Gå til innhold

Duotester og annet jeg ikke vet hva er

cille35

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er gravid i uke sju og er 35 år. Har en sønn på 7 fra før. Jeg har liksom ikke tenkt på at jeg er såkalt moden gravid, men er nå "skremt" over i dette forum etter å ha skjønt jeg er eldre enn de fleste i 1.tri he he. Bør man ta tester for å avdekke mulige "feil" når man er 35? Jeg har ikke legetime før langt ut i desember, og går nå og lurer på om jeg er naivt trygg på et normalt svangerskap? Når er det det begynner å bli fare på ferde sånn aldersmessig? Jeg er klar over at man ikke har noen garantier uansett alder, lurer rett og slett på om man skal ha ekstra oppfølging som 35-åring. Rart med det, er såpass lenge siden første svangerskap, at jeg føler meg som en nybegynner igjen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er relativt, selv er jeg 37 år og er en del her inne på gravid i moden alder,men føler jeg meg ikke spesielt gammel eller "moden", men jeg synes jeg har mer til felles med flere her inne enn en del andre forum.

Det offentlige helsevesen tilbyr duotest eller fostervannsprøve hvis man fyller 38 år før termin. Man kan også få tilbud hvis man er spesiellt disponert for noen arvelige sykdommer, helt uavhengig av alder.

Gratulerer med svangerskapet!

Skrevet

Jeg følte meg i grunnen ikke moden før jeg hørte en fotballkommentator si at "dette laget har jo bare veterander, kun en spiller under 30 år". Da gikk det opp for meg. Vel, duotest eller dette andre "greske" får jeg visst ta opp med legen da (når jeg endelig skal dit), jordmor er jo bare å glemme. En stakkars JM på hele kommunen, og hun er 50 % sykmeldt. kanskje like greit å ikke vite så mye om farer og sånn. Takk for svar :-)

Skrevet

Du får ikke automatisk tilbud om hverken duotest eller tidlig ultralyd mellom uke 11 og 13. Den "magiske" alderen er 38 :) . Fikk jente nr. 2 i en alder av 35 i fjor og følgte vanlig mønster på lege/jordmortimer. Der har det forresten også skjedd forandringer, kontroller foretas ikke så ofte i 1ste og 2ndre trimester enn før (har ei jente på 9). Men føler du behov for det, så tror jeg nok at de tar deg inn oftere. Ultralyd går det jo an å ta privat også. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...