Gå til innhold

Keisersnitt nummer 5.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antall keisersnitt er helt individuelt. Ingen kan svare bedre enn legen som ser livmoren din og forholdene der inne i magen med egne øyne. Spør han eller henne hva de anbefaler! Så enkelt kan det gjøres!

Jeg klaget meg ikke til keisersnitt,lå nærmere 40 timer i fødsel med førstemann for å prøve å få henne ut på vanlig måte, men det gikk ikke. Med nestemann prøvde jeg også, men det endte med ks. Nummer tre og fire kom ved planlagte keisersnitt.

Jeg har blitt spurt ved hvert ks om jeg vil sterilisere meg, og har bedt legen se på forholdene og gi meg anbefaling underveis. Sist dukket legen smilende opp ved hodegjerdet og sa at det så ut som om de hadde gått inn for første gang, altså var det ingen grunn til å ikke få flere barn hvis jeg ønsket det. Veldig enkelt å forholde seg til. Hadde han sagt at du er full av sammenvoksninger og livmoren din er i dårlig forfattning hadde det vært enkelt å velge sterilisasjon der og da også.

Jeg tror at alle opplysningene vi skaffer oss via internett og andre kanaler kan komplisere tingene for oss. Vi som ikke har studert medisin ser ikke hele bildet slik som en lege gjør det. Vi surfer for å bakke opp det synet vi selv har på ks og annet, og det finnes gode argumenter for det meste i alle rettninger der ute. Og så syns vi legene er noen duster som ikke er 100% enig med oss når vi kommer med veskene full utskrifter til kontrollene våre.

Ikke misforstå, jeg har hatt forferdelige opplevelser med 2 leger som var direkte inkompetente og behandlet meg uforsvarlig, og jeg har sendt inn klage på den ene av dem. Jeg er ikke en av dem som tror at legen alltid har rett, men det må inn flere nyanser i ks-debatten enn :"Legene er så dumme," og "Jeg vil bestemme selv" og "Dette vet jeg , for jeg har lest det på internett"...

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alltid lett å utrykke seg skriftlig, ord kan menes aderledes enn det blir oppfattet. Men "jeg klaget meg ikke til keisersnitt" er en uttalelse det er vannskelig å tolke nøytralt for andre som har tatt keisersniott og disse avgjørelsene ikke har vært legens/medisinsk. For det er vel det du mener at det skal være legens anbefaling og ingen andres? Eller hva mener du med å klage seg til keisersnitt?

Og ja det er individuelt hvor mange keisersnitt man kan ha. Jeg hadde ikke gode forutsetninger, det var risiko med nummer tre. Så da gav jeg meg. Måtte ikke, men alle gode ting er tre...osv.

MEn jeg fikk ikke ta avgjørelsen på om jeg skulle steriliseres under operasjonen. Jeg ville det om siste var levenefødt. men det fikk jeg ikke under operasjonen.

Så det er store variasjon blant leger. Mange uten særlig innsikt i angst. Og angst er nok årsaken til at mange går hardt ut og blir krasse når de tror ks er den beste løsningen for de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...