Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Fant dette: Madrass til spebarnet Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. ----------------------------------------- Mer informasjon kan dere finne på foreningen sin nettside: http://www.sids.no Håper dette var klarleggende:o)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Kunne ALDRI falle meg inn å kjøpe brukt madrass uansett! Det er den vi legger mest penger i...
Adriansmor med tulla Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 slutt å skremme livdritten av hverandre folkens.... har du en ordentlig madrass kan den godt ha vært brukt av søsken el liknnde....da mener jeg fjærmadrass med vaskbart trekk og kjøp en ny overmadrass... viktig er å vaske disse ofte
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Kan den vaskes på 60 grader blir den ren og kan brukes. Jeg skal bruke samme madrass som jeg hadde tiil førstemann, men har selvfølgelig vaska den og da skal den være helt trygg.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Hva tror dere de gjorde før da????!!!! Kjøpte ny madrass for hvert barn??!! Ja, de hadde sikkert 10 nye madrasser! Hei skål!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #6 Skrevet 1. november 2007 Åj da... Fått "madrass politi" her også, nå... HJEEELP!!! Hva er det med dere som elsker å legge ut skremsels propaganda??? Det finnes skrekk eksempler på ALLE produkter. Bruk en dæsj sunn fornuft, så går det nok bra!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Takk HI, for meg som aldri har vært borti dette før var det greit å vite. Aldri tenkt på at dette kunne være farlig. Jeg tror vel ikke de byttet madrass for hvert barn tidligere, men krybbedødstatistikken var vel adskillig høyere da og, var den ikke det? Jeg tar iallefall ikke sjansen!
Randine + 2 små Skrevet 1. november 2007 #8 Skrevet 1. november 2007 Blir ikke skremt av å lese dette jeg, synes bare det er bra å få vite noe nytt. Det står jo også at hvis en har en brukt madrass kan et vaskbart trekk eller overmadrass brukes.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 nå får dere slutte å være helt hysteriske da...
Lykkelig mamma til lille Leon Skrevet 1. november 2007 #10 Skrevet 1. november 2007 Det som står øverst her var det en jente som spurte om det var farlig å bruke gammel madrass,så svarte jeg med det innlegg som jeg fant på nett og noen har blitt redde og lagt det ut på nytt her som en propaganda. Folk må få velge hva de vil, men greit å være opplyst tenker jeg..
ruffen Skrevet 1. november 2007 #11 Skrevet 1. november 2007 Det er vel forskjell på å "skremme livdritten" av hverandre, som en skriver her, og opplyse om ting som flere kan ha nytte av å vite. At brukt madrass ikke blir anbefalt, er vel ikke noe nytt, men det er sikkert mange her som ikke har hørt det før. Viss du har brukt madrassen selv til baby før, og vet hva den har "vært gjennom". Dvs har brukt tisselaken/sauefell hele tida, bytter overmaddrass osv...så er det jo trygt. Men det må jo være lov å opplyse andre her inne om at det ikke er anbefalt å arve madrass du ikke vet hvordan har vært brukt, uten å få masse kjeft. Sikkert flere en en som syntes dette var greitt å få med seg. Hilsen en som takket nei til å arve brukt madrass til førstemann, men trygt bruker den samme igjen til nummer to.
Gjest Skrevet 1. november 2007 #12 Skrevet 1. november 2007 Vil legge til at det er jo veldig mange som bruker skinn. Da er det ikke nødvendig med tisselaken o.l. Skinnets bakside er jo dyrehud, ergo helt tett, så barnet kommer jo ikke i kontakt med madrassen. Dessuten er det jo bare å legge en tynn madrassbeskytter på, og oppå der laken, og oppå der skinnet. Hvis barnet kommer i kontakt med "den farlige madrassen" da, så må de jo strippe senga. Og det tar noen år før de får til det. I to år har vi brukt Nøstebarnskinn (str L) til første jente, og hun trekker bena opp under seg for å få plass på skinnet, elsker å ligge på det. På de 2 årene har vi aldri hatt en bleielekkasje, men neseblod og oppkast. Som har havnet på skinnet, som deretter er blitt vasket i maskin. Skal kjøpe et XL skinn til lillesøster, kommert sikkert til å bruke det lenge hun også Men det som er viktig i denne diskusjonen rundt basselusker o.l. Er å riste skinnet jevnlig, for de er utrolige støvsamlere. Jeg rister 1 x per uke. Om barnet skulle få astma, eller ha luftveisplager vil jeg ikke anbefale å bruke skinn uansett hvordan det er behandlet, pga støvmengden. Jeg neket å bruke skumgummimadrassen i vugga som er arvet etter pappaen, og brukt av en hel skokk med familiemedlemmer (ergo 38 år gammel). Men det er jo et ekstremt eksempel. Lykke til, barnet kommer til å sove som en engel!!! Gled dere )
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #13 Skrevet 1. november 2007 Vi har en fiber babymadrass som kan deles opp og vaskes lag for lag, eller hele greia samtidig. Det var en billig enkel madrass, beregnet for babyer. Da vi kjøpte den husker jeg at alle var så opptatt av at det skulle være fjærmadrass etc... vår er brukt til to barn, og skal nå brukes til nestemann. Helt genialt. Man kan knekke bakterier med å fryse ned madrassen også... Det eer kanskje like viktig å ikke bruke gamle skinn som gamle madrasser. Alt med måte...
Maria-B Skrevet 1. november 2007 #15 Skrevet 1. november 2007 Er ikke farlig med brukt madrass, men den må selvfølgelig være ren. Har selv fått seng og madrass etter mine kusiner, og madrassen har ikke en gang en liten flekk, og lukter som ny. Selv sov jeg på madrass brukt av 3 søsken før meg, sov på magen, og brukte ikke sutt, og tenk at jeg overlevde!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå