Gå til innhold

Reaksjoner på navnevalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor klarer ikke noen å holde sine egne meninger for seg selv?? Min erfaring med navnevalg er at venner er langt mer diplomatiske og støtter det valg du gjør, mens noen i familien mener de har all verdens rett til å si akkurat hva de synes. Datteren vår heter Tuva, hvilket iflg eldre i familien var et hundenavn, hehe.. Så hva sønnen vår skal hete, det tenkte vi å holde for oss selv til han er født.

Blir frustrert.. Andre med like erfaringer?

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe, jepp!;) Folk skal ALLTID ha et ord me i laget.. Nå har ikke jeg barn fra før, men en veninne av meg spurte om hva barnet i magen skal hete. Så sa jeg som sant var, at vi har ikke guttenavn, men om det blir en jente blir det Melina. Da holdt hun på å gå i bakken, fordi det var da et forferdelig fælt navn! Vi var omtrent dårlige foreldre som hadde tenkt på dette.. Å de påfølgende dagene tikket det jevnt og trutt inn sms med nye navneforslag.. haha.. Som om vi bryr oss om hva andre mener?;)

Skrevet

Melina er jo tross alt et navn da...

Ikke alt som høres "eksotisk" ut er det... Møtte ei søt lita jente som hete Melena (altså med E) og det er den medisinske termen for å ha blod i avføringen. Men joda, hvis man ikke vet bedre, høres det faktisk ut som et navn...(Tror de må ha blandet sammen Melina og Helena). Foreldrene får håpe datteren aldri blir lege eller sykepleier bare, for hun blir sikkert gretten hvis hun finner det ut...

:D

Skrevet

Jeg tror at man kan få slike tilbakemeldinger uansett hvilke navn man velger :) Jeg har to gutter som heter Benjamin og Daniel, og en eldre slektning av meg holdt på å gå i bakken da andremann ble født, for han skjønte ikke hvorfor vi alltid skulle velge slike jødenavn til våre barn :) Vi trodde vi hadde valgt normale vanlig navn :)

Så tror man bare må overhøre det, og la folk venne seg til navnene :)

Skrevet

Ja! Min manns bestemor er veldig lite fornøyd med navnet vi har valgt og kommer alltid med andre forslag. Hun later som om hun har glemt det hver uke, så sier hun " hva var det hun skulle hete igjen?" - Maja, svarer vi.. åja.... sier hun da med en skuffet mine. Jeg trodde kanskje hun skulle hete Camilla jeg. eller Yvonne. Eller Markel. Hvorfor i allverden trodde du det? Vi har jo sagt Maja fra første stund, og det er jo ikke et spesielt sært eller rart navn. Argh.. Må tenke på at hun er en gammel dame og det ikke er noe vits å diskutere det, men når noen har valgt et navn er man da bare høflig og sier så fint? Iallefall når det er et helt vanlig navn? Nestegang blir det hemmelig kan jeg love deg ja! Hehe.

Skrevet

Min bestefar, barnets oldefar på 85 år ga seg helt over når han fikk høre navnet Jonathan!! Det er bare tegneserie-figurer som heter det!!!

Nå er han 19 mnd og bestefar kommenterer det hele tiden...men nå var han ikke fornøyd når jeg fikk navnet Ina heller, han kalte meg for Nina...

Ja ja ja...dem får styre på:)

Annonse

Skrevet

Mine barn heter celina, david og isabella..

Har fått en del reaksjoner på dem alle....

Med celina så mente mammma att hun måtte hete Celine... men stod på vårt og nå kan hun ikke tenke seg annent enn celina.

David da snakket hun om at vi måtte heller kalle han lucas...

Og med isabella maste hun om at hun måtte hete leah isabell, men jeg ville ikke ha to navn siden jeg ikke hadde dobbelnavn på de to andre.

Skrevet

Vi har bestemt oss for navn, og holder det for oss selv til han blir født, altfor mange som tror de har noe de skulle sagt..

Vanskeligere å kritisere navnevalget når det først er tatt.

Skrevet

vet akurat hvordan du har det!!!=/

vennene våre synes navnene vi har planer om å kalle babyen vår en pene (tørr iallefall ikke si annet, hehe), mens mine besteforeldre og svigermor grynter på nesen og sier at "nei fyrsj, kan vel ikke kalle han/hun det, det synes jeg ikke passer, blablabla"...så kommer dem med en million andre navneforslag i stede bare for å få oss bort fra tanken på disse navnene!

VELDIG frustrerende, men dem får bare leve med det, dem fikk sin sjangse å kalle SINE barn det dem ville, så kan vi få bestemme VÅRE!=)

Skrevet

ja, det er "godt" å høre at det er flere som opplever å få kommentarer. Min bestemor sverget på å ikke kommentere noenting på navnevalg av sønnen vår som kommer om 7 uker, men satt heller i stolen og ristet på hodet og tok seg til pannen hver gang det ble navnt at navn som ikke passet i hennes verden. Måtte bare le til slutt..:)

Skrevet

Min mor og min søster er imot vårt jentenavn-valg. Men de er også de to eneste; alle andre synes navnet er kjempefint. Pappa er god, han sier at det er pent uansett..hehh.. :) Men de er jo pent nødt til å vende seg til det, dersom vi får en liten pike. Det er strengt tatt ikke vårt problem, men deres :P

Men jeg setter pris på at de er ærlige - og det overrasket meg strengt tatt ikke mye at de ikke kom til å like det, da min mor er veldig tradisjonell (type anne - elisabeth - marie - maria osv.) mens min søster bare har en HELT annen smak enn meg.

Nå skal det sies at min søster også er gravid, og har valgt et guttenavn som vi absolutt ikke liker. Vi har likevel ikke sagt det til dem, vi har bare sagt "det var uvanlig..." så jeg tror nok de har skjønt at vi ikke var voldsomt begeistret.

Skrevet

Ja. Vi drøfta aldri namneval med vår førstefødde. Då vi annonserte namnet fekk vi reaksjonar av typen "neineinei", "hæ", " det er vel ikkje eit namn" osv. Nop synest dei imidertid at namnet er verdas vakraste. Er veldig glad for at vi aldri drøfta namnet med venner og familie før barnet var født, og det var bestemt.

Samme taktikken skal vi ha denne gongen :)

Skrevet

Hva? det er jo kjempefine, vanlige navn. Kjenner mange Benjamin'er og Daniel'er og ikke en eneste av dem er jøde :D

Annonse

Skrevet

Ja,det har jeg. Da jeg ventet gullgutten,viste vi ikke var det var,før i uke 28,vi hadde funnet både gutte og jente navn. Ble det jente skulle hun kalles opp etter min mormor og ble det gutt skulle han kalles opp etter samboers farfar og olderfar. I sær i hans familie ble det reaksjoner på jentenavnet,det var jo så spesielt, ingen heter det og broren hans fikk sagt at ungnene hans hadde ikke skjønt at det var et navn. Guttenavnet var vist greit nok.

Fikk da flest reaksjoner på jentenavnet,noe som såret meg og jeg prøvde å si det,men det var for døve ører.

Folk kan få lov til å si at det var fint,eller det likte vi ikke,men de trenger ikke å legge ut i det vide og det brede og virkelig kritisere valget av navn. Det er vi som foreldre som bestemmer det og det får folk bare godta.

Skrevet

Alltid nokon som skal kommentere. Begge gongane har vi valgt å holde navnealternativene hemmelege fram til fødselen er overstått fordi folk har lettare for å godta "Guten heiter ASK" enn "Vi tenker å kanskje kalle han ASK". Når ungen ikkje er fødd enno er det tydelegvis fritt fram for å kommentere, men når ungen er ute og navnet endeleg bestemt finn folk seg lettare i det, eller i alle fall er dei flinkare til å holde kommenatarane for seg sjølv.

Stakkars svigermor ser helst at alle ungar heiter f.eks. Silje, Linda, Anne, Fredrik eller Mattias, men har så langt fått tre barnebarn, ved navn Storm, Ask og Alva. Ho kjem nok til å bruke litt tid på å venne seg til navnet på den vi ventar i løpet av få dagar og...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...