jeg. Men har også hørt at legen legger på et 10% sikkerhetsmargin når de estimerer babyens størrelse opp mot bekkenmålet.

Lykke til jenter!

Hei igjen!

Jeg spurte jordmor om hvorfor det ble anbefalt med epidural ved setefødsel. Hun var ikke helt sikker, men det hun sa virker logisk nok, syns jeg: siden legen går inn og lirker ut bein og armer i større grad enn ved hodeleie blir det mer belastning på vevet, og dermed anbefales kjemisk smertelindring i større grad. Og grunnen til at man ikke bare holder seg til lokalbedøvelse (pudental.. er det ikke?) er at også denne vil kreve veneflon med ri-stimulerende middel. Og da foretrekker helsepersonellet epidural, siden både den og det ri-stimulerende middelet da blir kontrollert over lengre tid så de kan vurdere hvordan akkurat din kropp reagerer.

Er ikke sikker på om ri-stimulering gis ved pundental ved hodeleie, men det er mye viktigere å ha gode sterke rier ved setefødsel sa jordmora.

Ja. Så har jeg også vært på akupunktur, og fikk dessuten denne moxa-behandlingen (røyking av lilletærne). Det skal sies at ungen ble _mye_ mer aktiv i 1.5 døgn etterpå! Om det er tilfeldig, skyldes akupunkturen eller røykinga vet jeg ikke.. Jeg fikk med meg en hjemmebehandling for å røyke lilletærne, men prøvde det bare en gang siden jeg blir litt kvalm av røyk. Hjemmebehandlinga så ikke ut til å gi ekstrem aktivitet.

:)

• 1 måned senere...
Gjest VerdensHeldigsteMamma

Jeg skal føde setefødsel! Har termin 16. januar, men håper jeg slipper å gå helt til da... I utgangspunktet ville de anbefale keisersnitt, men jeg ville føde vaginalt, så jeg ble kjempeglad da jeg fikk thumbs up etter måling av bekken og baby=) Klart det blir litt ekstra spennende, men tenker at dette skal jeg klare! Og de passer jo godt på oss, så det går nok greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...