Gå til innhold

Noen gode råd og tips til alle med bekkenløsning!

Anbefalte innlegg

Jeg er nå inne på min 3:e graviditet med sterk bekkenløsning. Har hatt smerter også mellom barna og har en god del erfaring siden jeg nå tilsammen har utrolig mange mnd med disse plagene.

Under min første grav, så gikk jeg på et spesialistsenter for de med bekkenløsning. Her fikk jeg lære meg 3 ting som jeg følte var utrolig bra og lindret smertene en del.

Nr 1: Ha en varmepute under bekkenet.

Nr 2: Når du ligger, bygg opp med puter sånn at lårene ligger rett opp med ca 90 grader vinkel fra rygg/rompe og 90 graders vinkel på knærne også. ( Blir omtrent som å sitte helt rett på en stol ) Når man ligger på rygg med denne vinkelen så får man optimal avslapping i bekkenet og dette kan med fordel gjøres flere ganger om dagen.

Nr 3: Få noen til å gi deg lett massage i området der du har vondt, på rompemusklene og på lårene. Det er viktig å ta hele partiet siden musklene spennes hele tiden og kortes in.

Utover det så er det viktig å få ekstra støtte med hjelp av et bekkenbelte som du får tak i på apoteket.

Noen ting man skal prøve til den grad det er mulig å unngå er å bære tungt, gå langt, gå i trapper, støvsuge og vaske gulv. Bevelgelsene i dette bare forverrer smertene så hvis man kan få noen til å hjelpe til med disse tingene er det et stort pluss.

Med dette ønsker jeg dere alle lykke til.

Fortsetter under...

Tusen takk for tips!

Hvordan ligger du når du sover? Jeg ligger foreløpig på magen, men går nok ikke så mye lenger.. Men det er den eneste måten som føles grei. Har smerter i symfysen hvis jeg ligger på siden selv om jeg har pute mellom kne/ankler. Det er faktisk da er bedre bare med dynen mellom knærne.

Har du noen gode tips til sovestilling?

Dytter litt jeg =)

Trenger også tips til sovestilling. Den eneste måten jeg kan ligge på uten å få vondt er på ryggen. Men har lest at man ikke skal ligge på ryggen + at jeg ikke klarer å sovne slik.

Har hørt om et spesielt laken for oss med bekkenløsning. Noen som vet hvor man får tak i det?

Jeg er også på runde 3 med bekkenløsning og begynner å bli temmlig lei nå, uke 34.

Tips til god sovestilling er på siden med pute mellom lårene og en pute mellom leggene. Husk å snu deg med samlede bein og reis deg medbegge beina.

Sitt når du skal kle på deg, tørke deg etter dusj ol, ikke stå på en fot. Dette er kanskje dersom man har smerter i symfysen også da. Bruk gjerne skjørt som er langt, da må du gå med små skritt!!!! Bruk krykker, det kan avlaste litt i hvertfall. Dersom du ikke er veldig plaget enda kan det hjelpe med basseng trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...