Gå til innhold

Hvor mange måneder er man faktisk gravid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en skikkelig grubbler som sitter i mitt hodet...

Her i alle år har jeg lært at et svangerskap er 9 måneder. Men nå som jeg er gravid selv, leser litt mer osv så har jeg funnet ut at det ikke stemmer. Man går 40-42 uker gravid og dette tilsvarer 10-10,5 måneder! Noen som kan forklare dette for meg? Skulle jeg født et barn etter 9 måneder skulle det kommet i uke 36...

Skrevet

Egentlig er man ikke gravid i 40 uker, men 38 pga ungen ligger to uker etter beregninger som gjøres utifra første dag siste mens. Da blir det jo 9 fulle måneder. Litt rart - enig i det!

Skrevet

Men så er det jo ikke 4 uker i hver mnd heller, men litt mer så 36 uker er jo ikke 9 mnd da..

Skrevet

Fra unnfangelse til fødsel er det ca 9 mnd. Jeg regner bare i uker, ikke i mnd. Og når jeg kjenner andre som er gravide, så spør jeg alltid hvor mange uker de er på vei. Syns det er lettere å forholde seg til.

Skrevet

Jeg mener termin, ikke fødsel nødvendigvis.

Skrevet

en mnd er jo litt i overkant av 4 uker..men tenker man dato-messig blir det nesten 9 mnd fordi barnet blir jo ikke til før eggeløsningen er. og det er ca 14 dager etter første dag i siste mens....!

Innviklet dette her............

Skrevet

det tilsvarer jo bare 10mnd om du regner 4uker for en måned. jeg regner en måned fra dato til dato.

ellers så er man gravid i ca 9måneder og 1uke om man tar utgangspunkt i datoen for første dag i siste mens til termin.

Skrevet

Et svangerskap varer i ni månder, eller ca. 40 uker (når man regner med de to ukene fra eggløsning). Alt mellom 38-42 uker er normalt.

Men så må du huske at en måned er litt lengre enn fire uker! Unntatt februar som har 28 dager (29 til neste år) Derfor blir et svangerskap ni månder...

Lurer litt på om de inkluderer den ekstra dagen i februar når det regnes termin når det er skuddår jeg? :-)

Skrevet

Man forholder seg til et gjennomsnittlig svangerskap på 280 dager, noe som tilsvarer 40 uker. Men som med svangerskap som så meget annet her i verden så er det jo ikke sikkert barnet vil frem akkurat etter 280 dager, derfor sier man at fra 38-42 uker er innenfor det normale........ Det at man sier man går gravid i 9 mnd tror jeg henger sammen med befruktningsdagen, for de fleste ca 2 uker etter eggløsning....... 9 mnd er vel mer et begrep enn et faktum????

Skrevet

De fleste blir vel befruktet sånn ca på eggløsningsdagen, men to uker etter første mensdag.

Skrevet

En mnd varer jo lenger enn 4 uker da:o) Utenom februar da såklart. ) mnd stemmer derfor ikke så aller verst.

Jeg hadde mensen sist:

19. mars 2007

Babyen ble unnfanget ca:

2. april 2007

Og har termin:

26. desember 2007

Fra 19. mars til 19. desember er det akkurat 9 måneder, og man går derfor gravide i ca 9 måneder og 1 uke fra siste mens. Fra unnfangelsen går man gravide i ca 9 måneder minus 1 uke.

Regner man en måned som 4 uker (som egentlig ikke er riktig) er man gravid i 10 måneder akkurat (10,5 hvis man går to uker over termin).

4 uker kalles ofte en svangerskapsmåned, som igjen ikke er det samme som en "vanlig" måned;o)

Skrevet

I første linja står det " ) mnd ".Dette skal selvfølgelig forestille " 9 mnd "

;o) hehe..

Skrevet

Bra eksempel Stine (pinekline)...

Tror det faktisk er en del som blir forvirret av det med 40 uker og 9 måneder (siden 40:4=10)

Kan bruke meg også som eksempel:

-jeg hadde mensen sist 2 august

-babyen ble unfanget ca 16 august

-terminen er 10 mai

Så, fra jeg hadde mensen, til terminen er det 9mnd og 8dager. Den lille variasjonen kommer av at månedene har forskjellig lengde. Det er absolutt ikke slik at de i utgangspunktet beregner at jeg kommer til å ha 1 dag lenger svangeskap enn Stine. :-)

Fra unnfangelse til terminen er det faktisk mindre enn 9 mnd. Det er nemlig bare 8mnd og (ca) 3 uker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...