Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Har de blitt ganske rampete syns dere? Min datter fyller 2 år nå 10 november! Hun har blitt skikkelig rampete,før,for noen få mnd siden,var d at hun reiv av knoppene på blomstene og dro utover mollen.D så ut som hun gjorde d med vilje,for når vi sa nei så gjorde hun d mer! Men nå er d mye verre,hun sliter oss totalt ut! Kaster glass og fat i gulvet så de knuses,d har hun gjort så mange ganger at jeg har ikke tall..og når hun drikker av glass er hun kjempeflink,roter som regel ikke,helt til hun "plutselig"finner ut at hun ikke vil ha mer,da tar hun enten å snur glasset opp ned og tømmer ut på gulvet/bordet,eller hun tar en munnfull og spytter ut! D kan til og med hende når hun akurat har bedt om å få! Vi har for ikke så lenge siden fått oss kattunge,som nå er 9 uker gammel.Stakkars kattunge,den får virkelig li..Hun bærer henne etter hodet! og graver i kattespannet med hendene og kaster utover,tømmer dut vannskåla og hiver utover kattematen.Da ler hun skikkelig rampete,dere skulle hørt latteren da,d skulle trodd d var en rampete guttunge,Hø Hø Hø... Hun er VELDIG rask! Raskere enn en katt! Vi røyker og røyker ute.Har et bord vi sitter ved ute.og får hun tak i tobakken vår røsker hun ut all tobakken utover..veldig iriterende! D hjelper ikke å si nei! papirbøkene sine ødelegger hun! River de i stykker.Plantene er hun litt bedre med,men holder enda på,spesiellt når vi er hos hennes farmor,hun har masse potteplanter utover hele vinduskarmen.og de flytter hun på 1 etter 1 og setter dem på bordet,røsker ut jorda og napper i knoppene..Og alle rampestrekene hun gjør,gjør hun med vilje,d ser vi lett.Hun kan få et lurt blikk og d ser ut som hun pønsker på noe,før hun plutselig gjør ett eller annet! Farmora blir også veldig sliten når vi er der. Hun er ekstremt hyper,sitter ikke i ro.Kansje vil hun opp på fanget,men da er d ned igjen med en gang.Hun var veldig flink å spise før,da hun var mindre.Men nå spiser hun nesten ingenting.Når vi er hos farmora og hun skal spise mat der sitter hun på en vanlig stol eller så prøver farmora å ha henne på fanget.Men hun sitter ikke i ro da heller,kansje tar hun 1 liten matbit,så er d ned igjen.D er ikke mange matbitene hun får i henne.Hun spiser selv(farmora vil gjerne gi henne,men d får hun jo ikke,kristina vil gjerne spise selv)! Når vi er hjemme sitter hun i en sånn gammeldags trebarnestol.og vi har seler på! Når hun da ikke vil ha mer,kaster hun restene på gulvet og tømmer melka etter! Hun er en solstråle.men kan noenganger bli virkelig tassig! D er når hun ikke får viljen sin.Dere skulle hørt ropene hennes! Og smør elsker hun:=)! Vi bruker Brelett.Hun kan gå inn i kjøleskapet eller vis noen har glemt å ta inn smøret og hun får tak i boksen,tar hun en SKIKKELIG neve og stapper inn i munnen! Kansje d er derfor vekta går fint opp:=)! jeg lurer bare på hvor lenge dette vil vare..vi har også lurt på om hun kan ha adhd..Litt tidlig å si noe om enda da..Hun er også veldig klønete,når hun løper eller til og med når hun går,kan hun snuble!
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Skikkelig rampete og hyper mente jeg i overskriften! Er deres barn på rundt 2 år slik? og dere som har barn med adhd,kjenner dere igjen dette fra barna deres var små?
Northernlights Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Min 2 åring er en sånn hyper gutt. Mange toåringer er veeeeeeeeldig aktive,uten at det er adhd.. Han på 9 har adhd,men det er forskjeller likevel. Han kunne bli så sinna at han dunket hodet i gulvet,hardt! Men det gjør ikke 2 åringen min.Men hyper,det er han! Virkelig... Full fres dagen lang.Likevel tror jeg ikke han har adhd...
