Gå til innhold

overvekt og ivf

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen der ute som har vært nødt til å få litt hjelp for å få det til? Og er det noen som har blitt nektet ivf pga vekt? Noen som vet hvilken bmi riksen operer med? har hørt noen har sagt 30, mens andre sier 35. Hvis det er 35 er eg innafor grensa ellers blir det en hard kur for å få lov til å få behandling.... Hvis det trengs da.... Jeg har MYE rompe og lår, men også litt for mye mage....

Håper noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte at jeg skulle svare på dette da jeg lurte mye på dette selv for en stund siden, og jeg vet at mange her inne er usikre på reglene.

Personlig er jeg midt i forsøk, og vekten har vært et tema også for meg.

Jeg har BMI på 33, og i mitt tilfelle hadde de meg oppe til vurdering før de godkjente meg som kandidat for IVF. Mye av grunnen til at de godkjente meg var at jeg har helt regelmessige sykluser. Det var visst viktig for å kunne gå videre selvom jeg er i overkant vektmessig.

En veldig hyggelig lege på IVF-avdelingen sa at de vurderer litt skjønnsmessig - ikke kun ser på tallene. Er du sunn og frisk, har regelmessige sykluser og lever normalt så tar de deg selvom du er stor. Men de oppfordrer alle med såpass høy BMI til å prøve å gå ned i vekt hvis de har problemer med å bli gravide naturlig. De stresser meg ikke - men oppfordrer til det. Jeg oppfatter dem som hygglige og ærlige - ikke nedlatende og dømmende - noe jeg var redd for i utgangspunktet.

Jeg har hørt mye rart om IVF på Ullevål der jeg går, men jeg har foreløpig bare positive erfaringer derfra.

Lykke til alle sammen - både dere som er gravide og dere som prøver å bli det.

Skrevet

Tusen takk fror svar! Vi skal søke om videre behandling neste uke. Kjenner at eg gruer meg. Møtte ei venninne som har fått en baby med prløverør for noen dager siden, og hun hadde aldre blitt spurt om hva hun veier. Men hun er jo en del kilo mindre enn meg, selv om hun aldri har vært veldig tynn. Men jeg er forberedt på at jeg blir spurt om vekt og eg forsøker å spise sunt og trene en del. Men det er ikke alltid så lett. Men det er hvertfall en veldig stor motivasonsfaktor for å gå ned. Jeg har 34 i BMI, men har Har, og har alltid hatt regelmessig mens-syklus, og har alltid fått påvist eggløsning de månedene jeg har sjekket det. Må man oppgi vekt og høyde i søknadspapirene? Jeg har en stor mistanke om at eg har endometriose, så hvis jeg er heldig kan det jo hende at de kan svi det bort og at vi klarer dette på egenhånd. Men vi får bare se det an. Lykke til! Håper alt ordner seg for dere;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Heia

Jeg har hatt ivf på St Olav. Der problematiserte de vekten min, til tross for at jeg var en bra bit under 35 (som de har som grense). De mente at det ville være lurt av meg å ta av en del kilo, primært for å optimere mulighetene for at foresøket skulle gå bra. Det kjentes ekkelt der og da, men i etterkant så er kjennes det allikevel greit at de er ærlig med hva jeg trengte å gjøre for at det skulle gå så bra som mulig. Når jeg vel hadde tatt av kiloene sa de at det primært er mosjon og bevegelse som gjør at det blir bedre sjanser for at egget skal feste seg - ikke nødvendigvis antall kiloer som er borte. Lykke til masser!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...