Gå til innhold

skrivemåte Linea

Anbefalte innlegg

He he, ikke lett med navn:) Lillemor skal hete linea til mellomnavn...eller Linnea, eller Linéa?? Jeg vil i alle fall at hun ikke skal ha trykk på N, og da blir det vel riktig å bruke en N, men lurer på om det ikke skal være en apostrof for å understreke at at det er Lineeea liksom? Ser på statistikken at det er mange fler som heter Linnea enn Linea, men har for meg at de fleste har vekt på E når de uttaler det? Håper noen gode rettskrivere gidder å svare meg:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10784515-skrivem%C3%A5te-linea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

med trykk på N mener jeg LINN-ea, mens jeg vil hun skal hete Li- nea med litt lang e da...og da blir det kanskje trykk på I ja, sånn som du sier. Ser jeg har satt litt feil ord på det jeg mener:). Mener du at LINNEA uttales sånn som jeg vil?

Annonse

Heilt nytt for meg at sørlendingane kan ha trykk på to stavingar etter kvarandre. Den uttalen du skildrar her, Vannmann, er rett og slett i strid med norsk uttalemønster. Eg veddar nokså mykje på at du også uttalar namnet LinEa. Då er det best å skrive det med to n-ar, for å hindre at folk trur at det er i-en og ikkje e-en som skal ha trykk.

Jeg synes for det første man bør unngå apostrofer og aksenter i norske navn.

For det andre: Navnet Linnea kobler nok de fleste til blomsten med samme navn. Bakgrunnen for det navnet igjen er vitenskapsmannen Carl von Linné. Skal det skrives i samsvar med hans navn, må navnet ha to n'er.

For det tredje: ingen kan nekte deg å skrive navnet med én n. Men jeg tror ikke det vil innvirke på uttalen av navnet.

For det fjerde: vil du unngå å måtte stave navnet og få det feilstavet hele tiden, så bruker du to n'er. Uten å ha sjekka det regner jeg med at det er slik de fleste skriver det.

For det femte: uttale av navn kan variere med forskjellige dialekter. Vil du ha en bestemt uttale, så bare forteller du folk hvordan du vil ha det, så går det seg til! Har selv en sønn med et navn som kan uttales med to forskjellige tonefall, og vi har "oppdratt" folk til det vi synes er riktig uttale.

Lykke til med jenta!

Tja - ikke vet jeg - når jeg uttaler det høyt for meg selv så lyder det Liii neeea alternativt Li -neeea. I alle fall ikke som navnet Linn + Ea som noen her sier. Burde jo kunne skrevet lydspråk her for å forklare men... Samme kan det være egentlig. Skrivemåten Linea passer bedre i forhold til slik jeg opplever at jeg uttaler navnet enn Linnea.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...