Gå til innhold

Da vet vi mer!

Engelen*My

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gynekolog i dag og det var veldig oppklarende!

Lille My som døde i uke 27 hadde trisomi 18 (tre genutgaver av kromosom 18, istedenfor de vanlige to, 47,XX(+18)) eller Edwards syndrom som det også kalles. I tillegg hadde jeg fått en infeksjon i fosterhinnen og hatt x antall infarkter i morkaka.

Er dette en vanlig trisomi er det stor sjanse for at det kan gå bra neste gang, og det var jo godt å høre. Er det snakk om en translokasjon er det litt værre, men det må vi forhøre oss litt mer om. Tror uansett vi kommer til å genteste oss. Greit å vite litt mer hva man går til synes vi...

Tok masse blodprøver i dag, og håper det ikke er noe med dem. Blodprøvene av antifosfolipid som jeg tok rundt fødselen var negative, så infarktene i morkaka har vel ikke noe med dette å gjøre. Gynekologen mente jeg ikke trengte blodfortynnende ved neste graviditet, men APC resistens og andre flere lignende prøver ble tatt i dag, så vi må jo se an dem.

Blir en spennende tid framover. Det var visst ikke noen vits i å utsette prøvingen, så da får vi bare se hva som skjer..... Håper lykken snur og at vi snart kan komme i "skikkelig" lykkelige omstendigheter:)

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt at dere endelig fikk noen svar - og et koselig menneske å snakke med :-) Skummelt dette med gener og kromosomer synes jeg... Det er liksom så lite som skal til før det får fatale følger.. Nå vet jeg ikke hva trisomi eller Edwards syndrom er, men håper det er vanlig trisomi som du skriver - slik at det er liten sjanse for at dette skjer igjen. Betryggende å ta gentest da, så vet dere og slipper å bekymre dere unødig.

Flott at du også får tatt alle de viktige blodprøvene, sånn at dere eventuelt kan ta nødvendige forhåndsregler denne gangen. Har også tatt disse prøvene selv, og selvom de ikke viste noe unormalt så synes jeg det er veldig deilig å tenke på at ikke noe blir oversett :-)

Jammen på tide dere møtte en lege med litt vett i toppen ;-) Høres bra ut at h*n var positiv til å bare sette igang! Håper dere lykkes snart og at en frisk og sterk spire klamrer seg fast :-)

Klem

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Tok saken i egne hender i dag og ringte avd. for medisinsk genetikk ved Ullevål. Der fikk jeg snakke med en hyggelig dame som hadde veldig peiling. Hun sa det var en vanlig trisomi og at det ikke var noen translokasjoner. Det var utrolig godt å høre. Kommer ikke fra oss i alle fall!

Litt værre med den svikten i morkaka og betennelsen i fosterhinnen, men, men.

Ut å feire litt med middag nå:) Ble så glad:)

Klem fra

Skrevet

Så bra at du møter dyktige fagfolk som tar deg på alvor og forstår!:-) Tenker dere er letta nå ja, og klare for å gå i gang igjen!:-) Håper du blir kjapt gravid igjen! Jeg er ingen lege, men med flere infarkter i morkaken ville jeg ha bedt om Albyl-E neste gang iallefall. Det skader jo ikke. Men, jeg er ikke lege!!

Kjekt å høre gode nyheter fra deg!! Jeg har selv vært på kontroll i dag, og alt så fint ut. Men jeg slapper overhodet ikke av enda.... Er midt i den kritiske tiden hvor det har gått galt før. Men vi krysser virkelig fingene!!

Lykke til videre iallefall:-)

Klem

Skrevet

Hei Mia!

Ja, jeg lurer veldig på det med blodfortynnende! Men siden blodprøvene på dette var fine ville ikke legen sette meg på det. Tok vel enda flere prøver på tirsdag, så vi får se. Tar progesteronprøve denne mnd også!

Masse lykke til med den lille spiren Mia! Tenker mye på dere gravide her inne! Krysser fingrene for dere!

Klem fra

Skrevet

Jeg har ikke hatt infarkter, og alle mine prøver er normale. Jeg skal ta albyl-E i neste svangerskap. For som de sier på fertilitetsklinikken på haukeland, det skader ikke! Så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke får det, du som har hatt infarkter. Jeg syns du skal insistere på å fa en resept nå, så du har den klar! Alle andre får det uten grunn, hvorfor skal ikke du som har en grunn? Syns dette virker rart, og du har ikke råd til å la være... Så stå på kravene!!!

Masse klemmer!!! Håper inderlig du lykkes neste gang!!!

Skrevet

Takk for svar Kirsty!

Når skal man begynne med albyl-E? Har EL til uka, men morkaken tar vel ikke over før etter uke 12? Men det er jo viktig at den får bygd seg opp slik den skal da!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...