Gå til innhold

Anbefalte innlegg

samboer og jeg planlegger (vår første!) tur til stork-klinikken om noen uker, og vi vurderer å kjøre. jeg er ikke særlig glad i å fly, og jeg ser også for meg at det kan bli veldig dyrt med flybilletter sånn på sparket.

jeg har søkt litt her inne og sett at noen av dere har kjørt. kunne dere tenke dere å dele noen tips/erfaringer om dette? tenker feks på kjøretid, ferje helsingborg/helsingør vs øresundbroen, parkering i køben osv. vi skal kjøre fra oslo.

takker på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10793796-kj%C3%B8re-til-k%C3%B8benhavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjørte en gang, men det ble alt for mye stress. Det tar tross alt 8 timer og når først eggløsningstesten er positiv, så skal jo ting gå fort.

Men for all del, det er mulig. Da ville jeg kjørt over Helsingør/Helsingborg. Det blir faktisk litt av an omvei å kjøre helt sør for malmø å ta broen. I illegg tror jeg det var billigere, men det er en stund siden nå. Det kommer også an på hvor i København dere skal selvfølgelig. Dette gjelder for sentrum og alt som ligger nord derfor.

ja, det er ikke noen tvil om at det lenger tid. det er vel det som taler mot eventuell kjøring også. men jeg liker å kjøre, da. :-)

men apropos eggløsningstesten: jeg har forstått det sånn at en positiv eggløsningstest indikerer at eggløsningen vil komme om 24-48 timer. stemmer dette? sånn sett har man jo 24 timer til "rådighet" før insemineringen må skje. eller må man kaste seg rundt og helst være på klinikken innen fem timer?

Hei! Vi kjørte bil tur/retur på en av turene våre til København,og det var en grei sak egentlig. Det er flotte veier med høy hastighet store deler av veien,vi kjørte helt ned til Storebæltbroen ,for da var vi ikke avhengig av fergetider og sånn. Dro avgårde fra Oslo sent på kvelden,ved midnatt,og kom inn i København v 9-tiden på morgenen. Litt rush på de tider,men ikke noe problem. Vi hadde da time på Stork kl 10. Vi var 2 sjåfører,og det var greit,for da kjørte vi nesten non-stop. Vær klar over at det ikke er noe særlig åpne,betjente bensinstasjoner eller serveringssteder midt på natta...ta med litt mat og drikke er et godt råd.

Parkeringsmulighetene i København var mye greiere enn i Oslo synes nå jeg. Klart man blir sliten men...vi tok oss en overnatting på sparket,et høyt hvitt hus v elven,et vandrerhjem med enkel standard,men moderne,rent og rimelig (og leie av håndklær og sengetøy kosta ikke skjorta heller). Ønsker dere en god tur og lykke til med Storke-prosjektet! Vi er superglade og lykkelige over å endelig ha fått den lille babyen vi ønsket oss,og nå er hun 5 uker allerede. Hurra!

takk for svar og gratulerer med storkebaby! håper det er oss om et års tid. :-)

du sier storebæltbroen, men du mener vel øresundbroen? trodde storebælt er det sundet som deler sjælland og fyn. eller kjørte dere ikke gjennom sverige?

om det med parkering: bare fant dere bare et parkeringshus i nærheten av klinikken? som du skjønner, er jeg stor fan av detaljerte opplysninger ... :-)

Hoppsann..jeg beklager,kan det være "ammetåka" som siver litt over på meg også..selv om det ikke er jeg som er amme-mamma her i huset? :-) Helt klart at jeg mente øresundbroen! Bare å kjøre og kjøre helt til Sverige nesten er slutt,og svisj er man over i Danmark. Klinikken har flyttet etter at vi var der,så nå vet jeg dessverre ikke hvordan det er på det nye stedet. Da vi var der fant vi greit parkering i gatene,eller la bilen stå parkert,og hopp på en av bussene som går ganske ofte i alle retninger virker det som. Og et annet alternativ er å kjøre buss fra Oslo til Køben..sjekk på www.lavprisekspressen.no . Daglige avganger for den som tåler en litt laang busstur:-)

Annonse

Hei.

Vi har også kjørt ned noen ganger, og på mange måter foretrekker jeg det, mindre stress på mange måter. Men siden det tar litt tid å komme seg dit når man kjører. så kan det jo være en ide å teste for EL litt oftere enn ellers. Det er som du skriver 24-36 timer fra positiv test, men om man "bare" tester morgen og kveld kan det jo gi litt feil inntrykk av når stigningen startet, og man kan komme for sent.

Vi foretrekker alltid ferja fra helsingør til helsingborg, synes det siste stykket mot Malmø er så utrolig langt og kjedelig å kjøre, mens kystveien i Danmark er nydelig. Tids og prismessig går det ganske mye ut på det samme. Vi har brukt å regne 7-8 timer fra Oslo, litt ettersom tid på døgnet og været har variert.

Prismessig behøver det ikke være så mye billigere å kjøre, synes ofte jeg har klart å finne de rimeligste billettene enten med sterling eller norwegian selv kvelden før avreise.

Parkering i Køben er ganske greit, og Stork har noen plasser utenfor klinikken hvor du kan stå gratis. Bare gi beskjed når du ringer at dere kommer i bil, så kan de holde av en plass.

Ellers trenger dere et parkeringshjul for å kunne bruke offentlige P-plasser. Dette fåes kjøpt i ex. store matbutikker og koster en ca.30 kroner. Uten et slikt hjul får man bot, og den blir sendt rett hjem til Norge!

Som dama til planlegger sier går det jo busser også. Har tatt det noen ganger, tar tid, ca 8-9 timer, og man kan ikke dra når man vil på døgnet, men den nye lavprisexpressen har billetter til 49,- kroner hver vei, og utrolig fine, nye busser.

God tur og lykke til!

Hei!

Vi fløy første gang vi var i Kjøbenhavn. Hadde en liten mini ferie og koste oss veldig, men... Det ble mye stress i forhold til el og testing, og vi holdt på å gå glipp av hele forsøket. Måtte ta et senere fly hjem og det var ikke billig.

Neste gang kjørte vi og følte at vi hadde mye mer kontroll. Vi brukte ca 7 timer fra Oslo, startet kl 10.00 og var fremme litt før kl 17.00. Veiene er fine gjennom Sverige og fartsgrensa er høy. Vi byttet på å kjøre og hadde ingen stopp, annet enn for å bytte sjåfør. Hadde fylt en kjølebag med mat og drikke, så vi hadde ingen pauser på vei ned. Vi vil anbefale å kjøre broen ved Malmø her er det lite trafikk. Tar dere fergen kan dere risikere å bli sitende flere timer i kø, om dere treffer rush-trafikken. Broen er kanske litt dyrere, men når dere har kjørt gjennom 2 ganger med Autopass brikke, er det halv pris i et år. Det er jo verdt litt om man skal ned flere ganger.

Et annet tips er GPS. Vi hadde lånt en GPS navigator på jobben og uten den hadde vi ikke funnet frem så lett. Med hjelp av "damen i boksen" kjørte vi raskeste veien og kom fram uten altfor mye leting. GPS dama ville helst kjøre ferge, men det var den eneste gangen vi var missfornøyde med henne.

Vi parkerte i en sidegate utenfor Stork klinikken, Vi hadde litt dårlig tid og hadde ikke tid til å lete etter annen parkering. Dette kan ikke anbefales pga dårlig med plasser (alle er reserverte) og lav terskel for borttauing. Det gikk greit for oss, siden vi var der så sent på dagen. Hva med å sjekke parkeringsmuligheter på nettet?

Etter en liten halvtime på klinikken, kunne vi reise videre. Vi fant oss et kjøpesenter og fyldte opp bilen med deilig dansk mat og ferske danske brød. (Kan anbefales på det varmeste.) Etterpå tok vi oss en velfortjent pause og spiste middag i Nyhavn. Kjørte hjemmover om natten og byttet på å sove litt underveis. Hele turen tok under et døgn, uten at vi ble helt utslitte. Hadde en kriseplan med overnatting på motell i bakhånd.

Som det ble sagt litt over her, er det dårlig med nattåpne bensinstasjoner ol, så ta med alt dere måtte trenge før nattkjøring.

Tips: Ta med mat og drikke, frukt eller gulerøtter å knaske på, pute, teppe, ørepropper for å få sove. Musikk og underholdning for å holde seg våken.

Vi var veldig fornøyde med å kjøre bil og gledet oss nesten litt til å kjøre til Kjøbenhavn for neste forsøk. Det ble det ikke noe av for kjøreturen vår brakte hell og babylykke. Vi venter Storkebaby i mars. Så neste gang vi kjører til Danmark blir det på ferietur.

Lykke til med kjøring og baby forsøk.

Hilsen Henirette og frue.

hmm.. Det meste er jo nevnt alt her nå. Ville bare si at vi også har foretrukket å kjøre. Vi har seks turer bak oss. En med fly, en men buss og fire med bil. Vi bor en time syd for Oslo så det å kjøre til Gardemoen for å ta fly ble bare teit, hadde vært langt forbi Gøteborg på den tiden det tok (og enda lenger om vi regner med forsinkelsene på flyet). Bussen var OK ned, men ikke hjem. Var sliten og lei, og ble stoppet på begge grenseoverganger så den returen tok borti ti timer (men ble gravid da). Vi valgte å bruke broa de fire gangene vi kjørte, og var fornøyd med det.

Masse lykke til:)

takk for mange gode tips, alle sammen! det er i hvert fall greit å høre at noen synes det er ok å kjøre, og at det ikke er helt bakvendt. vi får se hva det blir, plutselig så står vi og ikke har tid til å kjøre, og da får vi bare hive oss på første fly.

takk for alle lykkeønskningene - dette er vel det mest spennende vi noen gang kommer til å gjøre!

Hei!

Jeg har også kjört til storken, men da med utgangspunkt i Sverige. Har passert Göterborg og derifra er jo veien den samme uansett om du kommer fra Norge eller Sverige. Hastigheten er 110 nesten hele veien til Malmö og vi har brukt ca 3 timer fra Göteborg til Storken. Forrige gang jeg ble gravid parkerte jeg i Malmö og tok pendeltog til Köben. Kostet 90 kr og tok 20 min. Vesentlig billigere enn broa (300kr en vei)og dessuten sikkert like raskt ettersom trafikken gjennom centrum ikke blir noe problem. Bare gå av toget stasjonen etter centrum så er det 5-7 min å gå.

Lykke til!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...