Gå til innhold

Seteleie/ vending av baby...

Anbefalte innlegg

Var til kontroll idag, og fikk vite at ungen kanskje ligger i seteleie. Jeg har bare 17 dager igjen til termin, og skal på uktralyd i mårra for å finne ut om hun har lagt seg rett vei eller ikke. Hvis det viser seg at hun ligger "feil" vei, kommer de kanskje til å forsøke å snu ungen. Er det noen som har erfaring med det? Har lest litt i dag, og det skal visst gjøre j**lig vondt!!! :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10788578-seteleie-vending-av-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En vending av babyen er visstnok ikke så vanlig å utføre her i Norge, nettopp fordi Norge er en av de landene i verden som er best på å gjennomføre fødsler i seteleie. Det var i hvert fall den beskjeden jeg fikk da vi oppdaget at babyen min lå i tverrleie.

På Ullevål gjennomfører de ikke vendinger i det hele tatt fordi alle fødselslegene der prinsipielt er i mot å gjøre det. Dette fordi det ikke finnes god nok dokumentasjon på at babyen blir liggende riktig vei etter en vending. Som oftest har de en tendens til å snu seg tilbake igjen og da har jo ubehaget som medfører vært helt unødvendig. Og ja - de bekreftet på Ullevål at en slik vending medfører ganske mye ubehag for mammaen og at det også er en grunn til at de ikke utfører det der..........

Men det er jo fortsatt håp om at babyen snur seg riktig vei. Jeg var på Ultralyd i går og har 13 dager igjen til termin og endelig har hun lagt seg med hodet ned. Hun har ligget på tvers de siste tre ukene.

De kan faktisk drøye så lenge med å snu seg, at de først legger seg riktig vei når riene begynner, så det er fortsatt gode muligheter for at det ordner seg for deg :o)

Lykke til :o)

Hei..

Jeg nekta snuing av babyen min jeg.. Søskenbarnet til venninda mi utførte dette og det endte med at ho revna livmora på 2 steder, og ho kan ikke føde normalt igjen hvis ho skulle bli gravid igjen.. Dette skjedde i august i år.. Uff.... (vil ikke skremme deg)

Nekta også siden jeg har hørt at det er utrolig vondt.. Og legene forstod det veldig godt.. Alt var helt opp til meg og di ville ikke tving meg..

Så jeg har fått time til ks 1 uke før termin, altså 19 nov..

Ønsker deg masse lykke til videre..

Mens i Haugesund er vending noe de synes er helt ok ... Vært å snakket med dem om det og de sier at det pleier ikke gi komplikasjoner. Det ga det tidligere pga at det ble gjort på poliklinikken, siden det ik var godt nok utstyr der... ikke vet jeg. Denne "sjefs gynen" jeg snakket med kunne ikke forstå hvorfor det var enkelte sykehus som ikke gjorde det. Nå ble alt overvåket, gjennom ultralyd ol... Nå håper jeg at det ikke blir aktuelt for oss, men det er frustrerende at sykehus ikke har de samme kjørereglene...

Ja, nå har jeg vært på UL og det viste seg at babyen ligger rett vei, og med hodet festa! Hodet lå visst ganske så langt nede i bekkenet, så kanskje det skjer noe snart?! Spent!

Ble utrolig letta, for nå trenger jeg ikke tenke på el grue meg til snuing...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...