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Hvordan er 2 åringen din ellers da?Er han så rampete som jenta mi?
Northernlights Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Veldig god beskrivelse av min 2-åring,ja. =o) Hvis han har en liten pose med fks bokstavkjeks, kan han helt plutselig finne på og strø dem utover hele gulvet! Og krafse i dem etterpå,med DET røverfjeset! Han roter og styrer noe fælt, og liker helst leke med kjøkkenting. Lekene er ikke interesanne. Veldig mange 2 åringer som er aktive,og utforsker ALT rundt seg. Det er iallefall ikke "utypisk" at de gjør rampestreker. De er som små apekatter ;o)
Northernlights Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 PS:prøv å ikke gi henne for mye oppmerksomhet når hun gjør disse rampestrekene! De vet de gjør noe som får mamma og pappa til å reagere VELDIG, og det er det mange barn som synes er en artig ting.... Jeg pleier overse det med en gang jeg sier "Nei,sånn får du ikke lov til å gjøre!" Og ferdig med det. Så vet han det ikke er lov,samtidlig som jeg ikke dveler ved det....skjønner? Du kan iallefall prøve,og se om det kan virke? Avledning er en fin ting!
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Har også ei skikkelig rampejente, på 17 mnd. Rører og plukker på alt. Kaster ting om man ber henne la de være. Når hun blir sint, så biter hun, folk, møbler, leker.. alt. Og i det siste er hun begynt å skalle hodet i gulvet når hun er i sinnamodus. Når hun biter, så setter jeg henne i gangen. Døra er åpen og alt, så hun er ikke fanget. Men bare viser at når hun gjør slik, så får det konsekvenser. Og det funker, hun er blitt bedre. Ellers så har hun omtrent maur i baken. Går og løper dagen lang. Opp på fanget, og ned igjen. Ned får å legge sei på gulvet med rumpa i været og koser. Så løper vi bort til tvn for å trykke på alle knappene. Blir mye springing på meg også om dagene, men har ikke vært inne på tanken om adhd, hun bare er slik. Det kommer nok en dag hvor hun knapt gidder løfte baken fra stol/sofa, og skal kjøres overalt.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Moren min sa: Er hun blitt rampete allerede? jeg ble liksom ikke rampete før jeg ble 7-8 år jeg..Men hun er 52 år og den yngste er min lillebror på 17 så d er lenge siden hun hadde småbarn.Rart hun sier slikt egentlig,han var ekstrem da han var liten..Han sluttet å puste flere ganger som baby så legene har sjekket hodet hans,men de fant merkelignok ingenting! Han har vært ganske vanskelig i alle år og har blitt utredet for adhd,men nei,han hadde d ikke! D må i så fall være en stor feil! Han ville bli påkjørt da han var liten,og prøvde å springe uti veien og sa: jeg vil bli påkjørt!! Hyper til de grader da han var liten og..ikke bare som 2-åring nei...
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Trykker på knappene på tvn gjør datra mi og.. Noen andre med rampete 2 åringer?
TurangaLeela Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 adhd, går først og fremst på kosentrasjon. Når barnet ikke kan kosentrere seg går du ut i hyperaktivitet el. innaktivitet og kaos inni seg (add). Hvis hun kan kosentrere seg skal du se bort i fra adhd.
Stratos med 3 barn Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Er ikke det der helt vanlig da? Oppsøk hjelp for å lære dere å takle det, for jeg tror de fleste 2 åringer har plaget de fleste foreldre fra vettet! MEN det jeg vil si er at om dere ikke kan skjerme den katta deres, bør dere kvitte dere med den!
Expat Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 Alt dette er helt normalt. Ned til smøret, det har vi her også! Forsøk å ikke bruke ordet nei (det betyr "stopp, så kommer mamma og prater med deg"), si heller hva du vil hun skal gjøre. Minne henne på hva hun har i henda, unngå at hun har tilgang på farlige ting, det er et år før hun har noe som helst selvkontroll. Joda, du KAN klare å barnesikre alt...
