blomstre Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Har dere her på 1. tri begynt å bruke spsialsele for gravide i bil ennå? Fant denne artikkelen på BIM i dag: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/forebyggende_helse/bilsikkerhet_for_det_uf_dte_barn Tror jeg løper å kjøper med det samme jeg. Ferdes daglig i bil på motorvei, og det er ofte ulykker på denne strekningen.... Hilsen blomstre som bekymrer seg over det meste om dagen.... :-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Er 5 uker på vei og har begynt å bruke den allerede. Hadde den liggende fra forrige gang :-) Tror jeg begynte å bruke den så tidlig da også.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Gjensidige har en bra avtale, man betaler et visst beløp i mnd, så får man belte, og etterhvert sete til babyen, og det bytter man ut etterhvert som ungen vokser, det siste setet og beltet får man beholde!
mamica Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Hei, jeg kjører også til jobben hver dag, men hva er spesialsele, aldri hørt om det. Er gravid i femte uke, første barn, er veldig fersk på alt, hehe
Idun<3tosmå<3 Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Det er sele som ikke klemmer på magen der barnet er, men heller på hoftene tror jeg... Noen anbefalr at men starter å bruke denne når man er to måneder på vei! http://www.sikkerhetsbutikken.no/Gjensidige/SimpleProduct.aspx?CS_ProductID=64230815(Gjensidige)
Gjest mamma'n t go'gutten+junispire Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 jeg kjøpte for to uker siden, er 7-8 uker nå. Står jo fra andre graviditetsmnd på pakka, så like greit å begynne syntes nå jeg:)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Husk at denne selen er sinnsykt krunglete å ha med å gjøre,særlig når den skal flyttes rundt. Dere som er så kort på vei,kan ha selen litt lenger opp på magen. Jeg har det,bare følger kanten på livmoren.Nå har jeg den snart under puppene.. Men det funker det og. Så ikke føl dere fæle selvom dere ikke har sånn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Har også sånn, kjøpte min på Mekonomen. På min pakke sto det at det var anbefalt å bruke fra starten av svangerskap. Jeg er 10 uker nå og har ganske nettopp startet å bruke min, men det er pga jeg nettopp har funnet ut at jeg er gravid...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Det er like greit å legge det vanlige bilbeltet 'under' magen. Det sa i alle fall Trygg Trafikk, som mente at egen sele strengt tatt ikke var nødvendig. Det blir jo etterhvert det mest naturlige stedet å ha selen uansett, da, (på undersida av magen, mener jeg.)
blomstre Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2007 Hm, det var jeg ikke klar over. Fant det forklart på Trygg trafikk også: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943 Revurdering pågår....
Fullrulle86 Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 det diskuteres om denne selen har hensikt eller ikke... det som jaffal er sikkert er at det ikke er farlig å bruke denne selen! så denne diskusjonen om den funker eller ikke gidder jeg ikke delta i fordi viss det er en liten mulighet for at babyen min er LITT tryggere med denne selen, velger jeg heller det enn ingen beskyttelse i det hele tatt. Den er dessuten veldig behagelig. jeg klarer ikke trykket av selen på magen:o)
kekamba Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg brukte denne selen med første mann, følte det var bra i begynnelsen før jeg hadde så stor mage. Men etter hvert syntes jeg det ble for tungvindt å flytte den fra bil til bil, sete til sete, så jeg ble sløv og kuttet den ut. Etter hvert som magen ble større så la selen seg over hoftene under magen uansett, så da brydde jeg meg ikke så mye. Men jeg tror den hjelper vis man nå skulle være så uheldig og komme i en ulykke - heldigvis vet man ikke slikt på forhånd. Så gjør det du føler for Kjøper du, så bruk den med et stort fornøyd smil, og kjøper du ikke, så pass på at selen ligger under magen når du kjører bil
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg kjøpte sånn sele i går,faktisk! Enkel og grei å bruke ) Er gravid i uke 13 med nr.2, og brukte ikke spesialsele under forrige svangerskap. Funket forholdsvis greit å presse selen nedover, oxo holdt den seg for det meste nede på hoftene av seg selv (særlig ettersom magen ble større). Men nå tenkte jeg det at var greit å få skaffet meg en spesialsele. Har sett noen venninner bruke den, og man får faktisk selen mye lenger ned, og i tillegg så holder den seg der og (-sklir ikke opp,sånn som den kunne ha en tendens tilå gjøre kun med vanlig belte). Det å skulle ha den vanlige selen OVER livmora, -altså langt oppå magen, synes nå jeg at høres skummelt ut, og lite gjennomtenkt. Tenk om man faktisk kræsjer da!? Mulig det ikke går SÅ mye utover babyen, men tror du selv vil slite... Ryggen knekker vel tvert av, ser jeg for meg? Når selen er nede på hoftene/bekkenet der den normalt sett skal sitte, tror jeg skjelettet vil tåle en kræsj bedre enn om det er den stakkars ryggraden som får trøkken. Hmm...hadde aldri turt å ha beltet langt oppå magen.... Så sånn jeg tenker, er at når jeg bruker den spesialselen, så gjør i alle fall jeg det jeg kan, i forhold til sikkerhet både for meg og babyen. Og det koster bare 400 kr. Tenk hvor liten kostand det er, sett i forhold til om man faktisk skulle være uheldig og kræsje eller bli kræsjet i... Tenk om det faktisk gjør at du og babyen ikke kommer SÅ ille ut av det, som man kanskje kunne gjort uten den selen?? Synes det er noe å tenke på....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #15 Skrevet 2. november 2007 Man skal alltid være forsiktig med å ha bilbeltet for lang opp på magen enten gravid eller ikke. Grunnen er det at man kan ødelegge alle de indre organene ved en kolisjon. Det som ofte skjer er at de blir presset oppover og kan også ødelegge lungene. Det er ikke lett å vurdere omfanget med indre blødninger for 1. hjelp eller ambulansepersonell. Er også veldig viktig å ha barn i riktig stol til de er høy nok til å få beltet på rett sted på kroppen. Ser så altfor mange som lar barna sine sitte uten sete når de kommer litt opp i årene (6-7år) selv om de ikke får beltet over hoftene. Synes det er forkastelig å risikere barnas liv på den måten. Og indre bødninger er ikke like lett å håndter som en ødelagt hofte. Ikke meningen å være grotesk men enkelte lette løsninger kan redde liv.
laroos Skrevet 2. november 2007 #16 Skrevet 2. november 2007 Klippet dette fra Trygg Trafikk: Gravid – hva bør man tenke på? Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. ---
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 2. november 2007 #17 Skrevet 2. november 2007 Jeg mener at det for så vidt er det samme om folk velger å ha spesialsele eller ikke under graviditeten. Man føler jo selv om den vanlige selen sitter greit eller ikke, og klarer vel å ta en rationell vurdering av om det kan være nødvendig med en spesialsele eller ikke. Som jeg skrev i et annet innlegg her, så brukte jeg vanlig bilbelte med førstemann i magen, og det funket helt greit. Men denne gangen hadde jeg lyst til å ha en sånn spesialsele, fordi den holder seg godt nede av seg selv, og man slipper å stadig sitte og ordne på selen for å få den nok nedover. MEN; det jeg reagerte på, var dem som fortalte at de la selen OVER magen istedet! Fikk helt sjokk da jeg leste det! Det kan umulig være bra, dersom man skulle kræsje.... Selvfølgelig, -om man kommer i en kraftig ulykke, så kan det gå skikkelig galt uansett hvor den selen sitter... Men jeg tror at det skal mye mindre til for å få større skader av et belte midt på magen, enn et belte på hoftene. Det sier seg vel selv... -Og dette sier jeg ikke for å "ta" dem som skrev at de har beltet over magen, det er heller for å få dem til å tenke litt på hva som kan skje dersom uhellet er ute. Kanskje de ikke har tenkt noe over dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå