elal08 Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg blir 38 når og 3 mnd når jeg føder, og under første legekontroll spurte legen min om jeg var interessert i genetisk veiledning/ tidlig ultralyd. Jeg takket ja til det. Jeg forsto det slik at ultralyden må tas mellom uke 11 og uke 13. Nå har jeg fått en innkalling til legeundersøkelse på sykehuset allerede mens jeg er kun 8 uker og et par dager på vei. Jeg syntes det var tidlig og ringte til sykehuset. Sekretæren jeg snakket med sa at hun trodde jeg skulle ha ultralyd den dagen og sa at det var en lege som hadde vurdert tidspunktet. Er det noen av dere som vet om det er for tidlig? Kanskje det ikke er ultralyd jeg skal til i denne omgang? Legeundersøkelsen skal gjennomføres på SØF.
Ny runde? Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Hei. Jeg ble kalt inn til det lokale sykehuset omtrent på samme tidspunkt som deg. Da ble gjort en "tidlig"ultralyd us for å "kartlegge" forholdene, og så ble jeg henvist videre til Ullevål for veiledningssamtale og for å avtale evnt duotest eller fostervannsprøve. Jeg tror nok det er en slik første"kartlegging" du er innkalt til, for i uke 8+noe er det for tidlig med selve duotesten. Lykke til!
Tuttantei Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Hei, her kommer et utdrag fra Ullevål Universitetssykehus angående duo-test: "DUOTEST (BLODPRØVE AV DEN GRAVIDE) OG ULTRALYD Duotest i kombinasjon med ultralydundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud i Norge til alle gravide som vil være over 38 år ved termin. Sannsynligheten for visse kromosomavvik hos fosteret øker med kvinnens alder. Med denne screeningmetoden beregnes sannsynligheten for at fosteret har kromosomavvikene Downs syndrom, trisomi 13 og trisomi 18. Det vanligste er Downs syndrom (trisomi 21). Sannsynligheten for andre kromosomavvik eller genfeil kan ikke beregnes. Ved duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide. Ved ultralydundersøkelsen måles tykkelsen av en fold i fosterets nakkeregion. Økt tykkelse innebærer økt sannsynlighet for Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Resultatet av blodprøven kombineres med resultatet fra ultralydundersøkelsen, og sammen gir de sannsynligheten for at fosteret har Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Dersom den overstiger ca. 0.5%, får den gravide tilbud om fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte disse diagnosene. Duotesten kan tas fra 8 uker til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Downs syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker. " Jeg har selv foretatt en slik duotest, og vi fikk resultatene i løpet av en uke. Veiledning og blodprøve på Ullevål på mandag, UL på Riksen mandagen etter, hvor vi også fikk svar på prøvene. Håper denne informasjon hjalp litt ). Lykke til!!!
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde også en slik tidlig time hvor det ikke var noen fysiske undersøkelser, kun informasjon om risiko og infomasjon om duotest eller fostervannsprøve. Man kan også ta blodprøven tidligere enn selve ultralyden. Jeg synes det var fint å ha timen i forkant slik at vi fikk tid til å tenke gjennom alternativene og vurdere om vi i det hele tatt ønsket å ta noen av prøvene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå