Malin G. Spann Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Fy søren. Er er nok antagelig den dummaste dama som går i to sko. Er i veke 8+3, og fekk veta i veke 4 at eg har bolle i ovnen, men har endå ikje slutta med snus. Eg har rett og slett ikkje peiling på korleis eg skal klara å slutta. Spurte fastlegen min, men ho sa berre: "det er no berre å slutte det". Å eg har så dårlig samvittighet at eg held på å sprekka. Eg skjønne ikkje korleis eg skal klara det.... Å så kan eg jo klaga litt på andre mens eg først er i gang. Graviditeten var ikkje planlagt... Men eg har ei venninne som sa ho skulle slutte å røyke i nærheten av meg dersom eg bestemte meg for å beholde barnet. Men etter eg sa til ho at eg sku behalde ungen, seier ho berre: "jaja, du tåler vel litt passiv røyking". KJERRING. Tør liksom ikkje sei i mot heller... Faen fø ei dama eg e... Sa til mamma i går (som er stor røyker) at ho skulle bli bestemor. Då fyrte ho på ein røyk og sa ho skulle begynne røyke ute. I dag puffa og røykte ho igjen, og eg spurte om ho ikkje skulle gå ut. Men ho kunne no vel ikkje gå ut og røyke i dette været her? Skulle jo egentlig flytta, men fekk lønning i gå på 3000 kr, og i tillegg er eg student, så da kan eg vel egentlig berre drita i. Å mens eg skriv detta innlegget her sitt eg med ein snus i kjeften. KAN NOKON HJELPA MEG HER???????????????????????? Eg kjem no ihvertfall te å bli verdens dårligaste mor. Å de so synst eg e kjempe dum, oppfordre eg te å skriva nokon stygge ord tilbake. Sånn at eg kanskje tar til vett.
Gjest Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 Nåh.. Jeg vet nå ikke om du er verdens dårligste mor for at du snuser da.. Det finnes mange andre ting som er verre enn snus. Jeg nevner alkohol og narkotika som eksempler. Men det du trenger for å slutte med snusen er motivasjon! Selv er jeg gravid i 6 uke og var storrøyker tidligere (ca 20 pr. dag). Nå er jeg nede i ca 4 røyk pr dag og har planer om å forsøke å være røykfri innen utgangen av denne uken. Det som motiverer meg til å slutte å røyke er tanken på hva jeg utsetter barnet mitt for. Jeg utsetter barnet mitt for en unødvendighet av en avhengighet som bare er min skyld at jeg har. Utenom det har jeg en fantastisk samboer som støtter meg i denne perioden. Han klapper og hyller meg når jeg klarer å ta en røyk mindre. Og han hjelper meg når suget etter nikotin er som størst. Det jeg begynte å gjøre da jeg startet på røykeslutten var å virkelig kjenne etter om jeg hadde lyst på røyk før jeg gikk ut og tok den (røyker bare ute). Så kjente jeg etter mens jeg røkte om røken smakte godt eller ikke. Jeg telte også hver eneste røyk og satte meg som mål at jeg skulle ta en eller en og en halv røyk mindre pr. dag. Jeg tror ikke det hjelper med moraliserende og nedverdigende holdninger mot de som røyker eller snuser.. Jeg tror man kan hjelpe hverandre langt på vei med oppmuntrende ord og støtte i den vanskelige tiden. Når det gjelder venninnen din, kan du kreve av henne at hun tar hensyn til deg nå når du er gravid. Hvis hun er en god venninne kommer hun til å gå ut for hver røyk hun tar. Og hun kommer til å støtte deg, selv om hun kanskje ikke klarer å slutte å røyke selv. Det samme gjelder moren din. Du kan spørre henne pent om hun i det minste kan røyke på kjøkkenet eller ved vinduet med vinduet åpent. Vil hun ikke ha et friskt barnebarn kanskje? Min familie røyker også inne, men jeg bor jo ikke sammen med dem. Derfor kan ikke jeg kreve at de ikke skal røyke når jeg er i nærheten. Det er jo ingen vits i det. Dersom jeg ikke vil være passiv røyker, kan jeg heller be dem på besøk til meg istede for at jeg skal besøke dem. Jeg vet ikke om du føler deg mer motivert nå, men det å telle hver snus du tar.. Det å kjenne på om den smaker godt.. Og om du egentlig trenger den.. Prøv det.. Det er mitt råd til deg =) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå