Gå til innhold

Slitsom kveldsaming - hvor lenge skal dette vare tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig sliten av kveldsammingen og lurer på om dette vil gå over?

Datteren min er 3 mnd (født 24.7) Begynte å fullamme henne ved ca 6 uker: kom sent i gang på grunn av ammeproblemer og kraftig vektnedgang. (hun gikk ned 500 g de første to ukene).

Jeg har ikke mye melk for hun ammes ofte om dagen. hver 1-2 time. Det går greit.

Men kvelden er slitsom! Har hatt enkelte dager hvor hun har tatt kvelden i 19.30 tiden. Og akkurat da jeg trodde vi hadde rutinene i orden så begynner det igjen - kveldskjøret.

Hun er stup trøtt i 19-20 tiden om kvelden og legges. Sover ca 45 minutter. Så løper jeg inn og ut til henne hele kvelden - prøver først smukk men hun vil ha puppen ca 3 ganger før hun endelig sovner i nærmere 22.00. Har jo skjønt at det er vanlig - at selv om jeg har lite melk så er den fet og god. Hun sover forøvrig veldig godt om natten - våkner maks 2 ganger for litt mat. Det er deilig, men som sagt - kvelden er et slit.

Hva tror dere damer der ute: Må jeg bare belage meg på at slik er det - og slik vil det være til hun begynner med litt fast føde? (jeg kommer til å gi grøt når hun er 4 mnd)!

Eller er det for tidlig å forvente at hun skal være fornøyd å sovne i 19-tiden?

Har for øvrig ikke orket å pumpe på grunn av alle ammeproblemene i starten. Jo mer jeg stresset jo mindre melk fikk jeg da. Nå føler jeg at hun drikker alt jeg har i løpet av dagen. Så hvis hun skal få litt ekstra så må det bli mme. Har det på lur og vurderer hver dag om jeg skal gi litt, men så tenker jeg at det bare er forbigående. Hva tror dere?

Vektoppgangen er forøvrig ok nå, men hun blir nok ingen frodig dame slik som mor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Et par ting du kan forsøke: Akupunktur, godt med mat (alltid over 1500kcal per dag), nok drikke (men ikke for mye! 2L holder), homeopati, og min favoritt: Karri... Karri har en urt i seg som øker melka. Bukkehornsfrø. Du kan tilogmed ta en ts til frokost (knus i kryddermorter og ha over youghurt)

Og nok søvn til deg, middagslur er lurt!

Husk at alle typer mynter (inkl godis), salvie, timian, og "italienske/provencalske" urter generelt reduserer melka.

Skrevet

Litt ¨farlig¨ å sette en begrensing i antall liter på hvor mye man skal drikke, det er jo svært individuelt det da!!!!!! >

Drikke når man er tørst er en god regel, og helst før men er virklig tørst!!

Skrevet

Ikke alle barn er like lette å ¨programmere¨til å slokne klokken 19-20!!!!

Med mine to første gikk det det som en drøm egentlig. Men med 3. mann som nå er litt over 3 mnd, sliter jeg med å få henne til å ta kvelden før 21-22, oftest sovner hun ikke før 22, uansett når vi begynner ¨å legge¨. Men ok , hun sover til 5-6 om morgenen skal vel være fornøyd med det.

Skrevet

Joa, det med drikken, men det er de som hører "drikke mye" og drikker fire liter, liksom, det kan faktisk redusere melka!

Skrevet

Jeg drikker sikkert 4 liter til dagen jeg da........ Men så produserer jeg mye melk også, fryser ned 1 liter til sykehuset hver dag, og tulla spiser vel i nærheten av det samme ville jeg tro? Så det er vel som hun over sier, noe individuelt......

Skrevet

Min datter (født 05.07.07) gjer også som din-ho søv ein liten lur rundt kl 19. Men etter ca 30 min er ho våken. Eg tek henne opp då (ho søv i vogna si, har ikkje lagt henne for kvelden) Då er ho våken til ca 21.30-22.00. Då vert ho stelt for natta, og lagt på soverommet. Søv då til mellom kl 07 og 09 neste morgen.

Min datter vil også ete mat gjennom heile dagen. Maks 2 timer mellom kvart måltid. VIsste ikkje at dette var tegn på at vi har for lite mat, trudde ho åt seg fram på, og at det er derfor ho søv heile natta.

Veit ikkje når en kan rekne med at dei søv frå kl 19.00 - 20.00 og heile natta? Er også uenig med meg sjølv om når eg skal begynde å prøve på dette. Synst det fungerar fint at ho legg seg til seinast 22. Får då litt "åleine tid" saman med henne etter at storesøster har lagt seg.

Det er vel vore sagt at etter 6 mnd alder, når dei har begynt med 1-2 måltid fast føde, at dei vil sove hele natta. Men dette vil også variere. Min eldste datter ville ha nattmåltid til ho var 10 mnd. Pga en operasjon eg hadde når ho var 8 mnd, slutta eg å amme. Det var mme ho fekk om natta. På dagtid var det vanlige måltid.

Om du ikkje føler at du har nok melk om kvelden, kan du sikkert gi litt mme, etter at du har tilbudt begge bryst. Det gjer eg, og det verkar som ho er veldig fornøgd med det. Praktisk at dei tek flaske også, i tilfelle ein må vere vekke frå babyen når dei egentlig skal ha mat.

Dette vart kanskje rotete, og veit ikkje om eg har svart på det du lurte på. Men slik gjer vi det vertfall, og det fungerar for oss:)

Skrevet

At hun spiser ofte i løpet av dagen behøver ikke bety at du har lite mat nei. Tulla min vil ha ca hver 2. time hun, og noe oftere i løpet av kvelden, har en lang soveintervall(3-4 t) i løpet av dagen. Hos meg beror det IKKE på lite mat, jeg fryser 1 liter i tillegg til det hun får i seg!!!

Jeg gir utpumpet mm på flaske om kvalden, da spiser hun et bunnsolid måltid, ser til at den melka hun får er fet melk og ikke ¨skummet¨. Nå har jeg strukket natten hennes ytterligere og til kl 07.

Har prøvet å få henne i seng tidligere, men det ser vrient ut, uansett når vi begynner ¨å legge¨så blir klokken 22 innen hun sover....

Skrevet

Oj oj, en hel liter!!!!!! Hihi, du har jo til to og en halv baby...

Skrevet

Du har sagt det før at du ser til at den melka hun får om kvelden er fet. Hvordan gjør du det? Velger du bare melka som ser ut til å ha et tjukk fettlag på det eller gjør du noe med melka etter du pumper det ut? Tar du vekk litt av den tynne melka og blander den fete melka fra en annen utpumpning sammen med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...