Expat Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 http://www.dinbaby.com/forum/thread/5318317
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 D er jo litt forskjell på en 1 åring og en 2 åring,er d ikke? En 2 åring begynner å bli stor og forstår mer! De er jo små enda da,d er ikke d altså.. Min datter er veldig klok,d sier jeg ikke fordi hun er min datter! Men jeg mener d,d er flere som har sagt d! Hun setter f.eks på en film på videoen selv,enda videoen er avslått! Ole Brum og Teletubbies er favorittene! og ellers er d flere ting som tyder på at hun er klok.D virker som om hun er minst 1/2 år gamlere enn hun er! Jeg brukte omega 3,da jeg gikk gravid med henne,og når jeg ammet! Kansje d er derfor,he he.. Men d er vel normalt disse rampestrekene,d er bare jeg som ikke husker hvordan d er å ha 2 åringer.Kan ikke huske at de 2 andre var slik! Lurer på når d går seg til..
prinsessetamtam Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Ut i fra innlegget høres det ut som dere har en ganske normal 2-åring, og jeg får litt følelsen av at hovedproblemet kanskje ligger i mangel på grensesetting? Når det gjelder forhold mellom små barn og dyr, så mener jeg at det er utrolig viktig å lære barn å respektere dyr, som levende vesener. At datteren din har muligheten til å bære en kattunge i hodet uten å ha blitt stoppet 10 sekunder før er din/deres egen feil. Lær henne respekt for dyr! Hun klarer nemlig fint å føle empati selv om hun bare er 2 år. Går hun i barnehage, åpen barnehage eller er aktiv i lek med andre barn jevnlig? Hun trenger kanskje å stimuleres og "slites ut" litt, for kanskje hun kjeder seg? Og selvfølgelig er hun klønete når hun er 2 år gammel! Sorry, men blir litt provosert av foreldre som skriker ADHD med en gang et lite barn viser tegn på å utvikle egen vilje og personlighet! Min mening om ditt innlegg er at grensesetting og stimulering er to nøkkelord, uten at det er en konklusjon da jeg ikke kjenner hele familliesituasjonen.
pøber´n & je Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Om hun har eldre søsken, så lærer vel hun av de
Expat Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Joda. Men samme teknikken fungerer det! (Haha, den fungerer på ektemenn også ) Men kanskje hun kjeder seg litt da, gi henne "vanskelige" oppgaver, som å ta ut av oppvaskemaskinen, og gi til deg, "ta oppvasken" i vaskekummen (alle plasttingene og alt anna ryddet vekk, stå på badekrakken, stoler triller-em bare ned fra), sortere perler etter farger, andre ting etter mønster og farger... Det er masse de kan få til så små! Ta av klærne selv etterhvert, ta på noen av de... Hjelpe mamma bære en (lett) pose inn i huset... La henne streve litt med ting som hun ikke kommer til å skade seg med, og som kan gå bra om dere passer på. Kaia tok ut store boller og kasseroller av oppvaskemaskinen, det var litt påpassing men det var veldig stas å få det til!
trollmamma Skrevet 31. oktober 2007 #18 Skrevet 31. oktober 2007 Høyres ut som ein veldig vanleg 2 åring spørr du meg. Men det er stor forskjell på toåringer. Mine to første barn synst eg var veldig aktive, men dei var ingenting i forhold til nr 3 -hjelpes, da virka plutseleg dei to første som blåbær i forhold hehe. Kjøleskapet kan du sikre, katten må du ordne det tryggere for og passe meir på, tobakken kan du legge ein plass ho ikkje får tak i det, ikkje gje ho knusandes ting dersom ho kaster det i golvet, gje ho sølesikker tutekopp istadenfor glass dersom ho berre tømmer innholdet ut. Det er ditt ansvar alt sammen, ikkje barnets. Ein toåring gjer ikkje ting for å være rampete og trasse deg. Det gjer ting fordi det utforsker, utforsker, utforsker og utvikler eigen vilje. At dette av og til går mot foreldrenes vilje og ønske, er ikkje barnets feil. Eit så lite barn klarer ikkje å tenke fram i tid ergo heller ikkje skjønne oknsekvensene av det ho gjer. Alikevell- klart ein må sette grensen ein plass. Men å velge sine kamper med omhu er eit godt tips når ein har eit ekstremt aktive barn, og tenke positivt hjelper mykje. Tenk på kor kreativ og oppfinsom ho er. Og tenk for ein stå på vilje. Dette er eigenskapar som seinare i livet vil komme godt med, ho vil komme langt med det. Da gjelder det å ikkje bryte dei ned no Ho er ein unik person, som veit kva ho vil i livet.
Mamma´n til A og F Skrevet 31. oktober 2007 #19 Skrevet 31. oktober 2007 Bra skrevet Nannenna! Begge mine er/har vært sånn i 2 års alder. Helt normalt. Det er vi voksne som må tilrettelegge og sette grenser.
Lovemelikeyoudo Skrevet 31. oktober 2007 #20 Skrevet 31. oktober 2007 ha respekt for dyr!! ikke la katten lide for at dattera di er helt over styr!!
hva nå? Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 min ble sånn etter han begynte i barnehage, han tar etter de store gutta.. har ikke søsken og var en drøm helt til barnehage start, han blir 2 i desember
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Hun har en bror på 10 1/2 som er ganske vanskelig,men han knuser ikke ting! Vi tenkte å kjøpe plastskål men aner ikke hvor vi kan finne d...Men vi finner d nok snart tenker jeg...Jeg liker best at hun bruker plastkopp,hun har d,bruker d som regel,men sambo er veldig flink å gi henne av glass:=)! Nei,hun går ikke i barnehage,tenkte å ta henne med i åpen barnehage,men har ikke greid å dra ut fingeren enda! D er åpent tirsdag og torsdag her og da blir d mest sannsynlig sambo som tar henne med dit.vi bruker å være på et dagsenter skjønner dere og jeg er der tirsdag og torsdag og da passer han henne,mens han er der mandag,onsdag og fredag! Jeg tror hun kjeder seg ja,d virker sånn! Hun er på avlastningshjem hver 3 helg og der elsker hun og være.D er en gutt på 2 1/2 år der som hun da leker med! D blir morsomt å høre nå om hun er slik der! Hun skal dit nå i helgen! Ang kattungen så passer vi veldig godt på! Men greier ikke følge med hvert sekund,den som har barn rundt 2 år vet de er veldig rask! Kommer hun dragendes med katten og holder henne i hodet sier jeg "aua pusen! Den får vondt! Må ikke gjøre slikt!" Er d andre måter å gjøre d på da??? Det er noen av dere som mener d er oppdragelsen.Alle de som har rampete barn på rundt 2 år,gir de hverandre feil oppdragelse da?
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #23 Skrevet 31. oktober 2007 Nannenna: D var noen bra tips du kom med der! Skal prøve dem! Men gruer meg litt for at hun skal hjelpe meg å ta uti oppvaskmaskinen! Men er ikke perler farlig for henne nå da? Hun putter jo alt i munnen.
Dronningen! Skrevet 31. oktober 2007 #24 Skrevet 31. oktober 2007 2 åringer synes det er kjempefint å kunne hjelpe til. Flisa her hjalp til med å putte tøy i vaskemaskinen, sette inn/ta ut av oppvaskmaskinen, rydde leker, gå med søppelet og hjelpe til me då lage mat osv. De små klarer mer enn vi voksne tror. Når det gjelder perler så må du jo være der når hun leker med de! Kjøp fingermaling/tegnesaker slik at hun får brukt sansene sine litt, kanskje hun kjeder seg. Er hun med når dere er på dagsenteret? Om hun er det så kanskje hun kjeder seg.... Ikke minst så er grensesetting veldig viktig, der har du som mor en kjempejobb foran deg. Barn som har grenser er trygge barn! Har lagt merke til at du har spurt om ADHD i flere innlegg (tror det var deg) pass deg så ikke du ser spøkelser på høylys dag. Ta en dag av gangen så skal du se det går seg til!
Northernlights Skrevet 31. oktober 2007 #25 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ikke uten grunn at det her kalles "The terrible two's". ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå