Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har misbrukt zopiklon over ca 4 år, men skal slutte nå. Kan dette ha skadet meg noe varig? Vet at det skilles rskt ut av kroppen, men ved høye doser også? Er det nok at jeg har vært "ren" en uke før unnfangelse? (vet at jeg vil få store søvnproblemer, men jeg tenker på fare for barnet) Etter en uke er vel alt skilt ut av kroppen uansett? Og er det noen som har brukt dette preparatet i svangerskapet? Takk for svar!
Medavhengig mor Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Her er utdrag fra Legemiddelboken.no Graviditet/amming: Klinisk erfaring mangler. Som for benzodiazepiner kan ikke uheldige virkninger på fosteret eller det nyfødte barn utelukkes. Overgang til morsmelk er minimal for zolpidem og zopiklon. Kan brukes av ammende i kortere perioder. Det står også om fare for misbruk fordi dette er vanedannende. Du bør trappe ned. Ønsker deg lykke til - det er ikke en lett situasjon du har satt deg selv i. Håper det går greit med avvenningen.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Hvordan er det mulig å misbruke sovemiddel? Har du flere leger, eller skriver legen ut så mye til deg? Eller kjøper du på gata? Man misbruker vel ikke om man tar normal dose... eller?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Det er ikke vanskelig å få tak i milde sovepiller. Vil ikke gi detaljer, men nei, legen har ikke skrevet ut alle til meg. Bare et par ganger. Har aldri kjøpt på gata heller. Jeg vil kalle det misbruk fordi jeg tar mer en vanlig dose. Jeg tror ikke egentlig at det er farlig, men selvsagt ikke heldig heller, men det er tilvenningen og avhengigheten som gjør at det blir "farlig" Man må stadig ha høyere dose for at det skal virke. Har trappet ned nå, og kommer til å fortsette med det. I følge felleskatalogen er det først farlig for barnet i 3.trimester, likevel ønsker jeg ikke å bruke dette i svangerskapet. Menblir jeg gravid med en eneste gang så vil jeg nok ikke ha klart å slutte helt, men være nede i vanlig dose. Kan hende jeg bråseponerer da, noe som ikke er anbefalt, men hva er best? Slutte helt og tvert pga mulig fare og risikere skade pga søvnmangel og stress, eller ta en lav dose et par uker for å gjøre overgangen lettere? Noen som har innspill på dette? Jeg er IKKE intr i å høre hvor dum jeg er som har gjort dette mot meg selv og blablabla, det vet jeg meget godt selv. Tar ikke noen andre medisiner.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Det var ikke for å kritisere deg, men jeg tar selv imovane. Jeg tar to 7.5 mg om kvelden, men bare i perioder. Legen min er nemlig restriksiv på å skrive det ut. Når jeg ikke tar det, tar jeg tolvon, og en skikkelig hestedose. Lurer på hvordan det blir med søvnen min om 5 år, for jeg er avhengig av tab for å sove. Så jeg er avhengig, men ser ikke på det som misbruk.... Hva er høyeste dosen du har vært opp i?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 har også misbrukt dette i ca 5 år (med pauser da)... Jeg tenkte ikke så mu\ye over det da jeg ble gravid, følte på kroppen at det ikke ville være bra for barnet, så valgte å slutte på dagen, og har ikke hatt noe problemer i ettertid. Det var liksom bare noe jeg MÅTTE. I begynnelsen av graviditeten ble jeg utrolig nok naturlig trøtt, og det er veldig vanlig de første ukene. Etterhvert har jeg fått tilbake søvnproblemene, men eneste jeg kan gjøre da er å være våken til jeg MÅ legge meg, døgne an hvis det er nødvendig. Det kan nok være kjipt hvis man jobber, jeg var heldig som var sykemeldt. Men utenom søvnen, så har det gått utrolig bra, og jeg anbefaler å bare kutte tvert!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Gikk du på zopiklon da du oppdaget at du var gravid? Brukte noen tabletter i/rundt el nå, og håper det ikke betyr noe. Sannsynligvis ikke
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Husker ikke helt, var litt tåkete på den tiden, men en eller annen form for sovepiller (eller flere) ihvertfall + antidepressiver og beroligende. Legen sa det gikk helt fint, så lenge jeg sluttet da (var 8 uker på vei...). Og svangerskapet har vært helt perfekt uten noen form for kompikasjoner, alt er 100% sånn det skal være (nesten for godt til å være sant), gutten er frisk som en fisk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå