Gå til innhold

Hvor skal man føde? Oslo...

Anbefalte innlegg

Er nå 7 uker på vei, og var på første ultralyd i dag for å fastslå hvor langt jeg var kommet. Fikk se lille spiren, fantastisk! Alt ser bra ut:)

Fikk da vite at jeg som vordene mor i Oslo allerede nå må bestemme hvor jeg vil føde. Det må være i boks før uke 10... Noen som har noen preferanser på hva som er bra/ikke bra sted å føde i Oslo. Har virkelig ikke peiling, og legen sa at alle stedene var bra...

Har nå foreløpig termin 21. juni, noen andre fra Oslo med samme dato?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10793463-hvor-skal-man-f%C3%B8de-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei engelbaby!

Jeg bor i Oslo. Har foreløpig termin 26. juni.

Har fått fødeplass på Ullevål:)

Er vårt første barn, så har ingen erfaring, men har hørt bare positivt om Ullevål fra venninner som har født der.

Er det flere fra Oslo her med termin i Juni?

Hei! Jeg har termin 17. juni. Var hos legen forrige uke, men hun ville at jeg skulle komme igjen i uke 10. Da skal vi vel bestemme fødested, ta blodprøver osv. Har hørt at det er vanskelig å få plass på Rikshosp.. Ullevål skal være bra. Kjenner flere som er fornøyd med Ullevål. Jeg regner med at jeg får det.

Forresten, hvordan fikk du ultralyd så tidlig? Har du vært hos gynekolog eller fastlege? Gleder meg veldig til det

:-)

Hei.

Vi fødte vår jente på ullevål. Var kjempe fornøyd med det. Der er det et sykehushotell som man blir overført til etterpå, om alt er normalt. Der kan både mor OG FAR bo. Det var fantastsik for oss. Far må riktignok betlae for å bo der, men det er ikke stort. Kan likvel være litt plassmangel på hotellet, så man er vel ikke garantert plass. Ellers var det et problem med ullevål at de ha alt for mange fødende, så mange ble sendt videre. Er ikke gøy med bomtur med veer, men vet ikke om det problemet er fikset siden sist gang jeg fødte. En annen ting jeg var fornøyd med på ullevål var at de hadde i den perioden en del finske jordmødre der for å lære de norske finsk praksis. I finnland er det nemlig MYE mindre revning enn i norge.

Ellers så ville jeg tenkt litt på hvordan smertelindring man ønsker. På A-hus har de for eksempel ikke lystgass. Det er viktig for meg.

Lykke til.

Jeg har termin med min nr 2 20.juni, og jeg har fått fødeplass på Rikshospitalet. Ønsket egentlig Ullevål, siden jeg var veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk der sist. Men siden jeg nå ikke har mulighet til å ha med min mann hele tiden etterpå (han må være hjemme hos vår eldste sønn), så har jeg valgt et sykehus med "vanlig" barselavdeling.

Annonse

hei:) grattis alle sammen:) har termin 7. juni, men det som er , jeg er født og oppvokst i Oso, men har en adrese i Fredrikstad siden jeg pendler så mye fram og tibake, og jeg bare åper at jeg får plass i Oslo, kommer til å være så ensomt å føde et sted hvorman ikke kjenner noen. huff, jeg håper det ordner seg:)

Jeg har termin 26.juni og bor i Oslo. Pga 4 tidl MA er jeg nå på ukentlige kontroller på IVF på Ullevål. Regner med at jeg får føde der, men har ikke fått forespørsel om det.

Jeg født på Ullevål for 10 år siden og var fornøyd med det, men vet om to andre med dårlig erfaring derfra...

Hvilke alternativer har vi da? Det er vel bare Ullevål, Rikshospitalet (og det kan man vel ikke VELGE) og Bærum...?

Hej,

Jeg er i uke 9 nå og har termin 22 juni.

Har varit på första kontroll hos min fastlege men han sa inget om at boka födested. Jeg har lust att föda på riksen. Hur får man ordnat det?

