Gå til innhold

Papirbleier kan IKKE komposteres!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I enkelte deler av landet har man nå begynt å sende bleiene med matavfallet. Det betyr IKKE at bleiene blir kompostert, de blir "fisket ut" før kompostering og går til restavfall.

Som resten av restavfallet går det så til forbrenning, men det er faktisk flere steder et problem, fordi de brenner så utrolig dårlig. Kjemikaliene i bleiene som holder på væsken (nei, det er IKKE papir), slipper jo aldri væsken ut, og dermed er det tungt å brenne.

Vet at noen har misforstått dette og vil bare avlive myten. Dersom foreldre mener at engangsbleier er best for seg og sine barn, så er det helt greit, men ikke tro at det ikke er et avfallsproblem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at det sendes med matavfall er forresten lukten - restavfallet blir i disse kommunene hentet skjeldnere.

Skrevet

Så da mener du at vi bør kaste bleiene i restavfallet, da? Selv om kommunen ber oss om å kaste bleier som våtorganisk avfall?

Skrevet

Det ser ikke ut som om hun oppfordrer til å kaste bleiene i restavfallet slik jeg leser det. Jeg tolker det til at hun vil korrigere dem som tror at papirbleier kan komposteres.

Noen tror nemlig det! Var en i et annet forum som trodde at papirbleier ble resirkulert, også, utrolig...

Skrevet

Selvfølgelig skal dere gjøre som kommunen ber dere om. Det er bare tydelig at ikke alle leser igjennom all info som kommunen sender ut....

Det er god tradisjon i Norge for å sende søpla si med søppelbilen og tro at saken er ute av verden. Kan være en aha-opplevelse for noen og enhver at søpla faktisk ikke forsvinner. Vel å bra med kompostering av våtorganisk avfall og brenning av restavfall, men det beste er å begrense mengden ressurser som går nærmest direkte fra energikrevende produksjon til vanskelig nedbrytbart avfall. Tenker jeg - som et av mange argumenter for å bruke tøybleier.

Men som sagt, vi tar alle valg som er mer og mindre miljøvennlige i vår hverdag, og om noen mener at papirbleier er det beste for seg og sine barn, så respekterer jeg det. Men ikke argumenter for at det ikke er et avfallsproblem!

Skrevet

De eneste bleiene som kan komposteres er helios sine. Det sto ihvertfall at de var komposterbare på pakken (jeg bruker tøybleier, så jeg har ikke prøvd de).

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytter litt på denne jeg. Synes det er viktig informasjon.

• 3 uker senere...
Skrevet

Mer avfall versus mer bruk av vaskemiddel + strøm og vann til vasking og tørking etc til vasking. Tror det kommer ut omtrent på ett.

Skrevet

Du må huske på å ta med i beregningen at det bruker mye energi og kjemikalier på å produsere og frakte papirbleiene (som ikke er papirbleier lenger, men masse kjemikalier)for ikke å snakke om reklame. Vaskemiddel skal du bruke minimalt med til tøybleier og vann er det nok av her i norge. Strømbruk til tørking i trommel der har du rett, men det går fint ann å tørke bleier på snor og stativ.

Skrevet

Tøybleier er mye forskjellig i dag, men med utgangspunkt i den løsningen jeg har valgt så setter jeg opp som følger:

Tøybleier: produseres, emballeres og transporteres én gang av naturlige materialer, brukes 100-vis av ganger pr barn, og til flere barn. Vaskes med lite vaskemiddel og ikke skyllemiddel, tørkes på snor på kaldt tørkerom. Når en bleie er utslitt etter mange års bruk brytes den raskt ned i naturen.

Engangs: produseres i tusentall til hvert enkelt barn. Hver enkelt bleie produseres av en mengde kunstig framstilte materialer og vi har ingen anelse om hva slags spillvann det blir. Bare papirdelen i bleiene krever en god del vann å produsere. Bleiene emballeres i små antall og transporteres fra produsent til forhandler, fra forhandler og hjem, fra hjem og til avfallsdeponi. Der blir det ALDRI borte.

Ut på ett? Tror ikke det.

Skrevet

I hovedinnlegget stod et at noen deler av landet ha nå begynte med...... Kommunen jeg kommer fra ha vi levert engangs bleier med matavfallet i mange mange år.. Så nytt er det ikke akkurat...

Skrevet

Kommer omtrent ut på ett?? Makan til feilopplysning...

Snakk med en elektriker/strømleverandøren din og hør hvor mye strøm som går med til 2 maskinvask med tøybleier i uka + evt. tørking (mange som lufttørker).

Det er jammen ikke mye strøm, skal jeg fortelle deg!! Og vaskepulver til 2 maskiner? Mål ut selv, og se hvor lite det er!!

Skrevet

Dessuten så hiver eg tøy bleiene min i med annan kok vask eg då så merker så mangen flere maskiner blir det ikkje vasker ikkje berre bleie maskiner det hadde blitt unødvendig. om eg tørker dei i luft eller trommel kommer ann på om eg vil ha dei fort tørr eller ikkje. Er så mangen myter ute å går når det gjelder tøybleier v.s papir. For når du er gravid blir jo alt av opplysning sponset av papirbleie produsentene.

Skrevet

Om jeg tar feil der, så skal jeg gjerne innrømme det. Men det er først nylig at jeg har hørt at noen har trodd at bleiene faktisk blir kompostert sammen med matavfallet. Og det stemmer jo ikke, hverken nå eller tidligere. Så myten er ny for meg, selv om ordningen er gammel.

Skrevet

Ja det er jo helt utrolig hvor mye reklame det er på "papirbleier" Du har jo til og med en liberoklubb som sender deg masse papir i postkassen.

Skrevet

Slik du fremstiller transport av papirbleier, så høres det jo ut som om det kjøres lastebiler på kryss og tvers med bleier hele tiden. Vel transporteres de med lastebil fra fabrikken til et engros lager, men derfra kjøres de ut til butikkene i sammen med alle andre typer varer, også matvarene du spiser eller vaskemiddlene du bruker til å vaske tøybleier. Det kjøres altså ikke egene lastebiler med bare bleie i til butikkene. På samme måte er det slik at de som bruker tøybleier kjøper dette når de er på butikken og handler andre varer også, så selv om det skjer at man må ens ærend på butikken kun for å kjøpe bleier når man er gått tom, så skjer dette veldig skjelden. Bleiene tømmes jo også i søppledunken ute, og kjøres på fyllingen i sammen med alt annet avfall, så også her er det ikke slik at det kun kjøres egne biler med bleieavfall som enkelte gir uttrykk for.

Man kan godt si at det er på akkurat samme måte som vaskemiddelet dere benytter til tøybleiene behandles.

Noen hevder her også at papirbleier aldri blir borte, dette stemmer ikke lenger. Før i tiden bestod engangsbleier av mye plast som ikke lot seg nedbryte. Det gjør ikke bleiene lenger nå, så nå kan de brennes, men pga av mye fukt (naturligvis) brenner de dårlig å det går med mye energi til dette.

Jeg er helt enig i at papirbleier er mye mer negativ for miljøet enn tøybleier, men la oss ta med alle fakta i diskusjonen.

Skrevet

Ang. transport av engangsbleier... Hvor blir bleiene produsert? Hvor langt må det fraktes før de kommer til et grossist lager? Kom gjerne med fakta her....

Jeg tenker også at må da bli endel farlig forurensing av å brenne bleier som inneholder så mye kjemikalier...

Skrevet

Det kjører da virkelig lastebiler med bleier på kryss og tvers hele tiden! Ja, de har også med seg andre ting, men hadde de hatt færre bleier om bord hadde det vært mindre behov for lastebiler. Poenget er at hver enkelt bleie som et engangbleiebarn bruker har vært gjenstand for ganske lang transport, mens dette IKKE er tilfelle for tøybleier som brukes mange ganger. Transportaspektet av miljøbelastningen som våre dagligvarer fører til har vært lite fokusert på, fordi Norge jo er som det er og transport er nødvendig. Men jeg tror at med nytt fokus på co2-utslippene slik vi er i ferd med å få nå, vil det etterhvert bli større oppmerksomhet rundt å oppfordre folk til å velge kortreiste varer. Helt klart at 1 bleie ikke fører til veldig store co2-utslipp i transport alene, men når vi snakker om 1000-vis av bleier pr. barn er også transportdelen en vesentlig miljøbelastning.

