Gå til innhold

Var hos legen i dag :(


polarn & pyrene

Anbefalte innlegg

Var hos legen for GU i dag egentlig, men de var litt bekyret for prøvene de tok første gangen for 3 dager siden.

Så vi tok nye prøver i dag og det kan vises tegn til att jeg har fått svangerskaps diabetes.

 

Er det flere som har eller har hatt dette, hva skjer nå da?

 

Skal tilbake om 3 uker for oppfølging.Syntes det var lenge uten noe svar på hva jeg skal gjøre og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal nok ta en glukosebelastningstest, det vil si at du møter opp fastende, og tar en blodprøve. Så drikker du en fryktelig søt sukkervann-blanding, og tar en ny blodprøve etter en stund, for å undersøke hvordan kroppen din reagerer på sukker.

 

Hvis du har svangerskapsdiabetes vil du følges litt ekstra nøye opp, men det er ikke helt sikkert at du trenger å bruke noen medisiner. Men det er godt mulig at du vil trenge tilskudd av insulin, som er det hormonet som gjør at cellene i kroppen klarer å ta til seg sukker. Hvis man har for lite insulin, vil blodsukkeret bli veldig høyt, men cellene opplever det som at blodsukkeret er veldig lavt. Det er, som du kanskje vet, glukose (blodsukker) som er "drivstoffet" til cellene i kroppen.

Du må nok passe på å spise ekstra sunt, og til faste tider helst. Unngå brus, godterier, og spis en del fiber.

 

Jeg syns også det var lenge å skulle vente i tre uker, så jeg ville ringt og spurt om ikke du kunne få snakke med legen før den tid! Lag en liste med spørsmål, slik at du husker hva du lurer på:)

 

Dette fant jeg på diabetes.no sine sider. Der står ikke så mye om svangerskapsdiabetes, men..

"Hos noen oppstår diabetes under svangerskapet, svangerskapsdiabetes. Kvinner som får diabetes under svangerskapet, vil ofte bli behandlet med insulin og følge det vanlig opplegget for diabetessvangerskap. Kvinner med flere tilfeller av diabetes i slekten,de som tidligere har hatt svangerskapsdiabetes, de som tidligere har mistet barn under svangerskap, sterkt overvektige kvinner eller de som har født særlig store barn bør spesielt undersøkes med tanke på svangerskapet. Svangerskapsdiabetes er spesielt vanlig hos enkelte innvandregrupper særlig fra Pakistan og Sri Lanka."

 

Dette sto på http://www.diabetes.no/index.asp?id=26067

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for litt informasjon. Skal ta en tur til jordmor på mandag og prate med henne. Har fått tid der da, for legen syntes ikke jeg skulle bekymre meg noen ting.Og da ble jeg litt irritert,så klart jeg skal ha det i bakhode. Hun sa ingen ting om hva jeg burde spise og ikke spise, men der har jeg litt info fra før. Min lillebror har nemlig diabetes så jeg kommer til å følge litt hannes mat rutiner nå fremover.

 

Så får vi se hva som skjer.

Takk igjen, ble litt roligere nå egentlig, for nå har jeg litt begrep på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut å snakke med jordmor. De er ofte kjekke og tar seg bedre tid til å svare på spørsmål enn legene. Og de kan nok mye om svangerskapsdiabetes!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...