Gå til innhold

Hva synes dere om dagens skriverier om "reproduksjonsturisme"?

Anbefalte innlegg

Har dere hørt et så teit og totalt feil ord? Det er jammen ingen ferietur jeg drar på når jeg drar til Nordica for IVF. Flere gravide via internett står det. Tenk så deilig det hadde vært hvos det stemte. Så mye som jeg er på nett for tiden så burde jeg født trillinger for lenge siden. Skulle ønske jeg kunne gå på dette åpne møtet som skal avholdes i morgen men jeg må nok på jobb ja.

Fortsetter under...

Jeg synes det er et godt ord:) Turisme behøver ikke å henvise til ferieturer i det hele tatt, så jeg synes du misforstår begrepet litt.

Det jeg synes er fint er at man endelig får fokus på reproduktiv turisme som helhet og ikke bare på (umoralske?) lesbiske kvinner som drar til utlandet for å omgås norsk lov. Det å dra til utlandet for å omgås norsk lov i forbindelse med fertilitet er mye mer vanlig blant heterofile, men de har så langt aldrig stått for skudd.

Det som er rart er at når det er heterofile man snakker om, så er det plutselig risikoen for at de kan bli lurt av fæle utlendinger som er i sentrum, ikke det umoralske i at de drar til utlandet for å omgås norsk lov. Noe jeg selvfølgelig støtter dem i at de bør gjøre, hvis det er nødvendig. Mitt peong er bare at diskusjonen ofte er slik:

lesbisk: umoralsk - stakkels barna

Hetero: Pass deg for de fæle i utlandet

Jeg tror ikke så veldig mange av de som reiser fra andre steder i landet for å f.eks få behandling på Radiumhospitalet vil betegne dette som sykehusturisme.

Turisme er for meg et ord som er tilknyttet reiser av positiv art. Man drar til et annet sted for å feriere eller oppleve nye ting. Jeg klarer ikke å se på meg selv som turist når jeg går inn på Nordica. Forhåpentligvis kommer det både noe nytt og positivt ut av det, men noen turist føler jeg meg ikke som. Det synes jeg er å bagatellisere den tøffe prosessen dette faktisk er.

I forhold til de siste dagenes oppslag i avisene må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i dette i det hele tatt. Den prosessen jeg er inne i er da på ingen måte preget av tilfeldige søk på internett. Jeg har heller ikke lest det som at disse innleggene handler mer om heterofile enn lesbiske eller homofile.

Min første reaksjon var at jeg ble redd for at noen nå skulle stikke kjepper i hjulene for planene mine.

Vel, det som i hvertfall er sikkert, er at vi alle tolker ting forskjellige ut fra situasjon og humør :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...