Kan jeg göre det selv eller må jeg gå genom min fastlege?

elisa

Annonse

Jeg har fått plass på Ullevål men skal søke overflytting til RH (Rikshospitalet). Kjenner noen med erfaring fra begge plasser, og de anbefalte meg på det sterkeste å søke RH. Dette fordi de mente at hotellet på Ullevål egner seg best for de erfarne fødende, altså de som har født mange ganger og har litt erfaring, som i større grad kan klare seg på egenhånd. Fikk vite at du må ha babyen hele tiden, samt at det tar lengre tid å få hjelp der om du lurer på noe. Du er rett og slett mer overlatt til deg selv.

På en vanlig barselavdeling (som på RH) blir du ikke så overlatt til deg selv. Stadig kommer det ansatte innom for å sjekke om alt går bra og om du trenger hjelp med noe. De passer også babyen for deg i perioder, så du kan få hvile litt.

For meg som førstegangsfødende og som blir alenemor, er tett oppfølging helt avgjørende. Håper jeg får plass på HF.

Når det er sagt, har jeg mange andre, gode erfariger med Ullevål.

Har søkt om plass på Ullevål - der alle mine venninner har født. Du blir jo litt overlatt til deg selv i første fase men de sjekker jo innom at alt går greit. Men i selve utdrivningsfasen er de jo der.

Ville bare minne dere om at ABC klinikken også finnes. Der er det mye mer oppfølging. Og de har litt andre hjelpemidler som fødebasseng. Det er veldig populært - men de har ganske strenge krav til den som skal føde. Feks får ikke jeg plass for vekten min er over 30 BMI .

Jeg kan jo legge til min erfaring fra Ullevål. Fødte der i mai i år og skal det i juni til sommeren..så her kommer de tett ;). Vi hadde første gang komplikasjonsfri fødsel, men vondt gjør det jo, og første gangen var det, men de var strålende flinke på avd. B. Jeg følte meg trygg hele veien, og det var hele tiden rolig og god stemning oppi alt. 2 t etterpå kom vi over på hotellet, og det var såå deilig. Vi hadde jr mellom oss i senga hver natt vi sov der. Vi ordnet, klønet og praktiserte samt kjente på følelsene bare oss to. Det kommer noen innom 2 x hver dag (hver dagvakt, og kveldsvakt). Det er også to samtaler med diverse info, der man samler de som har født omtrent samtidig. Utover det kan man bare ta kontakt å få hjelp. Om man bare er obs på at man kan og bør gjøre det om man føler for det, så kan ikke jeg skjønne annet enn at dette er et supert alternativ. Vi tok i mot flest besøk nede i kantina, men tok også i mot noen på hotellrommet. Det var også hyggelig og kunne gjøre. Men alle har egne opplevelser av fødsler, så det er vanskelig å sammenligne. Lykke til uansett hva dere velger og får ;).

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Vi søker plass på Ullevål. Pga tidligere aborter får jeg oppfølging på IVF avdelingen på Ullevål og synes derfor at det er greit å føde på samme plassen. Har hørt både negativt og positivt om Ullevål, men nevn et sykehus hvor du ikke har hørt noe negativt så er du jaggu god!!!!!

Har termin 19/20 juni :-)

• 2 uker senere...

Hei jeg har samme dato som deg =) Foreløplig termin er 21 juni. Jeg skal føde på Rikshospitalet.

Fødte vår første sønn i mars 06 på Ullevåll og jeg vil aldri ditt igjen. Alt som kunne gå galt gikk galt, så vi er nå i etter kant fornøyde med at vi alle lever og har det bra. Men selv om jeg ikke hadde noen god erfaring med ullevål så betyr ikke det at ikke andre kan ha det eller få god erfaring. Jeg var bare super uheldig.

Jeg søkte nok for sent, jordmor sendte søknad til Ullevål på første svangerskapskontroll den 19. november, med termin 30. mai. Og forrige uke fikk jeg svar om at de er fulle på Ullevål og har sendt søknaden min videre til Asker og Bærum sykehus.

Vi bor på Sandaker, så Ullevål hadde vært perfekt. Spesielt siden samboer ikke har lappen.......

Men de har familierom på Asker og Bærum, så det blir i allefall det samme :-)

Får bare en litt lengre taxitur....

samme erfaring som deg, catsa - søkte da jeg var 12 uker på vei, legen min ville ikke gjøre noen ting før det, og fikk akkurat beskjed om at ullevål var fullt - videresendt asker og bærum. ikke så lei meg for det, hører også at de er flinke er og litt mindre forhold. har også søkt abc, så spent på om jeg evt. får plass der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...