Helt klart at det også går med mer enn bare bittelitt vaskemiddel totalt sett i bleieperioden, her er det hver enkelt familie som har ansvar for å velge svanemerkede produkter og fornuftig dosering. Men det er likevel ikke de store bergene med vaskepulver som papirbleieprodusentene ofte fremstiller det som. Jeg vil tippe at vi har brukt rundt 1,5 pakker med svanemerket vaskepulver til rene bleievasker i løpet av to år med tøybleiebruk. Antagelig en del mindre, hvis man trekker fra alle kluter og stellehånklær jeg vasker sammen med bleiene. Men det kan jeg regne videre på senere.

Mange steder blir papirbleiene sendt til forbrenning, men det er et problem for forbrenningsanleggene. Bleiene består nå av "superabsorbenter" som trekker til seg fuktigheten, og slipper den jo aldri. Dermed må det, som du sier, BRUKES energi på å brenne bleiene, i motsetning til at man jo egentlig ønsker å FÅ energi fra forbrenningsanleggene. Og å si at det ikke er plast igjen i bleiene, er jo en stor påstand. Da definerer jeg og du plast på forskjellig måte!

Jeg er helt for å få med alle fakta, det var jo derfor jeg startet tråden i utgangspunktet.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå som jeg har fått masse skryt i andre tråder, dytter jeg gjerne litt på denne også :-)

Skrevet

Bra diskusjon. Hevdet selv inntill for en mnd siden faktisk at man brukte sååå mye energi på tøybleier også siden de vaskes med vaskemiddel og det går med strøm til maskiner og evnt tørk.. Men regnestykket ser ganske latterlig ut etter at man nå har så gode og energisparende maskiner.

Min nyeste maskin koster ca 3 kr vasken (avhengig av hvor full/lang tid/program) takket være energispareprogram.. Delt på kanksje 20 bleier... og er ikke akkurat mengder med vaskemiddel vi snakker om her. Tror de fleste som er gode i regning ler godt av regnestykket kontra de mengdene med papirbleier man bruker.. Innkjøp: 24 stk flanellbleier fra Sparkjøp totalt 200kr, brillebuker til 30kr stykket, og 3-6 ullbukser som kan strikkes selv... Delt på antall barn og antall år.. og bruk av vaskemaskin+ vaskemiddel+ lanolin til ullbukser en sjelden gang..

Jobber selv innen spedisjon og vet hvor mye lastebiler som kjøres rundt (og ofte halvtomme eller tomme på vei fra ene stedet til neste) og det sier seg selv at den ene leveringen av de 24 flanellsbleiene og samme mengde brille+ullbukser til gjenbruk ikke kan måle seg opp til samme mengde papirbleier brukt hver eneste uke.

Om man velger det ene eller det andre er opp til en selv, men innrømmer gjerne at jeg etter å ha lest slike innlegg lett kan gå god for at tøybleier kommer til å bli forsøkt her i heimen. Foreløpig vet jeg ikke om det blir endelig løsning i og med at det er første barnet jeg venter. Derimot håper jeg virkelig at det lever opp til forventningene;) Miljømessig derimot innser jeg at jeg tabbet meg helt ut tidligere.. Bittelitt småflaut når man nå ser på regnestykket.. Men klart man gjør mange miljøvalg i hverdagen og jeg er absolutt ikke den flinkeste til å tenke etter, men håper det kommer seg med tiden!

• 8 måneder senere...
Skrevet

Det er veldig synd at papirbleier skal i biodunken, det er slik i kommunen her jeg bor. Det får jo folk til å tro at det er bare papir og at det er nedbrytbart. Dette får papirbleiene til å framstå som "snillere" enn de er.

Syns godt at renovasjonsverket kunne informere mer detaljert om dette i lokalaviser f eks.

Skrevet

Kjempebra tråd! Enig- dette burde det blitt bedre opplyst om i media. Ikke rart folk tror godt om engangsbleiene, når de tror de komposteres i og med at de sendes med matsøpla.

Mye feilinformasjon ute og går her ja...

Skrevet

Til dere som tror at papirbleier og toybleier gaar ut paa ett; regner med at dere mener at det ville vert det samme og brukt plast/papirklaer bare en gang og saa kastet dem, som aa bruke klaer av toy da? Eller?

Det viktigste med toybleier er at de kan brukes om igjen, og gjennbruk vil alltid vere mer miljovennlig enn bruk og kast! (mange toybleier kjopes ogsaa brukt, og selges igjen)

Skrevet

Vil bare pushe denne litt opp igjen - det er så bra tråd, ingen bør gå glipp av den.

:)

Hurra for tøybleier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...