Gå til innhold

Er det bare min lege som blir irritert dersom....

Anbefalte innlegg

Skrevet

..jeg tar opp mer enn kun det jeg har nevnt på telefonen da jeg bestilte time?

Sist jeg var der med datteren min hadde jeg fått meg en øyebetennelse og spurte etter dråper for dette. Da fikk jeg beskjed om å bestille egen time, for slikt hadde hun ikke tid til, og det sitter andre pasienter som faktisk HAR bestilt time til seg selv der ute og venter.

Jeg fikk totalt hakeslepp og gikk derfra uten øyedråpene mine.

I morgen skal jeg til denne legen igjen for å fornye en resept på cipralex. Jeg har fått hastetime for dette fordi jeg trodde jeg hadde flere brett igjen og er gått tom i går. Blir jo skikkelig abstinenssjuk av å gå 2-3 dager uten pillene.

Men så har jeg fått meg en kraftig halsbetennelse, med feber og svimmelhet og full pakke. Skal jeg tørre å be om et par dager sykemelding (har fysisk tung og krevende jobb, ja) og kanskje en antibiotika-kur? Hjelp. Jeg gruer meg..

Skrevet

Nei da, har ei slik røye til lege jeg også og jeg skal bytte!!!! Det får da være grenser til vrangvilje innimellom.........!

Skrevet

Hvis du har time i morgen så kan du vel ringe legekontoret i dag og legge frem problemet. Da kan de fortelle deg om du trenger egen time for dette eller om de kan skrive det på timen som du allerede har. Hvis du gjør det så har du i alle fall ditt på det tørre, så får heller legen bli arg på sine egne medarbeidere...

Jeg har også erfaring at leger (i en stresset hverdag) blir irriterte dersom de må forholde seg til ting de ikke hadde forberedt seg på at du skulle komme med....

Lykke til ;o)

Skrevet

Nei, men jeg har hatt en sånn lege. Ville byttet om jeg var deg.

Men trenger du sykemelding da, kan du ikke ta egenmelding?

Skrevet

Jeg sier aldri til kontorpersonellet hva jeg skal til legen. Det henger nok igjen fra der jeg vokste opp. Det var en liten plass med slarvkjærringer på kontoret.

Dessuten har de jo egentlig ikke noe med hva du skal dit etter heller.

Skrevet

Hva??? Men de har da vel virkelig taushetsplikt?? Om ikke så blir jeg litt skremt...hehe ....

På legekontoret der jeg går er de på kontoret alle tiders... de hjelper ofte til med enkle ting som egentlig kun trenger en leges underskrift.... (som feks forlengelse av sykemelding når man vet at den må forlenges inntil en bestemt dato......(når jeg gikk gravid..) resepter på medisiner man har brukt i en årrekke osv...)

Skrevet

når jeg bestiller time hos legen så kommer jeg gjærne med flere ting. men om det er en spesiell time, for noen spesielle undersøkelser så har jeg ikke gjort det men tror ikke legen min hadde reagert om jeg hadde nevnt øyekatarr. jeg hadde nok fått resept på deg jeg trengte.

hadde jeg vært deg hadde jeg byttet fastlege. det er jo ikke altid man husker alt når man bestiller time. jeg bestiller bare time og ikke altid jeg opplyser om hva det gjelder.

Skrevet

Barnetimene er jo gratis hos legen mens voksne må betale. Derfor er det sikkert noen som tar opp seg selv på barnet sin time for å få slippe å betale. Dette kan jeg skjønne at noen leger reagerer på.

Har fått beskjed om det samme selv da jeg ba om et råd ang meg selv da jeg var der med lillegutt. Måtte bestille egen time.

Men når det gjelder besilling av time uansett hvem det er til, så har jeg da aldri oppgitt hva jeg bestiller time for. Jeg bare ber om en time, grunnen har da sekretæren ingenting med.

Så om jeg da kaster på et par ting til utover det planlagte kan de da ikke si noe på...

Skrevet

Husker jeg leste noe en gang om att man bare fikk ta opp en ting pr konsultasjon, eller noe slikt. Vertfall ikke mer enn det man hade gitt beskjed om. Men det er jo helt håpløst. Ingen av de legene jeg har vært til, (fastlegen, turnusleger, legevakt) har noen gang vist noen mine selv om jeg har bedt de se på både både en og to flere pasienter til ogmed. Har skjedd flere ganger att en har time, men så oppstår noe annet med en av de andre ungene evt meg selv. Da ordner de alt med en gang. Passer på å være rask da.

Hadde min lege vært som din, så hadde jeg skiftet!!

Skrevet

Jeg er faktisk enig med legen din.. Hadde jeg vært din lege hadde du fått resepten, men jeg hadde sagt til deg at du skulle bestille egen time neste gang. Du og din datter er to pasienter; på hver pasient regnes det ca 20 minutter.

Du trenger ikke fortelle de på kontoret hvorfor du bestiller time.

Skrevet

dessuten kan du ta opp flere ting om deg selv i din egen time..

Skrevet

Sånn hadde fastlegen min aldri reagert! Han er helt super! Det har hendt flere ganger at jeg har hatt med meg en av ungene når jeg selv har hatt time, og han har sjekka de for hjernrystelse og hva det nå ellers er som har kommet på. Det blir jo for dumt om du må gå til legen og få cipralexen din, mens du sitter der med feber og besteiller en ny time til å få sett på halsen di to dager etterpå...

Hvis det er sånn hun legen din er så hadde jeg bytta! Det er greit at mange leger har det travelt, men de skal allikevel yte en service. For uten pasienter så har de faktisk ingen jobb! Det er da ikke slik at du går dit for å være grei mot henne.

Meeen, det er jo klart at om du må bestille to konsultasjoner for å ta opp to problemer, så kan hun fakturere dobbelt så mye både av deg og fra staten...

Skrevet

20 minutter var lenge! Jeg er aldri mer enn 5-10 minutter hoss min lege, om han ser på to eller tre stk. Men han er flink og rask. Var hos en lege (vikaren for fastlegen), og gud hjelpe meg, jeg måtte spørre etter 20 minutter om det var greit att jeg gikk. Han var så treg!!! Gleder meg til fastlegen er tilbake!!!

Skrevet

Sikkert noe med penger å gjøre! Tjener mer på å fordele problemene på flere timer vetdu... ;-)

Skrevet

Legen får jo betalt for timen uansett om det er en "barnetime" så eneste grunn for han/henne til å kreve at en tar et lite ekstraproblem ved en egen time heller, er jo at de ønsker betalt for en ekstra legetime for noen minutters arbeid...

Skrevet

Ser det er mange som mener mye om dette her, så jeg tenkte jeg skulle forsvare fastlegene litt.

Denne problemstillingen er det alle fastleger/allmennleger sliter med hver dag med omtrent ALLE pasienter. De skal bare nevne en to-tre ting ekstra mens de allikevel er der. Dette er, utenom innleggelser og slikt, nettopp det som gjør at fastlegene ofte er forsinket. Det er, innimellom medisinen, det man lærer om på legestudiet, hvordan styre pasientene, be dem ta opp alt det de kommer for først f.eks, og så sile ut det man får tid til, hva er viktigst, hva må gjøres nå, hva bør pasienten bestille ny time for osv.

Og det finnes noen fastleger som har 20 min pr pasient, ja, men veldig mange har 4 i timen og dermed ca 15 min pr konsultasjon. Det er ikke mye. Det sitter folk på venterommet som forventer å få komme inn når de skal. Som blir irriterte om legen er forsinket. Som skal tilbake på jobb. Som skal hente i bhg. Som kanskje har betalt for parkering. Å være fastlege er en kamp mot klokken, hele dagen. Man har nesten ikke tid til å gå på do engang. RInge eller motta en privat telefon - not!

Det er også helt vanlig at man må oppgi hva man kommer for/bestiller time for til legesekretærene. Det er de som setter opp timene og må ta endel selvstendige vurderinger på hvor raskt du bør få time, hvor lang tid du kommer til å trenge osv. Noen leger ønsker at det settes opp dobbelttimer på konsultasjoner de vet blir ekstra tidkrevende. Det er selvsagt slik at sekretærene har full taushetsplikt de også, og det er faktisk ganske upraktisk og litt sært å ikke oppgi hvorfor man trenger en legetime til sekretæren når man ringer for å bestille time.

I tillegg har legen din forsåvidt rett i at voksne skal ha egen time. Barnekonsultasjoner dekkes av trygden, voksne ikke.Pasientene er kundene til legen. De lever jo faktisk av det. Sånn er det. Ser det er endel som kommenterer dette med penger. Det er faktisk levebrødet til denne legen, så ja, det har med penger å gjøre, enten lar man denne voksne gå gratis "for å være grei" eller så må man betale for konsultasjonen slik lovverket egentlig tilsier at man _skal_gjøre. Det er faktisk ikke å være kjip!

Men igjen, alt bør sies med respekt og en vennlig tone da. Vet ikke helt om du opplevde det sånn i dag, og det var jo i så fall ikke så bra.

Skrevet

Jeg forstår legen utrolig godt! De har ca 20 min på hver time, 15 av disse minuttene er pasienttid, de siste 5 skal brukes til å skrive i papirene til pasienten o.l.

Om du hadde sagt på tlf at det var flere ting som plaget deg ville legen ha satt av mere tid og ikke satt opp en ny pasient 20 min etter din time. Om du får 10 ekstra minutter blir hele pasientrekken til denne legen forskjøvet (guri, skrives det sånn?) og skulle alle pasientene hatt ekstra tid ville det ha blitt 2 timer overtid på den stakkars legen hver dag.

Skjønner at det kanskje virker litt dritt for deg å måtte bestille ny time når du allerede er hos legen, Men det er enda mer dritt for legen og den pasienten som kommer etter deg. Har selv opplevd flere ganger å måtte sitte over 1 time å vente på å få komme til legen pga sånt tull,, det er rimelig slitsomt når man enten er syk selv eller har en dårlig unge på slep..

Skrevet

En gang har vi vært hos legen med barna og samboer trengte en resept, eller hva det var.

Da fikk vi en regning for han, som om det var hans time (voksen time), selv om vi hadde bestilt til ungen. Verre var ikke det. Men forstår jo dilemmaet til legene, da, selv om det var litt uhøflig sagt.

Skrevet

heldigvis er ikke min lege vanskelig på sånne ting,men ofte legger jeg frem ting,prater vi litt om de også spør hun om vi ikke kan ordne en egen time for dette så vi har god tid,kommer helt ann på hva det er,kan like godt spørre om ting ang gutten min også,er det ting som er fort gjort ordner hun opp med det samme,krever det mer undersøkelse,lager hun ny time,hun er egentlig en kjempegrei lege,hun får ting gjort unna liksom sammtidig som hun tar seg tid..

Skrevet

åååå,en annen ting jeg liker så godt med min lege er at når hun roper opp på legekontoret,opplyser hun alltid om huner forsinket og eventuelt om hvor mye...DET er lurt det(jeg regner alltid med litt forsinkelse hos legen)

Skrevet

Du trenger ikke time for å fornye resept på Cipralex, det kan du be legesekretærene ordne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...