Gå til innhold

Skattekort - noen som har tabelltrekk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier dere å få baksmell? vi har begge to og ble plutselig litt bekymra her... får trekt fra husleie (borettslag), renter på leilighet og renter på 2 biler som er verdt 300 000 tilsammen... dette er jo da ikke regnet inn i skatten vår, ble så nervøs nå...

Skrevet

Jeg har tabell trekk og har aldri fått skattesmell. Fått igjen litt hvert år.

OG om du har noe å trekke fra så er jo det bare positivt, da får dere jo igjenn mer. Eller missforstår jeg...?

Skrevet

Neida stemmer det=)

men oppdaget en fæl ting - på tabellkortet står det "forventet inntekt 120 000" men det er jo 265 000!!! har dette noe å si? får jeg en fæl baksmell nå? eller er det sånn som jeg har forstått det at de beregner "ny skatt" hver måned etter inntekten da, altså ny prosent? hvis du skjønner...

Skrevet

Inntekten er mest sannsynlig uviktig på tabellkortet ditt. Du må sjekke hva som står i fradragsgrunnlag. Dersom du har mer fradrag enn det som står i grunnlag der, så skal du ikke få baksmell. Tabellen regulerer seg etter om inntekte stiger eller synker.

Hvilket tabellnr har du?

Det andre tallet i tabellnr sier hvilken skatteklasse du er i. Det tredje sier noe om du har inntektstillegg og det fjerde tallet sier hvor mye fradrag som ligger til grunn.

F.eks.

Tabellnr. 7103:

Skatteklasse 1.

Ingen inntektstillegg (dvs f.eks kapitakinntekter og lønn som gir toppskatt).

Fradrag på 8-12000 kr.

Ble du noe klokere?

Skrevet

Ja!

tusen takk, virker som du har peiling=)

både jeg og samboeren min har tabelltrekk 7100...

det vil vel si at det ikke er oppført noen form for fradrag for oss? så vi får sansynligvis igjen på skatten?

Skrevet

7100 er den strengeste tabellen for oss "vanlige" folk. Og så 7120, 7130 osv for "rikingene".

Det du derimot må være obs på er hvis du har veeeeldig variabel inntekt eller veldig lav inntekt, det takler ikke disse tabellene alltid like godt.

Hadde vært større risiko for restskatt hvis inntekten hadde vært under 100000 enn hvis den er 250000.

Du får nok tilbake skal du se! :-)

Skrevet

Du kan gå inn på skatteetaten sine nettsider og beregne skatten din :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...