Gå til innhold

Jeg student, far rett på permisjon??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg et ønske om å begynne på sykepleie studiet høsten 08. Har termin i begynnelsen av april neste år. Har ikke opparbeidet meg rett på fødselspenger, får jo derfor bare engangsstønaden. Men det jeg lurer på er om far har noe rett på permisjon i det hele tatt? Jeg tenker da på at jeg har begynt på skolen, og kan se at det kan bli et problem når bebisen vår fortsatt er så liten å jeg for eksempel er ute i praksis og pappan på jobb. Synes det blir litt for tidlig med en uteforstående barnepike i en alder av 3-4mnd(?) Selv om det kanskje ikke er snakk om så mange timer. Pappan har forøvrig vært i fast jobb de siste årene.

Noen med lignende erfaringer eller som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag har hatt samme problemet som deg og lurte på akkurat det samme. Pappan tok over min permisjon og er hjemme med lillegutten. Så han kan ta ut perm og du kan gå skole :)

Skrevet

Slik har vi det også, og det går helt superduperfint!

Pappa har rett på 29 ukers permisjon med full lønn, evt 39 uker med 80% lønn. De første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor, men etter det, kan han ta resten. Slik skal vi gjøre det:

Termin 20.januar

Jeg tar permisjon frem til 20.april, da blir jeg fulltidsstudent igjen, og far tar full permisjon. I sommerferien kommer han til å jobbe igjen, mens jeg passer jenta vår, og så tar han permisjon igjen til høsten.

Vi driver og lurer på om vi til høsten skal benytte ordningen med gradert uttak, slik at han jobber 20 eller 30%, men der har vi ikke bestemt oss helt enda. Det er ganske kompliserte regler rundt det, så det kan jeg ikke uttale meg om enda.

Jeg vil anbefale å ringe til ditt lokale nav-kontor, og spør om dere kan komme inn til en konsultasjon. Skriv ned alt dere lurer på på forhånd, så får dere oversikt over alle mulighetene dere har!

Lykke til!

PS når jeg går tilbake til studiene og mannen min har permisjon, vil jeg ikke lenger på fødselsstipend fra lånekassen, men lån og stipend som vanlig.

Skrevet

interessant svar for meg også. Hvordan er det da med sommerferien for deg? Får du fødselstipen igjen da? Eller hvor får du penger fra i løpet av sommeren?

Jeg har termin i juni og er så usikker på når jeg skal starte på igjen. På studiet mitt kan jeg ikke hoppe inn midt i et semester - så det er litt vanskelig, synes jeg. Kan jo evt kun ta et halvt år permisjon, men så har jeg kun 1/2 år igjen å studere og da har vi et veldig lite barn som vi sikkert ikke får barnehageplass til i Oslo... og jeg synes dessuten det er for tidlig for barnehage når ungen såvidt er 1 år.

For hvis jeg tar fulle 42 uker fra Lånekassen havner jeg jo uti april og hva skal jeg gjøre da?

mange valg, altså.

Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på igjen i august, men så ble jeg sykemeldt nå frem til jul pga kraftige kynnere, så da må jeg ta det faget jeg går glipp av nå til sommeren.

I sommerferien får jeg ikke noe penger, så vi prøver å spare så mye som mulig av engangsstønaden til da. Hvis jeg hadde hatt perm til august, ville jeg fått fødselsstipend hele sommeren også. Men men. Mannen min får heller jobbe litt ekstra da. Blir ikke noen dyr ferie i år, akkurat, vi reiser nok hjem til familien og bor gratis noen uker;)

Får jo barnetrygd, da, men det er jo ikke så mye.

Det er et skikkelig dilemma med de der 42 ukene, altså! Utrolig lite gjennomtenkt - det er ikke like lett å begynne på igjen når tid som helst for en student som for en normal arbeidstaker! Aner ikke hva de som har laget reglene har tenkt på...

Skrevet

Å så fint! Det løste mange bekymringer:) takk for svar:)

Skrevet

Det absolutt lure er at far jobber litt. ved gradert uttak får du fødselstipend.

Jeg har selv et barn jeg har gjort det med og vendter nr 3 nå i mars. da skal far ta ut 50 % gradert uttak og jeg skal fortsette som full tids student. Da har han krav på permisjon og jeg får fødselstipend fra lånekassen. Han skal ta 80 % dekningsgrad og ender da opp med en permisjon på 78 uker.

I tillegg har du selfølgelig krav på engangstønad.

( min mann jobber turnus)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...