Tigermor. Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Rett før jul i fjor kjøpte jeg meg en billig AEG-symaskin..kostet bare 800kr og er helt enkel i bruk, men jeg syr ikke akurat så ofte, derfor ville jeg ikke bruke mere penger på symaskin akurat da! Brukte maskina et par ganger i fjor da den var helt ny, og brukte den også en gang sent i vår, og maskina fungerte utmerket. Tok den fram igjen for et par dager siden for å sy en fleecepose for å ha i bilsetet til lillegutt! Til å begynne med gikk maskina som ei klokke...ingen problemer, men så begynte overtråden å ryke på hver 5cm ca, jeg sydde da med sikksakksøm! Så over hele maskina og prøvde meg fram med alle tenkelige innstillinger...fant tilslutt ut at visst jeg sydde med vanlig rett søm så røyk ikke overtråden! Men i går så begynte overtråden å ryke også når jeg sydde rette sømmer! Demonterte så og si hele maskina og smurte alle smøredeler, og sørget for at maskina var rett sammensatt, men alikavel fortsatte tråden å ryke. Ble rimelig frusterert da gitt!! Problemet ble verre og verre, og tilslutt så satt nåla fast igjennom stoffet og ned i der undertråden er...åpnet opp spolehuset og måtte demontere de 3 delene inni der, da så jeg at overtråden på et eller annet vis fester seg rundt en tapp på den bevegelige delen inne i "undertrådsrommet" og blir ikke med opp igjen! Noen som vet hvorfor tråden fester seg der nede istedet for å hente opp undertråden og gli opp igjen? Alt skal være rett fastmontert nedi der og ingen deler er løse!! Blir så frusterert..har planlagt å sy gardiner nå før jul, men har egentlig ikke råd til å sende maskina på reperasjon...kan fort bli dyrt det gitt =(
camosilla Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Mener det skal gå ann å slakke/stramme tråden hvis du vil. Se i bruksanvisningen om du finner noe der!
Måånestråle Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Det skal være mulig å justere stramming på over- og undertråden, det kan kanskje være derfor tråden din ryker. Hvilken stramming du bør ha kan variere litt med hvilken type stoff du syr i, slik jeg har forstått. Hvis du har en bruksanvisning så let etter "stramming av over-/undertråd". Lykke til! Så flink du er som syr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå