enpå3ogenpå1 Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 er på lite besøk fra barnimagen. Blir veldig glad for svar
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Min lå i sete, var hos akupunktør 2 ganger, deretter på sykehuset til vending 2 uker før termin. Der lå barnet i tverrleie, så de ville vente en uke til - og imellomtiden snudde hun seg. Lå i hodeleie da fødselen startet - alt gikk fint helt til det nærmet seg full åpning, da satt hun litt fast og de tok henne ut med sugekopp (ikke noe problem synes jeg) og hun kom som en liten stjernekikker (med fjeset opp). Alt gikk fint! Akupunktur anbefales på det varmeste!
enpå3ogenpå1 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2007 har vært på akupunktur to ganger nå, men har ikke merket noe effekt Får se hva de sier på sykehuset i morgen, kanskje jeg tester et par ganger til. Men jeg blir så utålmodig og vil ha kjapp reaksjon på den akupunkturen (hehe ikke det at jeg må se den snur seg når jeg ligger der med nålene men.....)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg fødte i seteleie og det gikk kjempebra. Kan ikke sammenligne det mot noe for var min første fødsel. Ble kjempegodt tatt vare på av leger og jordmødre. Såklart er det en litt spesiell fødsel men de vet veldig godt hva de gjør. Jeg ville aldri tatt vending, flere sykehus har gått bort i fra dette, jeg tenkte som så at det kanskje var en grunn til at pjokken lå i sete og da ville ikke jeg "presse" ham til å snu seg. Tenkte på hofter, fasong på livmor, navlestreng rundt hals osv osv, nå viste det seg at var ingenting galt med gutten vår så han likte seg vel bare på rumpa ,-) Lykke til!
Pølsa Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Tassen min lå i tverrleie og ble snudd utenpå magen i uke 37. Alt gikk helt fint, og de fikk snudd ham rette veien. Han ble født på "vanlig måte" 2 dager etter termin. Selve snuoperasjonen var ganske ubehagelig (det kjentes ut som om alle innvollene mine ble flyttet på), men det var ikke vondt, og så tok det bare 5-10 minutter. Jeg måtte møte opp fastende da det er en liten fare for morkakeløsning slik at man må ta et hastesnitt, og så måtte jeg ligge til observasjon en times tid etterpå slik at de fikk følge med på hjertelyden.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Ei venninne av meg måtte ta hastesnitt etter forsøk på vending, det gikk bra men var veldig dramatisk da det sto på.
♥Innimor & guttaboys♥ Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Ei jeg kjenner hadde baby som lå i seteleie, hun måtte bestemme seg for om hun ville ha ks eller om hun ville ha setefødsel. De estimerte babyen til 2700 gr og bekkenet ble målt og var stort nok. Hun bestemmer seg for ks, noe de var ekstremt glad, ungen viste seg å være nesten 3500 gr. Hadde hun valgt å føde den, hadde babyen mest sannsynlig satt seg fast og ville ha dødd... Jeg ville helt klart valgt ks.
enpå3ogenpå1 Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. oktober 2007 takk for alle svar! Har vært på sykehus i dag - og joda - babyen satt i perfekt seteleie (V-form, bena rett opp). Vi bestemte oss for å prøve vending, noe som skal skje fredag morgen. Skulle ikke det gå, og jeg har stort nok bekken, vil jeg nok gå for vagial fødsel. Men skal love jeg skal pushe legene på at de er DØNN sikre på at hodetmålet er riktig. For det er jo største skrekken - at ungen blir sittene fast på midten liksom, og kommer verken ut eller inn.....
Noddy78, en av hver! Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde en vellykket vending dagen etter termin, lille gullet snudde seg 14 dager før og jeg prøvde alt av akupunktur, moxisticks, stå på hodet i sofaen, akupressur, you name it, fikk det ikke til. På sykehuset var det først på 3. forsøket at de fikk det til, fikk da beskjed om at hvis ikke det går nå blir det keisersnitt, hun var estimert til 4200..grensen på vaginal setefødsel på ahus er 4000g. Ble satt i gang og lagt inn så hun ikke skulle snu seg tilbake og hadde rier hvert 3. minutt i 2 døgn før vannet gikk, veldig slitsomt. Dag tre gikk vannet kl 05 og hun ble tatt med vakum og kom ut med hodet og hånden samtidig kl 12.21. Hodeomkrets 38 cm, så relativt stor i hodet. Jeg synes alt gikk veldig fint og har ingen traumer i etterkant, selv om jeg ikke likte tanken på vakum da vi var på kurs, nå var det bare snakk om å få henne ut og da var det helt greit! Lykke til med vending fredag! Og lykke til med fødsel! :-)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Hva er dette for noe tullinformasjon, ungen ville vel ikke satt seg fast fordi den var 3500 gr!!!Kun over 4 kg vurderer de ks. Blir oppgitt over folks holdning til setefødsel, det dør ikke flere barn i setefødsel enn vanlig fødsel. Vi har utrolig dyktige leger i Norge, stol heller på dem enn overhysteriske folk inne på dib/bim. Og ja jeg har født barn i seteleie selv og vet mer hva jeg snakker om enn deg!
♥Innimor & guttaboys♥ Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 tøff du var da anonym... om en klarer å føde en unge på 3500 gr eller ikke kommer jo an på bekkenet det da..! Er jo ikke alle som har like stort bekken. Jeg hadde f.eks ikke kunne født en unge på 4 kg, for ungen jeg fødte, som var nesten 3600 satt bom fast og legene trodde ikke de fikk den ut i tide!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 Synes bare det er håpløst å si at baby hadde dødd, mest sannsynlig ville det endt i keisersnitt slik det går med 50% av setefødsler (mest pga treig fødselsfremgang). Hver gang noen har et spm om setefødsel så er det alltid noen som skal komme med skremselspropaganda.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Enig med deg! Det var rett og slett unødvendig og helt sikkert ikke sant at den babyen hadde dødd om hun ikke hadde valgt ks. Ærlig talt!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 jeg hadde setefødsel. Rakk ikke vending ettersom han ble født 3 uker før termin. Fødselen gikk rimelig greit. Har ikke noe å sammenligne med ettersom det var nr. 1... De anbefalte epidural, noe jeg egentlig ikke ville ha, men det angrer jeg absolutt ikke på nå! Gutten var 3250 g og hadde et hodemål på 36 cm. De hadde tenkt å bruke tang for å få ut hodet, men det kom "greit" av seg selv! Er veldig glad for at jeg ikke tok KS.
beibiboom Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 for ås i det slik; jeg hadde ikke foretatt en ytre vending igjen! Var også veldig i tvil om jeg skulle gjøre det, men valgte å prøve. Det gikk ikke, og pga for smalt bekken ble det ks. Men selve vendingen msitenker jeg at har påført vesla mi sterk torticollis ( og nå ser det ut til at det er kiss-kidd også), og det er ikke kjekt å vite:( I tillegg synes jeg det var veldig ubehagelig...
Linchen Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg fikk foretatt en vellykket snuing av småen på første forsøk. Må si at det var ganske ubehagelig, ja, men veldig glad og lettet da det ga resultater. Det gjorde jo at han kunne fødes "rette" veien. Ta med deg en som vet hvordan du reagerer og kan passe på deg, gjerne barnefar slik jeg gjorde. Men jeg hadde en jordmor som holdt meg i handa mens legen snudde barnet. Superflinke! Du har nok sett dem på "jordmødre"!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå