Gå til innhold

HB i uke 28???


januarbaby+maibaby

Anbefalte innlegg

Hva hadde dere?

Jeg hadde 10,9. legen sa dette var fint.. men er det ikke litt lavt?

Å hva er hemoglobin og hva skjer hvis det er for lavt?? Farlig for babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Hørtes ikke ut som mye, nei... Jeg hadde 10,1 i uke 28, og fikk beskjed om å begynne med jerntilskudd, så kanskje burde du også det? Skader i alle fall ikke å prøve å få i seg litt mer jernrik mat. Blir så slapp og sliten hvis nivået detter for lavt. Føler du deg matt og trøtt? Er du blek? Det kan være tegn på jernmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Nei, jernlager er vel noe annet enn blodprosent/HB. Jeg ble målt til 19 for noen uker siden. Aner ikke om det er mye eller lite, jeg.... Noen der ute som har peil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferritin et protein som lagrer jern og verdien på dette gir uttrykk for for det totale jerninnholdet i kroppen.

Hemoglobin (Hb) er et protein som finnes i de røde blodlegemene og

som binder til seg oksygen fra lungene og ut til vevene og Co2 tilbake til lungene.

For lite jern i kroppen fører til at det ikke blir produsert mange nok røde blodlegemer.

 

Blodprøver som viser både Ferritin-nivå og Hb skal ha blitt tatt ved første svangerskapskontroll.

 

Grunnen til lav Hb midt i graviditeten er at blodvolumet øker, men ikke antall røde blodlegemer. Det blir som å tynne ut saft, den er like rød men mindre søt.

 

Dersom du ikke har hatt lav Hb i utgangspunktet er nok dette grunnen til at legen ikke har anbefalt deg oppstart med jern. Dersom du er usikker kan du jo spørre igjen, eller høre med jordmor.

 

Normal Hb hos ikke-gravide kvinner er 11,5-15,5g/100ml , Ferritin 15-200Ug/l.

 

Eksempelvis hadde jeg normal Hb, men Ferritinnivå på bunn i uke åtte. Har derfor tatt jerntilskudd siden da.

 

 

Håper dette var forståelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg hadde HB på 12,9 ,noe som var helt fint. Jernlagre kan man finne ut ved egen prøve,men det er viktig å ikke begynne på jerntilskudd hvis du ikke trenger det. Så ta derfor en prøve før man begynner på jerntilskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...