Katio Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 fant nettopp ut at jeg er gravid,og har ikke tatt folsyre. Er ca 5 uker på vei, vil dette skade barnet? Lest masse om ryggmargsbrokk osc. hadde vært flott med litt hjelp!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Hei jeg tok heller ikke folsyre før jeg fant ut at jeg var gravid. Det kan nok ikke skade barnet i den forstand, men de færreste kvinner får i seg nok folsyre igjennom kostholdet og blir derfor rådet til å ta dette tilskuddet før og under de første mnd i svangerskapet. Som du sier så hjelper det å forebygge ryggmargsbrokk. Men det er heller ingen garanti på at det ikke skjer om man har tatt det som anbefalt. Har også lest at dette er ett større problem i andre land som ikke har så bra og variert kosthold som de fleste i norge har. Tror nok dette går bra jeg Du kan jo kjøpe folsyre nå og gjøre det beste ut av det.
mamica Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 Hei, jeg er også 5 uker på vei, og var hos legen i dag.Hun anbefalte folsyre, og jeg begynte med å drikke det i dag. M.a.o. jeg visste heller ikke om dette før nå, men jeg tror nok det går bra med oss:) BAre gå og kjøp på apoteket i morgen+omega 3 med D vitamin
Nætte;mortil2 Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Er jo nå i starten at ting skal dannes og lages til, så det burde holde å ta folsyre nå ja!! Jeg begynte også "sent" men satser på at det holder.. For de fleste som har et skikkelig kosthold med mye grønne grønnsaker så får man jo i seg da også..
Erisa* Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 Det er ikke sånn at barnet får ryggmargsbrokk hvis du ikke tar folat, det er en veldig sjelden tilstand! Men det er redusert risiko for å få det hvis du har tatt folat. Ta folat og tran e.l fremover, så skal du være rimelig trygg:) Lykke til videre, og gratulerer med spiren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå