Gå til innhold

folsyre!


Katio

Anbefalte innlegg

fant nettopp ut at jeg er gravid,og har ikke tatt folsyre. Er ca 5 uker på vei, vil dette skade barnet? Lest masse om ryggmargsbrokk osc. hadde vært flott med litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg tok heller ikke folsyre før jeg fant ut at jeg var gravid.

Det kan nok ikke skade barnet i den forstand, men de færreste kvinner får i seg nok folsyre igjennom kostholdet og blir derfor rådet til å ta dette tilskuddet før og under de første mnd i svangerskapet. Som du sier så hjelper det å forebygge ryggmargsbrokk. Men det er heller ingen garanti på at det ikke skjer om man har tatt det som anbefalt.

 

Har også lest at dette er ett større problem i andre land som ikke har så bra og variert kosthold som de fleste i norge har.

 

Tror nok dette går bra jeg :) Du kan jo kjøpe folsyre nå og gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også 5 uker på vei, og var hos legen i dag.Hun anbefalte folsyre, og jeg begynte med å drikke det i dag. M.a.o. jeg visste heller ikke om dette før nå, men jeg tror nok det går bra med oss:) BAre gå og kjøp på apoteket i morgen+omega 3 med D vitamin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nå i starten at ting skal dannes og lages til, så det burde holde å ta folsyre nå ja!! Jeg begynte også "sent" men satser på at det holder.. For de fleste som har et skikkelig kosthold med mye grønne grønnsaker så får man jo i seg da også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at barnet får ryggmargsbrokk hvis du ikke tar folat, det er en veldig sjelden tilstand! Men det er redusert risiko for å få det hvis du har tatt folat.

Ta folat og tran e.l fremover, så skal du være rimelig trygg:)

 

Lykke til videre, og gratulerer med spiren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...