Zupermam Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 hjelp! synes det er så vanskelig å lage sunne gode VARIERTE middager når man må unngå melk og egg! Har noen lyst til å dele sine menyer med oss? ser at noen har lagt ut denne: http://www.dinbaby.com/forum/thread/10617099 og den er jo genial, men ikke for oss... hulk.... skal vi starte en slik inne i dette forumet?
rattata Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Min sønn er allergisk mot egg, melk og fisk. Her er noen middagstips fra oss: - Kyllingfilet med ris og ratatuille (squarsh, paprika og masse tomater som kuttes i små biter). Tomatene i ratatuillen fungerer nesten som en saus slik at det ikke blir så tørt. - Go og mager kjøttkaker med poteter, kokte grønnsaker og brunsaus (lages fra bunnen av med melkefritt smør). Taco med kjøttdeig og salat Spagetti med kjøttdeig, sopp, paprika og Dolmio-saus Pitabrød med salat og en skinke/makaroni/tomatsaus-gryte (makaroni og skinke i terninger blandes med hermetiske tomater og ketsjup). Go og mager pølser med lompe Hamburgere med salat og hamburgerbrød. Vi pleier også å gi Nestle middagsglass med "Mormors gryte" innimellom. Steker da litt grønnsaker og har ved siden av.
rødt&blått Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Hei, dt syns jeg hørtes ut som en knall-god ide! Hva med en egen tråd her inne? MEGG-middager eller noe sånt?
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 På helsekost får man kjøpt tomatsuppe også, i 1kg poser tror jeg det er. Finnes også brunsaus i slike poser. (kok og kjøl fra toro, de er ganske kostbare der og da, men når man regner ut hvor mye saus/suppe man får av den posen (10 liter) så blir det ikke så dyrt allikevel) Pizza med mye godt på, men uten ost. Ha folie over på slutten av steketiden, så blir den ikke så tørr. Kommer ikke på mere i farta, men syntes det var en super tråd!! Fortsett med denne
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 hvor får du kjøpt denne sausen lykkelig mamma?
Zupermam Skrevet 1. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2007 • kokt torsk / laks med potet, gulerøtter og smeltet smør • lettpølser og lettkjøttkaker med potet og grønnsaker • karbonadedeig med macaroni, tomat og paprika i biter, pastasaus fra glass helles over • øko-pølser kjøpt på Ultra ( uten melk) med potet ( har så dårlig fantasi!!)
Zupermam Skrevet 1. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2007 brun kyllingfilet og bacon ha i gryte/kaserolle med 1 l kyllingbuljon kutt potet i terninger og ha i ha i ts paprikakrydder ha i opphakka paprika 1 ss tomatpure 2 ts dijonsennep ( kan jo sløyes) (jevn ut med litt potetmel om det blir for bløtt) kok i 20 min eller til potetene er møre
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #8 Skrevet 1. november 2007 Vi har "bare" egg-allergi og ikke melk heldigvis, det gjør det litt enklere. Men en av disse toro grytene er også uten melk, husker ikke om det er den italienske. Men det er jo bare å variere med fisk/kjøtt/kylling/pølser og grønnsaker - og kanskje bruke noe annet enn posesaus. Sønnen vår på 17 mnd elsker laks med potet og grønnsaker, smelt litt melkefritt smør ved siden av. Det finnes også melkefri kjøttpudding, så godt med grønnsaker og pasta. har dere sjekket www.utenmelk.no ?
Zupermam Skrevet 2. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2007 hva heter den kjøttpuddingen? Fiskekakene på Lidl er uten melk, og de er i tillegg veldig gode!.. og koster bare 19 kr tror jeg:)
Zupermam Skrevet 2. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2007 Dampet torsk med tomatragu, fennikel, sopp og hjemmelaget kålrabi/potetstappe NB: Sett på potetene (+kålrabi etterhvert) med en gang!!! Findus Gourmet-Torsk 1 stykke til hver Dampes i 3-4 minutter (ikke kokes)- gjør dette helt til slutt Salte vannet Fennikel: 1 liten fennikel "En del" sopp som smaker litt, f.eks kantarell (ikke champinjong) olivenolje salt og pepper Del grønnsakene og stek dem pent i olje, fennikelen først og på sterkere varme enn soppen. NB: ta bort de kraftigste strengene i fenikkelen, skrape vekk med en kniv. Krydre lett og server ved siden av torsken. Tomatragu: 2 fedd hvitløk 2 sjalottløk 2 bokser hermetiske tomater grovhakkede 1 spiseskje sukker Ca 0,6 dl balsamico-eddik (en raus "dæsj" med andre ord...) en neve frisk koriander salt og pepper Hakk løk og hvitløk og fres i olivenolje. Hell over grovhakkende hermetiske tomater. Tilsett sukker og eddik og la blandingen småputre til den tykner. Ha i finhakket koriander og smak til med salt og pepper. Hjemmelaget kålrabi/potetstappe: 1 stor kålrabi eller 2 om man vil 3 poteter Ca 200g smør 1 dl soyamelk/ kan jo droppes 1 ss sukker Kokes møre og stappes i vei, rører inn resten av godsakene etter hvert smak MYE underveis!
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 2. november 2007 #11 Skrevet 2. november 2007 Den brunsausen kjøper jeg på helsekost, (sunkost). Toro kok og kjøl heter den. Men hvor får man kjøpt kjøtt pudding uten melk??
rødt&blått Skrevet 2. november 2007 #12 Skrevet 2. november 2007 Risotto, taliensk gryte og bolognese-gryte fra TORO er også uten melk. Jeg har også kjøpt en av disse suppe-posene og hatt oppi moste poteter og pølsebiter (go' og mager), så blir det mer eller mindre en gryterett det også. Go' og mager falukorv som stekes i skiver med hjemmelagd potetmos og gr.saker er også en grei middag. Ellers går det an å lage pizza med sånn spesial-ost fra meny el.l., men osten er rådyr altså.. Tror det var 36,- for 8 osteskiver! -Men snuppa her elsker den! -Vet ihvertfall at peppes sin "lage-selv-pizzadeig" på pose r uten melk og egg.... om ikke jeg har oversett noe på deklarasjonen. Grillet kylling med salat og ris/baguetter m smør u/melk -kan lage hvitløkssmør av den og.
kvs79 Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Bra initiativ! Laksewok: Laks i terninger stekes, en pose wokgrønnsaker. Saus med 1,5 dl fiskebuljong som blandes med 1 dl soyasaus og 1 ts maizenna. Has over fisken og grønnsakene. Serveres med ris. Helstekt kylling med rotgrønnsaker: 1 hel, rå kylling pensles med olje, soyasaus og honning. Legges over oppdelte biter av søtpotet, persillerot, sellerirot, gulrøtter og poteter. Stekes i ovnen i ca 60 min på 200 grader.
Himmel og hav Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Er tante til en gutt med melk og eggallergi, her er noe av det jeg lager når han kommer på besøk: Kjøttdeiglapskaus Brun kjøttdeig og løk og hai ei gryte, ha i vann, buljøngterninger og frossen lapskausblanding og kok i 10 min. Kylling eller svinewok med grønnsaker ris og sweetchilisaus stekt ris havregrøt lagd med vann og litt erlet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå